ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan detta vara kvinnor utanför Tobaksmonopolet i Stockholm?  (läst 1239 gånger)

2004-01-16, 22:24
läst 1239 gånger

Utloggad Barbro Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-02-12, 17:20
    • Visa profil
    • barbro.se
Hittade detta foto i mon pappas album. Eftersom ett par kvinnor i hans släkt arbetade på Tobaksmonopolet skulle det kanske kunna vara taget där. Finns det någon som vet om jag gissat rätt?

2004-01-17, 10:36
Svar #1

Christina Holmér-Gunnerfält

Barbro,
Min gissning är istället att bilden är tagen utanför ett bageri, de vita huvudbonaderna och även fläkten ovanför ingången.
Har själv ett bild från början 1900-talet där samma huvudbonader finns på de som är med på bilden och den vet jag med säkerhet är tagen utanför ett bageri.
Visserligen borde personerna kanske haft förkläden på sig, men de kanske är avtagna just för att man skulle fotograferas.

2004-01-17, 19:00
Svar #2

Utloggad Barbro Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-02-12, 17:20
    • Visa profil
    • barbro.se
Oj, kan det verkligen vara ett bageri? Det måste väl vara ett stort bageri i Stockholm då?
/ Barbro

2004-01-17, 19:14
Svar #3

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej Barbro,
Bageriet jag har en bild från är från Örebro och Stockholm är ju en mycket större stad. Men kanske du har rätt med Tobaksmonopolet, mitt svar var bara en gissning.

2004-03-13, 03:17
Svar #4

Eva Sandeberg

Hej Barbro
Detta foto är med all sannoliket taget ifrån monopolet.Min mormor arbetade i 45 år på monopolet så hette det i folkmun.Även hennes systrar och bröder arbetade där.Min mamma och hennes kusiner mer eller mindre kräktes när de hörde ordet monopolet.Min mormor fullkomligt avgudade denna arbetsplats.Jag har också en del information och foton  på denna arbetsplats
MVH Eva Sandeberg

2004-05-07, 23:05
Svar #5

Utloggad Barbro Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-02-12, 17:20
    • Visa profil
    • barbro.se
Hej Eva!
Det var ett bra tag sedan jag var här och tittade, så jag har missat ditt inlägg. Tack för ditt svar. Det vore oerhört spännande att höra vad du har för information och foton om tobaksmonopolet.
 
mvh
Barbro

2004-05-15, 00:19
Svar #6

Eva Sandeberg

Hej Barbro
Jag kan berätta en del om tobaksmonopolet.Har tagit fram flera gruppfoton som jag har fått av min mormor född 1909 Jag har tyvärr inte tekniken att kunna lägga ut dem på nätetÄr det något du undrar över så hör gärna av dig
MVH
Eva Sandeberg

2006-02-01, 16:05
Svar #7

Utloggad Barbro Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-02-12, 17:20
    • Visa profil
    • barbro.se
Hej igen, Eva, om du läser detta så långt efteråt.  
Tyvärr har jag inte varit ute på dessa sidor så ofta. Jag ska verkligen skärpa mig.  
Det vore roligt att se bilder inifrån, för jag har bara sett detta hus utifrån, när jag var liten. Jag minns att det luktade väldigt illa från huset när jag gick till Maria skola som låg på andra sidan gatan. Den sidan av huset som vette mot gatan såg inte ut som på bilden, men det kan ju ha varit lite ombyggt.  
En av mina släktingar jobbade på lunchrestaurangen där, medan en annan jobbade med tobaksvarorna om jag är rätt underrättad.
Du har inte möjlighet att skanna dina bilder? Det vore verkligen roligt att se flera bilder.
MVH
/Barbro

2013-11-29, 20:33
Svar #8

Utloggad Christina Norgren Arnesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2014-04-18, 23:38
    • Visa profil
Härlig bild! De blå- och vitrandiga arbetsklänningarna används än i dag,  
när de äldre damerna på Tobaksmuseet på Skansen demonstrerar tillverkning av cigarrer på gammalt vis.

2013-11-30, 07:46
Svar #9

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna