ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jönköping eller Göteborg?  (läst 3154 gånger)

2004-10-10, 19:31
läst 3154 gånger

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Hej,
Kan någon hjälpa mig att lokalisera detta torg och eventuellt år.
 
 

 
 
Mvh
Gun Pålsson

2004-10-10, 21:28
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Det liknar Östra torget i Jönköping, lyktan mitt på torget står fortfarande kvar. Precis till höger om det stora huset på högra sidan låg förr en fiskhall. Den längsgående gatan bör vara Slottsgatan.

2004-10-10, 21:42
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag har inte sett någon gammal bild på Östra Torget i Jönköping, men reagerade på lyktan och tänkte samma sak som Stig-Ove. Står fotografen då med ryggen mot kanalen/nu Kanalgatan? Fotot taget mot söder (sydväst)?
 
Hälsningar, Eva

2004-10-10, 22:40
Svar #3

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Det ser ut att ha varit en stor brand där skorstenarna pekar upp. Är det någon som känner till en sådan, kan det vara så tidigt som 1880-tal? Det syn inte någon form av motorfordon.

2004-10-10, 22:51
Svar #4

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Det är riktigt att det är taget från Kanalgatans sida, har suttit och tittat på skuggorna om det är för- eller eftermiddag, torget ligger väl ungefär i nord sydlig riktning med syd mot Slottsgatan.

2004-10-11, 08:30
Svar #5

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Stig-Ove och Eva,
 
Det var min förhoppning att det skulle vara Östra torget i Jönköping, men jag var inte säker.
Min morfar, Ernst Bauer, föddes på Slottsgatan, och jag har inte lyckats hitta en bild på det huset.
Om jag förstår Eva rätt ligger Bauerhuset idag mitt framför fotografen.
Jag vet inget om branden, men det ser ut att ha varit ett stort hus.
Jag har ett annat kort från runt sekelskiftet, som visar Kanalgatan med riktning mot Rådhuset, men där finns inte lyktstolpen med.
Mvh
Gun

2004-10-13, 21:41
Svar #6

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Jag tror inte att bilden är tagen från Kanalgatan utan från Slottsgatan. Huset till vänster finns fortfarande kvar medan de brunna husen har ersatts. Gatlyktan med vattenhoar är numera flyttad sydväst från platsen på bilden. Det är svårt att avgöra om kanalen finns kvar, men det går att ana att den finns där. Fiskaffären fanns i ett envåningshus till höger om huset som syns ute till höger i bilden. På Slottsgatan låg husen kvar kvar in på -60talet och det stämmer inte alls med bilden. Jag har sett bilder av Slottsgatan vid Östra torget men kommer inte just nu på var. Troligen i någon av böckerna om Jönköpings bebyggelse. Ska kolla upp det.
Mvh, Lars

2004-10-13, 23:11
Svar #7

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Jag har hittat två bilder av Slottsgatan på södra sidan av Östra torget. Tyvärr har jag inte lyckats pressa ner dom till det utrymme som kan publiceras här på anbytarforum. Om du vill så kan jag skicka dom till din emailadress. De finns på sidan 151 i boken Jönköping 1900-talets stad skriven av Gunnar Lindqvist utgiven 1983 respektive sidan 134 i boken det okända Jönköping utgiven 1984. Efter vad jag minns så har familjen Bauer bott på Slottsgatan söder om Östra torget innan de flyttade ner till östra Holmgatan.
Mvh, Lars

2004-10-14, 09:37
Svar #8

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Du har rätt Lars, det stämmer bättre med skuggorna, troligen taget på förmiddagen. Någon som kan lista ut årtalet?

2004-10-14, 18:27
Svar #9

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Lars,
Tack för Dina inlägg. Ja, jag tar gärna emot bilderna på min e-mail.  
Det andra kort, som jag tidigare talat om, har jag utan resultat kunnat få god skärpa på, varför jag inte har lagt ut det här. Kortet är ett vykort, som Länsmuseet har gett ut efter ett gammalt foto. Antar att det är från ungefär samma tid som det andra. Kortet är från en marknadsdag och visar bla den runda tingest som finns på det andra kortet framför huset till vänster om det brunna. Är det vänstra huset möjligen det gamla hus som idag finns kvar på torget vid Kanalgatan?
En liten fundering, gick Gripenbergsbanan på Kanalgatan? Kan tingesten i så fall vara ett vattentorn?
Har Du möjlighet att ge mig titlarna på böckerna med bilder från det gamla Jönköping, så jag kan ta hem dem via fjärrlån.
Östra Holmgatan, är det möjligen en gata som gick ut till Sjövik?
Mvh
Gun

2004-10-14, 22:30
Svar #10

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Mera om Östra torget i Jönköping.
Den runda tingesten är troligen en pissoar. Gränden bakom den heter Stjärngränd. Det brunna hörnhuset Stjärngränd/Kanalgatan ersattes under 1935 med Betlehemskyrkan. Tomten kan förstås ha stått obebyggd i många år. Huset till vänster är samma hus som fortfarande finns kvar, till och med hela kvarteret vilket är väldigt ovanligt i Jönköping.  
Kanalen blev igenlagd i början av 1930-talet. Jag kan inte se på bilden om kanalen finns kvar eller ej. Gripenbergsbanan gick aldrig på Kanalgatan, den hade sin station längre österut och ett litet stickspår över Vedtorget till en omlastnings- station vid Norra Strandgatan.
Östra Holmgatan går förbi Sjövik och fortsätter sedan runt kålgårdarna och byter namn till Västra Holmgatan. Som ett litet minne av John Bauer så finns en liten gatstump söder om Vedtorget som heter John Bauersgatan. Den slutar ungefär vid Sjövik.
Det finns särskilt två böcker där jag hittat bilder från Östra torget. Det är:
Jönköping 1900-talets stad skriven av Gunnar Lindqvist utgiven 1983 ISBN 91-7798-001-8
Det okända Jönköping utgiven 1984 ISBN 91-85692-08-5
Båda är utgivna av Jönköpings läns museum.
Jag har någonstans läst om familjen Bauer och var de bodde men kan inte hitta det just nu. Ett gatunummer skulle vara till stor hjälp för att hitta ett foto av huset.
Mvh, Lars

2004-10-14, 23:53
Svar #11

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
Branden inträffade sommaren 1903. Det Lundströmska tryckeriet, som syns bakom och på samma tomt, klarade sig. I andra häftet av Gamla svenska städer utgiven av Svenska Teknologföreningen 1909 finns ett foto taget 1904 som visar området inkl. ett plank som jag förmodar var uppsatt för att dölja brandresterna.
Jag har ett par fotografier tagna 1924 som tydligt visar att plåtbyggnaden var en pissoar som vid den tidpunkten fått nära sällskap med Telegrafverkets telefonkiosk av pagodmodell. Kanalen fanns då ännu kvar och i det låga huset till höger, utanför bilden, huserade John B?low charkuteriaffär.

2004-10-15, 21:23
Svar #12

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Lars,
tack för Dina uppgifter. Visste inte att gatan hette Ö Holmgatan som passerar där Sjövik låg.  
Tyvärr har jag inget gatunummer på Slottsgatan, trots ivrigt letande i gamla brev. Har endast ett kuvert och det är adresserat till Sjövik.  
( gjorde ett nytt försök igen och hittade då en adress, Slottsgatan 16 ). Hoppas att det kan vara till hjälp.
Igår, på en studiecirkel, träffade jag en Jönköpingsbo, som känner mitt intresse för det gamla Jönköping, med ett helt kuvert med tidningsurklipp från Jönköpingstidningar. Bland alla dessa finns ett kort taget över Östra torget med Kristine kyrka i bakgrunden. Troligen är kortet från 40-talet och utmed Slottsgatan ligger  
5-6 hus som man ser baksidan på. Får imorgon, lördag, hjälp att lägga ut bilden, och kanske kan någon lokalisera det Bauerska huset.
Att jag nämnde trådrullartåget beror på att min farfar var en av lokförarna.  
Rustan,  
Då är väl kortet daterat till 1903 eller senare.
Intressant med uppgifterna om de olika verksamheterna i byggnaderna. Tack.
Mvh
Gun

2004-10-15, 21:45
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gun Pålsson,
En parentes. Ser att Du nämner Trårullatåget och att Din farfar Rustan var en av lokförarna. Om Du mot all förmodan inte har boken J.G.J. - Jönköping-Gripenbergs Järnväg, förf. Lennart Welander, utgiven av Östra Södermanlands Järnväg i samarbete med Vireda Hembygdsförening, (Växjö 2000), vill jag tipsa Dig om boken. Sänder en bild som smakprov.

Lok 2, tillverkat av Bolinders 1893, framför lokstallet vid Jönköping Östra, omgivet av stolt personal.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-10-15, 22:01
Svar #14

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Olle,
tack för kortet på 2:an.
Jag är inte säker på att min farfar Otto Danielsson var med redan 1893. När han gifter sig 1902 står han som eldare.
( Har ett fint kort på 6:an )
Namnet Rustan var ett svar till Rustan Gandvik som hjälpt mig med ovanstående kort över Östra torget
Mvh
Gun

2004-10-16, 11:36
Svar #15

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Till boken Jönköping-Gripenbergs Järnväg, av Lennart Welander finns också ett supplement utgivet 2003. Där finns en förteckning över all personal som arbetat vid banan. Otto Danielsson född 1876 började vid JGJ 1898 och blev 1910 lokförman.
Mvh, Lars

2004-10-16, 13:04
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Gun,
Så tokigt det kan bli när man läser slarvigt - Rustan - det borde jag sett...  
Kanske mitt nämnande av boken ändå kunde bidra till att Lars nämnde supplementet (Tack Lars! - okänt för mig) och Din farfars tjänstetid. Som bot får Du en bild - som jag tycker om - från mina samlingar, från den intressanta Ingerydsdalen där tåget tuffar fram.

Vänligen,
Olle
som har en förkromad bit räls märkt J.G.J. som brevpress på skrivbordet. Gåva av min far uppvuxen i Vireda sn
Vänligen,
Olle Elm

2004-10-16, 15:14
Svar #17

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
Lokförare höll jag nu sånär på att bli tack vare Olle. Det var en pojkdröm som nu nästan gick i uppfyllelse. Däremot är det mer komlicerat att jag höll på att bli farfar till Gun - speciellt med tanke på att jag inte har någon son. Där ser man vilka roliga konsekvenser det kan bli av en felläsning. Detta gäller ofta även i släktforskning.
Med speciell hälsning till Gun och Olle
Rustan

2004-10-16, 19:01
Svar #18

Utloggad Gun Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 19:31
    • Visa profil
Hej,
Här kommer äntligen den bild från Östra torget från troligen 1940-talet.
Husen på Slottsgatan syns längst ner med gårdssidan mot fotografen. Troligen bodde familjen Bauer på nr 16 och då skall det vara huset längst till vänster på torget. Min förhoppning är ju att finna en bild från framsidan av huset.
 

 
 
till Olle,
tack för den fina bilden. Vi har tidigare talats vid om Ottos far, fåraherden Johannes Danielsson på Lyckås.
 
till Rustan,
ja, ibland kan det gå galet. Men det var ju synd att Du inte blev lokförare.
Hälsningar
Gun

2004-10-16, 19:59
Svar #19

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
En liten korrektion, det är andra huset till höger om gatan som begränsar Östra Torget åt väster.
Mvh, Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna