ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hamnspår? Men, var?  (läst 2848 gånger)

2005-05-18, 10:33
läst 2848 gånger

Elisabet Norlin

Det var länge sedan någon diskuterade denna bild, men som Umeå-bo måste jag lägga mig i. Jag tror inte att de tär Umeå. Från den vinkeln som det gamla foto är taget skulle man nästan stå ute i Umeälven. Till höger om soldaten står vagnar och järnvägsspår som i sådana fall skulle gå på älven. Om man tittar på det nya vykortet från Umeå ser man caf? båten ligga vid kajkanten, caf? stations byggnaden ligger bara ett trettiotal meter från vattnet. Min första tanke när jag såg kortet var att tornet kunde vara Skansen Lejonet i Göteborg, man ser ju Lejonet när man kommer till Gbg med tåg. Vet ej hur det ser ut med kyrkor där i närheten dock.
 
MVH Elisabet

2005-05-18, 11:05
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Glöm det där med Göteborg och skansen Lejonet. Där finns inget som liknar den ursprungligen diskuterade bilden.

2005-05-18, 11:32
Svar #2

Elisabet Norlin

Det kanske är Umeå andå!? Det diskuterades tidigare om att det såg ut som kranar i bakgrunden, kan det ha varit i samband med byggandet av Norrlands Universitets Sjukhus? Det ligger i den riktningen. Är det desssutom ngn slags bro precis innan vagnen? Det ligger en bro, Kyrkbron, precis vid Domkyrkan. På bilden ser det dock ut att vara längre bort än kyrktornet. Är det vatten man ser mellan vagnarna? Kan då vara älven och en då mycket bredare kaj. Det känns som många överensstämmande faktorer, men i fel storlekksordning.
 
Elisabet

2005-05-18, 11:41
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fotot inskickat av Siv Malmgren är inte från Umeå. På kortet finns ett kyrktorn till vänster om det runda tornet. Umeå stads kyrktorn skulle isåfall synas till höger om det runda tornet. Nu syns ju på fotot också ett torn till höger, men det syns inte som det är kyrktornet.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-18, 11:50
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Elisabet!
 
Fotot ser ut att härröra från kriget, alltså från 40-talet. Byggnationen av Universitetet påbörjades på 60-talet. Kyrkbron byggdes på 80-talet eller slutet av 70-talet. Jag minns inte så noga. Umeå har ingen Domkyrka :-)
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-20, 23:38
Svar #5

Utloggad Torbjörn Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2009-09-11, 21:45
    • Visa profil
För att förvirra diskussionen tycker jag att tornet starkt påminner om Luleå domkyrka. Jag är dock inte tillräckligt bekant med staden för att avgöra om det i övrigt stämmer.

2005-05-21, 10:04
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fotot skulle kunna var från Umeå kaj, men varför jag är så tveksam, är att om jag står där militären står, så borde jag se kyrktornet på höger sida om det runda tornet.
 
Eftersom jag inte är säker, ska jag vid något tillfälle ställa mig själv där mannen står och se var kyrktornet sticker upp.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-06-14, 16:14
Svar #7

Elisabet Norlin

Har precis sett ett flygfoto taget från kyrkans vy och järnvägsspåren stämmer precis med hur det såg ut på kajen i Umeå runt -20 till -40 talet (årtal enligt enligt fotot jag såg).  
 
Jag håller dock med dig Ann-Mari, ska också försöka placera mig där fotografen står någon gång, tycker också att tornet skall synas på andra sidan.  
 
Elisabet Norlin

2005-06-15, 09:45
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vi kanske står där och spanar samtidigt :-)
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-06-15, 15:37
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har nu varit och spanat på tornet i det härliga sommarvädret.Jag stod då mer i riktning bakom soldaten , till vänster om det vänstra tältet. För att se kyrktornet på Umeå stads kyrka bör man stå väldigt långt åt vänster, nästan så att man har tornet precis i riktning framför sig. Om man står där militären står så borde kyrktornet synas till höger om det runda tornet.
 
Kan ingen komma med ett annat tips?
Ann-Mari Bäckman

2005-06-22, 16:31
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Umeås hamn sedd från motsatt håll. Jag tror att kortet är taget i slutet på 40-talet, minns inte exakt när bron med nuvarande E4 byggdes. Den saknas på den här bilden. Man ser det runda tornet längst bort, hamnen med spåren och tornet närmast är inte kyrktornet.
 

 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2007-05-31, 10:18
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Vi kan nog helt avfärda ursprungsbilden till Umeå. Jag bifogar ett foto (tidningsurklipp) från Umeå kajplats 1907 och där ser man att kyrkan befinner sig i ett helt annat läge än på fotot det frågades om.
 

 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-31, 11:46
Svar #12

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Jag tror att du har fel. Din bild är som synes av spårriktningen tagen i en helt annan riktning och från en annan plats än den diskuterade bilden. Ditt resoneman faller därför, och vi blir kvar i Umeå.

2007-05-31, 12:18
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bo!
 
Tänk dig att du förflyttar dig närmare huset till vänster, var hamnar kyrktornet då? För att du ska få ett sådant glapp mellan kyrktorn och vattentorn bör du vara uppe långt till vänster, som betraktare.
 
Var befann sig kameramannen, då han/hon fotograferade den ursprungliga bilden (man skulle haft den här)? Jo, kanske strax ovanför där de tre gubbarna, längst ned till höger, befinner sig.
 
Jag har även varit på plats för att se var kyrktornet hamnar i förhållande till vattentornet och jag kan inte se att det stämmer med avsåndet. Kyrkan hamnar fel.
Ann-Mari Bäckman

2007-05-31, 12:26
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2007-05-31, 22:11
Svar #15

Maria Ståhl

Det står Umeå (utsikt mot älven) på fotot nederst till vänster. Efter att ha bott i Umeå i 10 år med början på 1990-talet känner jag inte riktigt igen mig när jag tittar på fotot, men kanske kan det vara Umeå ändå för något känns bekant. Den nuvarande stadskyrkan i nygotik helt i sten uppfördes 1894 och tornet ser inte alls ut så.
 

2007-06-01, 09:15
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här är den tidigare uppförstorade bilden.
 

------------------------------
Nej, det blev ju samma!
Ann-Mari Bäckman

2007-06-01, 18:52
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2007-06-01, 23:28
Svar #18

Patrik Larsson

Det är ju helt uppenbart att det inte är Umeå. Dels är den gamla brandstationens slangtorn annorlunda och kyrktornet. Sen har inte Umeå, och har inte heller haft, den bebyggelse som syns bortanför kyrkan mot länsresidentet och Scharinska fabriken.
Det är, anser jag, dessutom alldeles för lummigt mot rådshusparken och Stora hotellet, med en trädsort som inte är typiskt för regionen.

2007-06-01, 23:55
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Patrik!
 
Jag tycker mig också skymta en bebyggelse borta i fjärran, som man normalt inte kan se, för älven gör en krök mot vänster. Sedan verkar det vara något slags hus med en spira till höger om Vattentornet. Något sådant finns inte heller. Den stor kupolliknande saken till vänster stämmer inte överens med kupolen om man tittar på utklippet.
 
Beträffande lummigheten, så verkar ju fotot vara taget under kriget eller däromkring, så den kanske fanns där då. Om man ser på det utklipp jag lagt in, så är det ju lite smålummigt där också 1907.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-02, 16:07
Svar #20

mats

Ibland kan det vara bra att ifrågasätta.
 
Det talas om ett kyrktorn till vänster om det runda tornet av vissa skribenter. Jag ser bara en mörkt flaggtyg som hänger på den stolpe som går igenom den vänstra tältet eller står strax bakom.
 
Det enda kyrktorn (eller liknande) jag ser är till höger om det runda tornet.
 
Titta efter och säg om jag har rätt eller fel :-)

2007-06-02, 16:31
Svar #21

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Det finns flaggstänger både till höger och vänster om tälten med flaggor som avtecknar sig mot himlen. De flaggdukarna blåser åt vänster i bild, vilket motsäger mats' id?.

2007-06-02, 17:06
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Nja, i båda fallen blåser de från fotografen, och lite vindkantringar kan ställa till det.

2007-06-02, 17:22
Svar #23

Lotta Nordin (Lotta)

Nu ska jag lägga mig i det här också.  När jag bodde i Umeå så krökte älven åt höger. Har den svängt, Ann-Mari?  
 
Jag skulle nog sätta en slant på Umeå iallafall, fast jag är lite för långt ifrån för att gå dit och jämföra.
Här en karta från 1959:
 
 
Där ser man den där trädraden också, och nog skulle jag kunna tänka mig att man ser kyrktornet till vänster om det runda tornet om man drar ett streck på kartan....iallafall...tror jag.  
Bland äldre inlägg finns en förstoring av tornet till höger om det runda tornet, och det ser där ut som en byggkran eller något liknande. Det kan ju vara så att man höll på att bygga sjukhuset.  
 
Nu ska jag inte svamla mer....lägger in en bild på fortsättningen till höger på kartbilden, alltså österut.
 
 
 
....bara en sak till...det där lilla taket brevid runda tornet ser ju också ut att stämma med Umeå enligt den gamla bilden från 1907.

2007-06-02, 19:22
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lotta!
 
Nej älven har nog inte ändrat riktning. Den svänger nog till höger bortanför ön, men före det inget alls. Den där vänstersvängen, var nog fel. I alla fall finns ingen bebyggelse fjärran bort, som bilden visar med militärerna. Det ser man ju också på Lottas karta. Det är bara parker och grönt.
 
Jag ser fyra torn.Från vänster ett torn av rysk modell, litet bulligt, sedan kommer kyrktornet och vattentornet och sist en annan modell av torn (som vissa tycker är en lyftkran).
 
En sak som motsätter min teori om att det inte är Umeå är att det har inte kommit något förslag på någon annan stad. Den här frågan har varit uppe till diskussion flera gånger, så chansen har ju funnits.
 
För ett år sedan var jag ungefär på den plats där kameramannen stod och försökte se hur det ser ut idag, men det är så mycket annat ivägen, så det var svårt att se. Jag får nog ta fotot med mig  och försöka kolla läget igen :-).
Ann-Mari Bäckman

2007-06-02, 20:14
Svar #25

Lotta Nordin (Lotta)


 
Om man jämför dom här två bilderna så ser man ju iallafall att kyrktornet bör hamna längre till vänster om man placerar fotografen längre upp på land. Kyrktornet tittar ju fram lite vänster om runda tornet på den äldre bilden också.  
 
Och visst finns det hus i bakgrunden om man ser på kartan. Det är väl någon typ av industri eller nåt. Dessutom är det ganska svårt att se vad som är hus och vad som är träd där borta.
 
Synd att det är så långt....har god lust att ge mig ut i Umeå med kameran. :)
Har någon lagt ut bilden i forumet Gamla vykort?

2007-06-02, 20:42
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lotta!
 
Jag måste nog ta kameran i alla fall och fota, men det lär nog dröja några dagar, innan jag har möjlighet till det.
 
Fortsättning följer.....
Ann-Mari Bäckman

2007-06-02, 22:28
Svar #27

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
För en kort stund köpte jag att det skulle kunna vara en flagga också, men jag ändrade mig för gott när jag insåg att det fanns två uppförstoringar bland inläggen från 2002 som ju inte lämnar några tvivel om att det är en kyrka (och jag kan nog sätta en bra slant på att vi är i Umeå :-)
 
Även byggkranen kommer i en mycket bättre dager här, jag hade just för mig att vi sett bättre bilder på just denna..
 
Notera även flaggor på runda tornet, samt porslinsknoppar på telestolpen. Även husgaveln till runda tornet syns ju här tydligt - något som var så gott som omöjligt från den blurriga bild som jag tror många kikat på nu ett bra tag  
 
 
 
Kan inte möjligen byggkranens fundament vara två skorstenar på ett rätt normalt näraliggande hus, och så är det som sticker upp däremellan i själva verket något (en flagga eller annat) som hänger ned från någon av de ledningar vi ju har gott om i förgrunden..?
Det gör landskapet lite trevligare  
 
Kunde man få liknande uppförstoringar högerut i bilden kunde man nog se annat intressant också.

2007-06-02, 22:42
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ja, där föll min hypotes.
Lärdom: Tillbaka till ursprungskällorna, lita inte på något annat.
 
Och flaggstången ser ju nu ut som en telegrafstolpe

2007-06-02, 23:54
Svar #29

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Tornet är ju bra litet egentligen, man tänker inte så lätt på att det är en bit mellan tornet och kyrkan, dessutom en del höjdskillnad. Detta kort är taget lågt, nästan underifrån, och åtminstone tälten är ju mitt för Rådhusparken.
 
Skrapade ihop lite bilder på Tradera som anknyter till denna vy - alla ligger åtkomliga här för att spara lite bandbredd..

2007-06-03, 00:19
Svar #30

Lottie Eriksson

Ser ut som om fotografen stått på (nuvarande) parkeringen nedanför Tullkammaren och tälten står där Trädgård i norr nu börjar. Kanske?
 
Men vad är det för fel på karlns hals? Han ser ju jättekonstig ut! Eller är det en synvilla?
 
:-)

2007-06-03, 00:51
Svar #31

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
En synvilla som jag nämnde redan 2002 - det ljusa är inte mannens ansikte, utan toppen på hatten/mössan (han tittar ned i backen rätt ordentligt)
 

2007-06-03, 06:27
Svar #32

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Efter att ha tittat på Peters utmärkta collage av bilder från Umeå, är jag böjd att ge mig. Mina invändningar mot att det skulle vara från Umeå, var att kyrkan verkade hamna så fel, liksom längre upp ifrån älven, än vad jag tycker den är. Jag skulle vilja ha kyrkan och vattentornet i en mer rak linje, inte det stora mellanrum, som syns på fotot.
 
Och på ett av korten ser man tydligt att älven tar av åt höger (efter ön), som Lotta sa. Varför jag sa vänster var nog därför, att jag tänker mig att gatan tar av  åt vänster, bortanför kyrkan och att man inte ser så mycket bebyggelse i bakgrunden, som man verkar göra på ursprungsbilden.
Ann-Mari Bäckman

2007-06-07, 19:28
Svar #33

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tyvärr, så var det omöjligt att fotografera tornet. För det första hade man ställt upp ett stort tivoli på kajen där jag tänkte ställa mig och för det andra har det vuxit upp stora träd, som döljer vattentorn och övriga byggnader. Så det finns ingen möjlighet att ställa sig på samma plats som militären och fota mot tornet.
Ann-Mari Bäckman

2007-06-07, 21:48
Svar #34

Lars Öhman

Jag tror att det enklaste sättet att avgöra frågan är att lägga en linjal på stadskartan från den plats på kartan där fotografen kan förmodas ha stått mot kyrktornets plats på kartan. Man kommer då att se att det runda tornet befinner sig till höger om siktlinjen mot kyrktornet.
 
Ser man på ursprungsfotot i kajens förlängning (kajen var förresten 1001 m lång) så är det förmodligen centrallasarettets byggnader man kan skönja i fjärran dvs ett par kilometer bort.
 
Av trädens storlek på ursprungsfotot drar jag den slutsatsen att fotot är taget under något av beredskapsåren runt 1940. Trädraden fanns inte på fotot från 1907, men de bör ha planterats rätt snart därefter. Jag tycker att träden ser ut att vara ungefär 30 - 40 år på ursprungsfotot.  
 
Bortsett från tälten på kajen och tågsättet ser kajen tämligen tom och övergiven ut. Det kanske har sin grund i att Umeå år 1922 fick en ny uthamn i Holmsund dit jag antar att större delen av hamnverksamheten flyttade. Flyttningen hade diskuterats länge och det fanns t.o.m. ett förslag om att flytta hela staden längre ut. Och med tanke på att Umeå år 1900 endast hade drygt 3000 invånare hade detta kanske kunnat gå att genomföra.

2007-06-08, 07:03
Svar #35

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, visst är tornet till höger om kyrkan, men det är det stora avståndet mellan dem, som gör mig så tveksam.
 
Jag ställde mig bortanför dungen av träd, lite längre upp från högra husknuten på det gula hus, som finns på kartan, som Lotta lagt in och inte ens då blev avståndet så stort mellan byggnaderna.
 
Kanske jag kan ta en bild till hösten då träden avlövats? :-)
 
Fortsättning följer...?
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna