ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kungsgården  (läst 2599 gånger)

2001-07-25, 16:22
läst 2599 gånger

Fredrik Blomquist

Hej igen.
 
Jag tänkte passa på att försöka spåra en annan bild. Troligen föreställer den Kungsgården i Gästrikland, men det kan också vara någon Kungsgård på en annan plats. Texten på baksidan lyder: Kungsgården : Sydöstra långsidan och nordöstra gafvel. Hörnrummet i öfre våningen med utsigt mot s. o. och n. o. bebos af Cara.
Till John från Arfved
 
Vilka John och Arfved är vet jag inte, men Cara är innehavarinnan av albumet där bilden hör hemma, Oscara Åberg, dotter till brukspatron och borgmästaren i Åmål Janne Åberg. Jag vet att Oscara Åberg var barndomsvän med Malvina Petr?, senare gift Geijer och då bosatt i Kungsgården, men Janne Åberg hade även han haft affärer med släkten Petr?, bl. a. Casimir Petr? som ägde Hofors bruk inte långt från Kungsgården. Flera andra representanter för släkten finns i albumet.
 
Bilden är troligen tagen i slutet av 1860-talet.
 
Det det vore roligt om någon kunde berätta om det möjligen föreställer Kungsgården i Gästrikland, eller om det är något annat Kungsgården, samt vilken bygnad det rör sig om, vilka som ägde den och vad Oscara gjorde där. Kanske kan man då få reda på vilka John och Arfved var.
(det är lite svårt att se, men på originalbilden går det att upptäcka att personerna i förgrunden är en stående flicka, och en gosse med hatt som sitter brevid henne. Jag tror nog att det är arbetarbarn från gården, de är för enkelt klädda för att det skall kunna föreställa Oscara eller någon av hennes bekanta).
 
Hälsningar Fredrik
 
 

2001-07-25, 22:33
Svar #1

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Hej Fredrik.
Visst har du rätt i ditt antagande att det är Kungsgården i Ovansjö socken i Gästrikland. Det var kul att få se hur det såg ut då. Nu är det så lummigt kring byggnaderna.
Hälsningar
Katarina Sohlborg
Katarina Sohlborg

2001-08-07, 23:48
Svar #2

Göran Johnson

Fredrik
Arfved är troligen Arwed Theodor Petre, expeditionsföreståndare på järnvägsstyrelsen, 1867-1932, född i Ovansjö, son till brukspatron Robert Fredrik Petre, bosatt på Kungsgården fram till konkursen i slutet av 1870-talet då gården gick ur släkten liksom Hofors och Hammarby mm. Arwed var bror till Ida Malvina Petre, gift Geijer, som du nämner. Det finns en dotter till Arwed, Adrienne Petre, född 1919. Men påskriften måste vara senare än 1860-talet med tanke på att Arwed föddes 1867. Vem John är vet jag inte. Det är intressant att det finns flera bilder av medlemmar av släkten i albumet. Det skulle vara intressant att få kopior om det finns möjlighet att ordna, scanna eller liknande. Min fru hör till släkten Petre...

2001-08-12, 18:38
Svar #3

Fredrik.Blomquist

Hej Göran
 
Jag misstänker nog att det rör sig om någon annan Arwed. Bilden är med tanke på utseendet knappast tagen efter 1872.
Jag skall lägga ut några bilder, jag har två från Kungsgården som jag gärna skulle vilja få identifierad. Kanske har ni fler bilder på Petr?-folk, och kan jämföra.
Jag tar bara en bild åt gången, eftersom jag vill ha hjälplig skärpa på bilderna.
 
Hälsningar Fredrik
 
Först kommer Elisabeth Waern, gift fru Casimir Petr?, på ett fotografi från början av 1860-talet.
 

2001-08-12, 18:39
Svar #4

Fredrik.Blomquist

Hej Göran
 
Jag misstänker nog att det rör sig om någon annan Arwed. Bilden är med tanke på utseendet knappast tagen efter 1872.
Jag skall lägga ut några bilder, jag har två från Kungsgården som jag gärna skulle vilja få identifierad. Kanske har ni fler bilder på Petr?-folk, och kan jämföra.
Jag tar bara en bild åt gången, eftersom jag vill ha hjälplig skärpa på bilderna.
 
Hälsningar Fredrik
 
Först kommer Elisabeth Waern, gift fru Casimir Petr?, på ett fotografi från början av 1860-talet.
 

2001-08-12, 18:45
Svar #5

Fredrik Blomquist

Hej igen
 
Här kommer tre gossar med en äldre man, troligen av Geijer eller Petr?, släkterna. Bilden är tagen i Kungsgården på 1870-talet.
 

2001-08-12, 18:52
Svar #6

Fredrik.Blomquist

Jag blev tvungen att klippa bort fältet med fotografnamnet för att få plats med bilden. Fotograf är liksom på nedanstående bild. C. J. A. Malmgren i Kungsgården.
Gossen på den här bilden är som synes samma som på bilden ovanför.
Jag skickar några bilder på Malvina Petr? lite senare.
 
M. v. h. Fredrik
 

2001-08-12, 18:57
Svar #7

Fredrik Blomquist

Nytt försök, förlåt mina misslyckanden.

2001-08-12, 18:58
Svar #8

Fredrik.Blomquist

Nytt försök, förlåt mina misslyckanden.
 

2001-08-12, 23:47
Svar #9

Fredrik Blomquist

Här kommer en bild tre väninnor, tagen av en okänd fotograf ca. 1875.
Personerna är från vänster Oscara Åberg, Malvina Petr? och Livia Påhlman.
Jag har fler bilder på Malvina Petr?, men jag får skicka dem senare.
 

2001-08-13, 02:57
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hej Fredrik,
 
Vet du något om Livia Påhlman? Vem var hon?
 
Hälsningar  Tord Påhlman

2001-08-13, 14:00
Svar #11

Fredrik Blomquist

Tyvärr Tord, jag vet inte mycket om henne, utom att hon förekommer på fler bilder.
Det skall väl även nämnas att det finns en möjlighet att Arvid skrivit texten på fotografiet flera år efter att bilden är tagen.
Här kommer en bild på Malvina Petr? och Livia Påhlman med skridskor, enligt påskrift på baksidan tagen 1875-29/5. Fotograf okänd.
 

2001-08-13, 17:55
Svar #12

Fredrik Blomquist

Hej igen.
här kommer en bild på Oscara Åberg och Malvina Petr?, tagen av Amanda Sjöberg i Falun på 1870-talet.
 

2001-08-13, 23:41
Svar #13

Göran Johnson

Hej Fredrik
Fantastiska bilder. Ska se om det går att identifiera pojkarna. Om du inte är nöjd med min första Arwed, kanske följande duger: Arwed Arwedsson, 1784-1864, svärfar till Robert Fredrik Petre, brukspatronen på Kungsgården?
Göran

2001-08-14, 14:32
Svar #14

Fredrik Blomquist

Hej Göran.
Arwed Arwedsson verkar ju å andra sidan väldigt tidig. Han skulle då ha skrivit texten under sina aldra sista år. Kanske är det så som jag föreslog senare, att texten är yngre än fotografiet.
 
Vi får väl se när Håkan Skogsjö blir arg på mig för mina stora bilder. Här kommer alla fall en bild på Malvina Geijer, (alltså sedan hon blev gift), Tagen av Henri Osti i Uppsala 1882
 

2001-08-14, 14:34
Svar #15

Fredrik Blomquist

Här kommer ytterligare en bild av Malvina, tagen av Gösta Florman i Stockholm på 1870-talet.
 

2001-08-14, 23:50
Svar #16

Göran Johnson

Hej Fredrik
Många bilder på Malvina! Jag har inte kunnat identifiera personerna på bilden med mannen och de tre pojkarna. Det förefaller ju vara en far med tre söner, kanske 13, 10 och 6 år. Malvina och hennes man Carl Axel Geijer hade fyra söner, men den äldsta föddes 1878, och om bilden är tagen på 1870-talet kan det inte vara dessa. Det är varken Hjalmar eller Casimir Petre. Robert Petre och Sophia Adriana Arfwedsson hade bara två söner, Robert och Arwed, Malvinas småsyskon alltså, födda 1863 och 1867. Om det är medlemmar av släkten Petre så kunde det ju vara de äldre pojkarna på bilden, den tredje skulle då vara någon annan släkting. Jag har ingen bild på Robert Petre på Kungsgården, tyvärr, men i så fall borde det ju vara han som är den äldre mannen, i så fall 45-55 år, eftersom han är född 1825. Tre Petre-kusiner i någorlunda passande ålder är Thorsten, född 1863, Thore, född 1866 och Fredrik, född 1868. De båda förstnämnda söner till Hjalmar Petre och den sistnämnda till Casimir P. Men det kan ju vara Geijer i stället...

2001-08-15, 00:03
Svar #17

Göran Johnson

P S
Malvina och Carl Axel gifte sig 1877 och bosatte sig då på Västerberg i Ovansjö, där Malvina var född. Familjen Geijer var 1888-1897 bosatta på Frugården i Vänersnäs, därefter i Karlstad och Brunsberg i Brunskog sn, där Carl Axel dog 1901. Malvina flyttade därefter till Salby i Södermanland och Stockholm. Familjen Petre flyttade från Kungsgården 1880, efter konkursen, och bosatte sig senare hos Malvina på Salby. Hon dog 1919 hos sin son Erik på Geijersgården Lindfors i Nyed sn.

2006-09-20, 16:00
Svar #18

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Intressant läsning om Kungsgården och Oscara Åberg som var gift med Otto Björlin. Denne man var ingeniör och var med vid byggandet av Stadion till OS 1912.
En mängd brev till Oscara med båda efternamnen fanns i detta objekt som denna länk går till
 
http://www.tradera.com/auction/aid_32587267
 
/Kjell Arvidsson

2006-09-20, 20:57
Svar #19

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
(raderat)
 
Jag hade en kommentar till yttrandet om Håkan Skogsjö och bildstorleken, men sedan jag gjort inlägget såg jag att inlägget jag refererade till var från 2001, och då var det relevant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna