ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2005  (läst 2293 gånger)

2002-08-07, 08:16
läst 2293 gånger

Andreas Wikström

Hej!
 
Jag har en bild på ett hus och några människor som arbetar. Känner någon igen huset? Den stora stenmuren borde stå kvar än idag eller hur?
 
Bilden satt i ett fotoalbum som kan komma ifrån två släkter, den ena bodde i värmland och den andra i Västergötaland.
 

 
Hör av er om ni vet något!
 
Mvh Andreas Wikström

2002-08-07, 22:18
Svar #1

peter

Det har inte med frågan att göra, men bilden speglar talesättet det ska böjas i tid det som krokigt ska bli på ett väldigt bra sätt.

2002-08-08, 22:34
Svar #2

Barbro Söderman

Det är nog väldigt svårt med den vinkeln på huset, har du inga andra kort som kan vara samma hus där det syns mer?  
Västergötland tippar jag i alla fall, eller Småland förstås, både huset och stenarna, men det fanns inte bland dina alternativ.

2002-08-08, 23:25
Svar #3

Andreas Wikström

Om foto kommer ifrån våran familj så är det nog inte småland. Jag känner inte till någon i släkten som bodde där. Men en hel del bodde i Västergötaland som sagt så det kanske är taget där.
Betyder det att huset är relativ nybyggt om de håller på att iordningställa odlingsmark så pass nära huset?
Om huset var gammalt när kortet togs borde inte marken närmast huset redan vara uppodlat?
 
Mvh Andreas Wikström

2002-08-08, 23:52
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Kanske vore det en bra id? i Ditt sökande att försöka tidsbestämma bilden. En detalj som jag tror kan visa vägen är flickans kappa. Den ser inte helt ålderdomlig ut. Tror inte heller att det handlar om nyodling, utan om röjning av sten i åkern. Detta arbete pågick kontinuerligt långt fram i tiden. Männens arbetskläder kan vara så sena som 1940-50-tal.
Vad tror ni andra?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-08-09, 08:33
Svar #5

Andreas Wikström

När är bilden tagen? Det kanske man ska börja med att försöka lista ut. En bra id? Olle!
Om det skulle vara så sent som 40-50 tal så borde min mormor som kommer från Västergötaland känna igen personerna eller huset...men det gör hon inte.
Så kanske bilden ändå är tagen i Värmland..hmmm..
 
Men som sagt...kunde man vara säker på när bilden togs så är det nog ganska bra :-)
 
/Andreas Wikström

2002-08-09, 16:48
Svar #6

Barbro Söderman

Jag jämförde kläderna med de bilder jag har i gamla album för att se klädsel mm men det är ju svårt. Kan vara alltifrån 10-tal till 40-tal, tycker jag. Såna arbetskläder var sig nog ganska lika genom åren och barn i alla möjliga kappor finns också, så det säger inte mycket. Jag funderar över verktygen. är någon bra på sånt. De har träskottkärror, när hade man det? Hackan ser också gammal ut, men spaden och grepen? LEdsen att inte kunna hjälpa till mer.

2002-08-09, 17:00
Svar #7

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Jag tror inte det varken handlar om stenröjning i åker eller nyodling, utan snarare vägbygge.
Stenarna i förgrunden ser ut att vara någorlunda nogsamt placerade och ej uppkastade i hög vilket hade varit rimligare vid röjning.
Alternativt tar de bort en mur eller liknande.  
Hackan är väl mest användbar till det senare.

2002-08-09, 17:45
Svar #8

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Hoppsan, det blev en negation för mycket förut.
Men jag hoppas alla förstod vad jag menade

2002-08-09, 18:32
Svar #9

Anna Dahlberg

Trevlig bild!
Svårt, men man kan väl gissa.
Flickans kläder tyder på 30-40-tal.  
Huset är inte från 1800-talet i alla fall.
Vad tror ni andra?

2002-08-09, 19:23
Svar #10

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Min bedömning är att bilden är relativt sen, snarast 1940-tal. Och att huset mycket väl kan vara från 1800-talet. Jag gissar att de håller på att lägga grunden till någon slags djurstall med betonggolv. Man grävde då ut till tjälfritt djup, fyllde upp med sten och lade endast ett ganska tunt lager betong överst, cementen var dyr. Betonggolven kom ganska sent så det skulle även stödja att bilden är ganska ny
 
Sören Andersson

2002-08-09, 20:08
Svar #11

Eivor Canova (Pilady)

Ack ja! detta slit och släp det känner man ju igen.
Har själv brutit upp en åker i sommar, så jag känner med personerna på din bild Andreas.
Men en sak undrar jag över; granskar man bilden riktigt så sitter väl det två damer till höger uppflugna på gärdsgården och i högerkanten på bilden kommer inte det in en flik på ett annat hus där.
Kan det inte kanske röra sig om ett helt nytt hus som skall uppföra? kanske till barnets föräldrar och den gamle mannen är ev. mor - eller farfar. Ja kanske en ladugård.Det ligger en gammal trägrind på gärdsgården. Det andra huset kan nog vara från mitten av 1800 - talet, jämför med min gamla gård.
Lite funderingar från en bondmora i urskogen.
Eivor

2002-08-09, 22:20
Svar #12

Barbro Söderman

Eftersom vi alla gissar  fritt nu, skulle jag tro att huset är en äldre envåningstuga, kanske mycket gammal, påbyggd med en våning och klädd med panel och smalare vindskivor under 1800-talet. (gamla hus hade jord i taken och taken var därför tjocka och hade breda vindskivor) Liknande ombyggander var vanliga och många äldre trähus har startat som små stugor. Det övre gavelfönstret är troligen ett av de gamla (som man brukade flytta upp när man moderniserade och byggde på en våning.) Alltså kan torpet mycket väl vara väldigt gammalt men inte i den här formen det håller jag med om. Men jag undrar även över skottkärrorna, när började man använda skottkärror i metall istället för trä? Är det ingen som vet?

2002-08-09, 23:07
Svar #13

Utloggad Bertil Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 19:39
    • Visa profil
Tjenare
Vilken bra bild för detektiver! Skämt åsido, skottkärrorna är troligen från 30-talet, de är av trä men hjulen är av gummi. Den grep som står till höger har troligen platta pinnar och kan ha kulor i änden av pinnarna, i så fall är det en grep för utgödsling eller att skotta agnar med vid tröskning. Männen har inte handskar, de två till höger har kepsar medan den äldre mannen har hatt och storväst, typiskt 30-tal.  
Man har ställt upp en grind mot stenmuren som tyder på att en väg ändras eller flyttas. Killen till höger har just kommit med ett lass sten och hämtar andan efter ansträngningen. Jag tror också att ett bygge är på gång, man ser en plan avgrän-sad yta bakom männen och en käpp intill muren som kan vara en gräns av aktuellt område.
Ser fram emot det slutliga svaret.  
Huga vilket slit.
MVH
Bertil

2002-08-10, 09:48
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej
Lite funderingar. Oordnat.
 
Kan nog vara far/morfar med sin son/söner och barnbarn. Tror inte det är något hus för att bo i som ska byggas. I så fall hade det bara lagts ut stora stenar som syllen lagts på. Om dom inte haft huggen sten så det blivit en stenfot.
 
Käppen som Bertil ser är nog bara ställd mot stenmuren. Den lutar betänkligt för att vara en stakkäpp. Gummihjul på skottkärror fanns nog inte förrän efter kriget när det fanns material att importera, Snarare 1950-talet. Bönderna har ju varit lite konservativa. Och kanske inte ansett sig ha råd.
 
Eivor ser två damer. Någon som kan förstora bilden och kolla? Så det inte är nåt annat. Huset till höger verkar ju vara taksprånget och stupröret som syns?  
Kläderna motsäger inte heller 50-talet. Di gamle gillade storvästen och dom andra har, som det tycks, tunt vadmal(?) i sina busaroner. Inte blåblusar.
 
Grepen är nog lite av synvilla. Den har använts  för att sortera fram stenen ur jorden. Pinnarna har blivit blanka, därför verkar dom bredare än dom är i verkligheten. Den användes för att skotta ut skiten ur dyngrännan i ladugården, i vanliga fall, och hade inga kulor i spetsen. Om den haft kulor hade den varit oanvändbar för att  skotta skit. En grep för jorden hade breda pinnar men i gengäld bara 4 st. Kanske fanns det 5 pinnar för stora, starka karlar. Men har inte sett nån med mer än 4 st, så har nog inte träffat nån stor grabb. Den enda grep som hade kulor ute i spetsarna, var den som var använd för potatis, i ett lager. Men den var i gengäld stor och bred. Yttersta pinnarna var upphöjda så det blev som en kant för att hålla kvar potatisen. Själva spetsen var dock i samma linje som dom övriga spetsarna.
 
Så jag satsar 1 krona på att det är in på 50-talet.
mvh
rune

2002-08-10, 15:33
Svar #15

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej !
Jag ser fyra personer sittande vid muren. Tre tv om dynggrepen och en th. Den som är längst tv är ett litet barn. Den av de tre andra som sitter i mitten är äldst och är den gamle mannens hustru. De två andra är de yngre männens hustrur.
 
Vi ser alltså tre generationer på bilden som håller på att bygga något och gör grundläggningen. Den äldre mannens hatt ser ut att vara från 50-talet. Dynggrepen verkar vara från samma tid. Det som förvillar mest är ju kärrorna som verkar vara av betydligt äldre datum. Trä håller emellertid nästan hur länge som helst med bra skötsel och om det är gummihjul som syns så är det en föryngring av kärrorna för att de skulle bli betydligt lättare att köra.
 
Den lilla flickans klädsel verkar inte heller särskilt ålderdomlig men hon har mössa och vantar.Inga löv på träden men dynggrepen är nedstucken i jorden en bit så tjällossningen har kommit en bit på väg.
 
För mig verkar det vara en 50-talsbild långt ute på landet, men inte längre än att farfar kunnat få tag på en snygg hatt.
 
Hälsningar
Ingemar Gollungberg

2002-08-10, 16:11
Svar #16

Andreas Wikström

Det är intressant att det kan vara så sent som 50-tal. Det borde bli lättare att kunna identifiera personerna och platsen då.
Jag försöker...men jag kan inte se några personer sittandes vid muren.
 
Jag har förstorat min bild lite grann, men tyvärr så var kvaliteten på min bild inte så bra ifrån början. Jag har fått den ifrån en släkting i USA som inte har en aning om vilka personerna på bilden är.

 
Huset kan ju egentligen vara hur gammalt som helst..lite ny panel och en ny våning så ser det inte så gammalt ut.
 
Finns det något på bilden som avslöjar vart bilden kan vara tagen...typ kläder, verktyg eller liknande?
 
Mvh Andreas Wikström

2002-08-10, 19:58
Svar #17

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Anders, kan du berätta vilka delar av Värmland, helst socknar, som är mest sannolika?
Att man gjort en stenmur tyder på att det finns gott om sten. Var i Värmland finns stenmurar? Inte i de sydvästra delarna i alla fall, där är sten snarare en bristvara!
 
Kjell

2002-08-11, 09:27
Svar #18

Göran Johnson

Många intressanta synpunkter. Några frågetecken. Jag tycker inte något tyder på att huset skulle vara påbyggt. Det har såvitt jag kan se en våning med ett fönster i vindsgaveln, men vinden behöver inte vara inredd för det, Med takets låga höjd och husets ringa bredd är den knappast inredd. Tak med torv (snarare än jord!) var väl på riktigt gamla hus. Det här taket kan mycket väl vara från 1800-talet. Och vindskivorna ser ut att ha ganska normal bredd tydker jag. Takmaterialet, som jag inte kan urskilja på bilden, kan ha varit träspån, som var vanligt på 1800-talet på enklare hus. Takvinkeln var då ganska brant, ca 45 grader som det väl är på bilden ungefär. Spån har ganska kort livslängd och därför kan taket senare vara utbytt mot t ex tegel. Jag tycker mig se en nockbräda, som behövs vid spån. Tvåkupigt taktegel med nocktegel tyder på 1900-tal, enkupigt med nockbräda snarare 1800-tal. Men som sagt, jag har svårt att urskilja takmaterialet. Fönstret på vindsgaveln har en ovanlig indelning med tvådelade lufter, glasrutorna är rektangulära på höjden. Det är ju mycket vanligare med tre, rutor i varje luft. Ett sådant fönster på landet tyder nog på 1900-tal, skulle jag tro.

2002-08-11, 17:45
Svar #19

Andreas Wikström

Det bör röra sig om socknen Stora Kil i Värmland, eller möjligtvis en socken intill. Var i Värmland finns det rejäla stenmurar som på bilden?
/Andreas

2002-12-13, 23:29
Svar #20

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Andreas!
Kan tyvärr inte säga var bilden är tagen, men runt våran stuga som ligger i Långbanshyttan (Färnebo)finns så där tjocka murar, och i trakterna är sten definitivt inte en bristvara.  Men det finns säkerligen fler ställen som det stämmer in på.
Mvh Sari

2003-02-20, 15:07
Svar #21

Anna-Karin Johansson

Hej,
Kommer från Karlstad och måste säga att det inte ser ut som något jag sett i närheten av min hemstad. Stengärsgårdar är ju inte helt vanliga där. Huset ser ut att vara i samma ålder som vårt torp utanför Väse d v s tidigt 1900-tal, men det är mest p g a fönstret, som ju kan vara nyare än huset.  
 
Jag är född 1968 och för mig känns bilden lite äldre, men inte så mycket. I och med att den är svartvit och färgfotograferandet tog fart i slutet av 1960-talet så skulle jag tippa 1950-tal. Låt er inte luras av ålderdomliga kläder och utrustning. Om det är en sommarstuga så kan folk ha använt de kläder som finns där, d v s gamla kläder från en tidigare generation. Flickan bryter av och visar att kortet är yngre än man skulle tro om man bara sett den äldre mannen. Å andra sidan håller jag med om att hennes kappa är mer 40-tal, men det var kanske inte finkappan hon hade på sig på åkern. (Även om den ser 'fin' ut.)
 
Det hade mycket väl kunnat vara en bild på mig, min farfar, min far och min farbror i potatislandet om det bara varit i färg.
 
Om inte annat så är det en himla fin bild! Man känner hur ryggen värker av hårt arbete på mannen till höger.

2003-02-20, 23:14
Svar #22

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Bilden är intressant men en sommarstuga borde det inte vara frågan om. Snarare en liten gård i utkanten av en by, där man fortfarande trodde på landsbygdens möjligheter. Har du funderat på att skicka bilden till Nya WermlandsTidningen och be läsarna om hjälp? Både 'farfar' och flickan är ju möjliga att identifiera. Kappan tyder på senare delen av 40-talet. Huset har vita knutar; och det var väl inte så vanligt på torpstugor tidigare?
 
Och bilden är förmodligen inte tagen i Amerika??

2003-02-21, 11:04
Svar #23

Anna-Karin

När jag skrev sommarstuga menade jag givetvis ett torp som inte längre används som permanentboende. Det skulle alltså inte var byggt som en sommarstuga. Att skicka in det till lokalpressen är ju ingen dum id?! Mitt tips är att kortet är taget kring 1950. Börjar bli riktigt nyfiken.

2005-01-16, 21:35
Svar #24

Anki Mattsson

Mina tankar om bilden är att det kanske är en stenmur som rivs och att grinden som står uppställd är den gamla grinden ur den gamla muren. Ska man bygga ett nytt hus invid gamlingarnas så kanske man måste flytta på någon odlingsmur.  
Sen blir jag lite förvånad över att flickan på bilden har en egen skottkärra i alldeles rätt storlek. Var det inte så att flickor skulle hållas med mamma och inte springa i vägen för karlarna när dom jobbade. Är det verkligen en flicka ? Har morfar/farfar skämt bort ungen och gjort en specialskottkärra ?  
Fönstrets höjd gör att jag tror att det är en kallvind, därmed torde även huset vara ett enplanshus med plats för enbart en familj.  
Det är många gåtor som ligger i våra byrålådor. Jag kanske skulle ta och märka upp mina foton lite bättre åt framtida generationer.

2005-01-16, 23:36
Svar #25

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Jösses vad nyfiken jag blir! Det ser ut som om dom grävt en grop som dom står i och fyller igen med sten. Nån typ av grund till något som nån var inne på förut. Årtalet känns lite 40-tal, det håller jag med om. I vilket fall som helst så är det en underbar bild där fotografen fångat vardagen. Väntar med spänning på resultatet......

2005-01-17, 07:34
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Flickan har pannlugg. När förekom det? Inte var det vanligt på 40-talet. Då skulle det vara bena och hårspänne eller rosettt. Om jag tittar på flickan skulle jag gissa 1929-30, men den övriga bilden känns mer 40-tal. Hon har någon slags, kanske stickad, basker på sig. På 40-talet hade väl flickor mössor, som knäpptes under hakan, eller? 1949 är inte min egen kappa rak utan med söm i midjan och nederdelen lätt klockad. Nej, hennes kläder känns inte 40-tal.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-01-17, 14:56
Svar #27

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

Jag kan ha fel men jag tycker att flickan ser ut som en pojke.

2005-01-17, 15:38
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det kanske är en pojke, men vid vilken ålder började pojkar använda långbyxor?
Ann-Mari Bäckman

2005-01-18, 01:43
Svar #29

Anki Mattsson

Titta på deras kängor. Den här bilden är från 30-40-talet. Tycker mig se liknande skodon på mannen som framåtlutad pustar ut.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna