ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järnvägsanställda längs Malmbanan  (läst 1439 gånger)

2005-02-06, 12:05
läst 1439 gånger

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Gåtan är inte så stor. Det finns en del information att hämta från fotografiet. Det är taget 1912 i Abiskojokk och personerna på bilden är anställda längs Malmbanan som har en liten utflykt. Jag känner med säkerhet igen ynglingen längst till höger i första raden. Det är Axel Schiller född 1901 och son till Johan Hadar Schiller, stationsmästare i Kaisepakte, som sitter i mitten av första raden. Till höger om mannen med flickan. Jag tycker mig även kunna identifiera andre mannen till höger i första raden, iförd kubb, som O.E. Zander, stationsmästare i Rensjön. Mannen till vänster om Zander, i vit hatt kan vara A.F. Ahlberg, stationsmästare i Björliden. Man nr 2 från vänster i andra raden, iförd vit hatt, P.E. Lindqvist, stationsmästare i Torneträsk. Alldeles nedanför en kvinna i ljus kappa, G.M. Falk, stationsmästare i Bergfors. Uppgifterna till mina identifikationer har jag hämtar ur Järnvägsalbum Nordiskt porträttgalleri.
Fotografiet är taget av Borg Mesch i Kiruna.

2005-02-06, 12:18
Svar #1

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Nu tror jag att jag lyckats få ner bilden till accepterad storlek.

2005-02-06, 12:20
Svar #2

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Hur skall jag göra för att bilden skall bli lagom stor och ändå tydlig?

2005-02-06, 16:23
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius

2005-02-06, 17:03
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius

2005-08-24, 15:59
Svar #5

Kurt Blomquist

Siv Malmgren m fl !
 
Fotot, som jag fick skickat till mig genom min son sätter fantasin i rörelse !
Saken är den, att min mor, Astrid Nilsson, är född i Abisko. Hennes far, Frans Oskar Nilsson, arbetade vid järnvägsbygget omkring Abisko. Han berättade, att han till en början var sprängare bl a vid Nuolja-tunneln. Han skall där ha råkat ut för en olycka, som gjorde att han hade en klumpfot under resten av livet. Han blev banvakt vid Stordalen --- jag har kvar en nyckelbricka med namnet Stordalen på. Jag har varit däruppe men jag tror inte att den nuvarande banvaktsstugan Stordalen var den han bodde i. Det fanns kanske en annan något närmare Abisko ?
Nu till bilden. Mina ögon har fastnat på familjen till vanster i andra raden. Två flickor, en kvinna och en man.
Bilden togs 1912. Frans Oskar Nilsson(född 1867) och Anna Andrietta Nilsson(född 1881) hade två flickor: Olga, född 1903 och 9 år 1912 och Agda, född 1905 och 7 år.
Min mor, Astrid var vid tillfället ifråga 4 år. Jag kan naturligtvis inte känna igen de vuxna på bilden som min mormor/morfar men det är en inbjudande tanke att det skulle vara mormor/morfar/Olga/Agda på bilden och att min mor Astrid var för liten för att få följa med på utflykten.
Någon som han några kommentarer ?
Familjen flyttade för övrigt så småningom till Småland --- morfar kom därifrån --- och via Tranås till Norra Solberga, där de nu ligger begravna.
Med vänlig hälsning
Kurt Blomquist

2009-11-03, 14:28
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jöran Johansson kanske kan svara på frågan om banvaktsstugan!
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna