ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2004  (läst 3112 gånger)

2004-09-09, 10:05
läst 3112 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det någon som känner till var och när denna bild är tagen? Mannen till höger i bild skall vara Fritz Engberg (1902-1976) från Borgvik i Värmland, vilken i sin ungdom lär ha arbetat i Stockholmstrakten.


 
Ingen ytterligare information om bilden finns.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-09-09, 11:10
Svar #1

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Hej Olle!
Enligt svenska släktkalendern 2003 bodde handlande Gustaf Alfred Wettervik i Garpenberg, Gladhammar, Fittja (Botkyrka) och till sist i Brottby (Össeby-Garn). Han föddes 1881 och avled 1937.  
Kanske det är i Brottby?
Mvh
Per Schröder

2004-09-09, 15:55
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Per,
Det här ser lovande ut. Tack! Frågan är dock ff var bilden är tagen. Nu har vi plötsligt fyra platser att välja på  ... eller?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-09-09, 17:13
Svar #3

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Olle!
Jag bor i Brottby. På min väg hem idag stannade jag till däe eventuellt affären har legat. I dag är det en pizzeria-butik och före det Brottby kaf?. Jag pratade med en dam som har anor till Wetterviks. Hon kunde inte känna igen byggnaden, men nämnde att det tidigare funnits ytterligare en byggnad intill den jag trodde. Hon fick din bild som jag skrivit ut och skulle prata med andra Wettervikare. Jag passerar där varje dag och ber att få återkomma med kompletteringar. Hon nämnde även att det kunde vara ifrån Småland, varför utvecklades ej.
Mvh Martin B

2004-09-09, 17:17
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det kan nog ringas in lite till. Vid ingången står det att man har telefonnummer både i ALLM och RIKS. Rikstelefon, förkortat RIKS var Tele(graf)verkets nät. Stockholms Allmänna Telefonaktiebolag, förkortat ALLM var en konkurrent med eget nät, verksamt inom en radie 70 km från Stockholm. Stockholms Allmänna Telefonaktiebolag bedrev inte enbart telefondrift, utan hade även egen tillverkning och var i den egenskapen en konkurrent till LM Ericsson & Co. År 1907-1908 överlät Stockholms Allmänna Telefonaktiebolag telefondriften till ett nybildat dotterbolag, AB Stockholmstelefon, men detta förändrade inte verksamheten (telefondrift). År 1918 sammanslogs Stockholms Allmänna Telefonaktiebolags övriga verksamhet (konstruktion, tillverkning etc) med LM Ericsson & Co, varvid Allmänna Telefonaktiebolaget LM Ericsson - sedermera Telefonaktiebolaget LM Ericsson (utan Allmänna) - bildades. (Ericssons moderbolag heter så än idag.) AB Stockholmstelefons telefondrift övertogs (köptes) samtidigt av Tele(graf)verket. Således torde bilden vara tagen senast 1918 max 7 mil från Stockholm. Naturligtvis kan bilden tagits senare, ALLM-numret kanske inte målades över förrän senare. Man kan nog hitta både firman och platsen genom letande i Allmännas telefonkataloger.
 
Medan jag skrev ovanstående rader kom Martin i Brottby emellan. Småland tror jag inte på, vilket väl klart framgår av mina ovanstående rader. Troligen är det alltså Brottby, men som sagts ovan, ta en titt i Allmännas telefonkatalog (på KB t ex).

2004-09-09, 18:06
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Som ren kuriosa så råkade jag igår beskåda emaljskylten med Maraboustorken här.. (Långt ned till vänster: det finstilta lyder Går överallt)
 
Experter på emaljskyltar (Marabou själva om inte annat) kanske vet exakt när de skilda modellerna fanns - men 20-tal lär den ju var ifrån.. Jag har inte kikat närmare - men det finns kanske fler skyltar på bilden ovan som kan återfinnas på denna sida.

2004-09-09, 18:50
Svar #6

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Först tack till alltid lika vänlige Olle.
Det var jag som la in bilden under efterlysningar i forumet för vykortssamlare för någon vecka sedan. Min farmors bror Fritz Engberg (1902-1976) arbetade i denna affär i Stockholmstrakten från ca 1920 och några år framåt så Småland kan vi avfärda helt. Bilden är alltså från 1920-talets första år, Fritz återvände till Borgvik i Värmland 1924-25. Bilden kommer från min farmor som nu är 99 år och lite kringkring på övervåningen men vid en titt på bilden (efter min efterlysning på Vykortsforumet) hävdar hon bestämt att Fritz arbetade i den här affären och att den låg i Fittja utanför Stockholm så då är ju saken klar! Tack för Era svar och speciellt till Dej, Olle. Jag hade kanske tänkt att själv gå vidare med bilden till AF där besökarna är helt suveräna att identifiera gamla bilder, men kom aldrig till skott.......

2004-09-09, 18:56
Svar #7

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Man sålde i varje fall Shell bensin...

2004-09-09, 21:48
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Båda männen på fotot har ju likartade och något ovanliga frisyrer. Om man skulle försöka att tidsbestämma fotot, borde man kolla när sådana frisyrer var moderna. Om de nu någonsin varit det.....

2004-09-09, 23:18
Svar #9

Solveig Qvarnström


2004-09-10, 00:53
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Shell bensin kan jag inte hitta på bilden, däremot Shell fotogen och Pellerins margarin. Beträffande männens frisyrer är både de och hårfästena väldigt lika. Även ansiktena är ganska lika. Är männen månne bröder?

2004-09-10, 07:09
Svar #11

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Shell benzin står det omedelbart ovanför ingången. Man kan även skymta ett emblem. Jag har försökt hitta något om när man stavade bensin med ett Z, men ej hittat något.
Mvh Martin B

2004-09-10, 08:03
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bilden verkar nu vara lokal-och tidsmässigt identifierad, men detlaljerna faschinerar ...  
 

Är det inte båtmössor? :)  - tanken är bra, tycker jag, men så är det nog inte ...
Är ingen expert men kan det vara bensin i faten i bakgrunden? Tidigt 60-tal arbetade jag i John Ingessons Diverseaffär i Örserum utanför Gränna. Där hade vi sådana här pumpar i boa. Jag tror vi pumpade fotogen med dem. Benzinen serverades i en Shell bensinpump modell hög där man först handpumpade upp bensinen och sedan släppte ner den i slangen... med ett slörpande ljud .. möjligtvis plingade det också, men här blir jag osäker ...

Vänligen,
Olle
Bilden ovan är tagen trol 1979 och kommer från Örserum en liten hembygdsskrift ... man kan ju se på plastpulkan att bilden är från senare år..
Vänligen,
Olle Elm

2004-09-10, 08:33
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var det bara charkuterister, som hade vita båtmössor? Hade inte handlaren i Åsa Nisse- filmerna en båtmössa på sig eller minns jag fel? Att det är hårlockar uppe på skulten på grabbarna syns tydligt. Om man har väldigt lockigt hår och då trycker på en båtmössa, vad händer då om man tar av den? Kan inte då denna lustiga frisyr bildas? Bara en tanke.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-09-10, 13:56
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Martin,
I min dator står det inte Shell benzin över ingången, däremot SHELL FOTOGEN. Men det är väl kanske något fel på min dator......Faten till höger i bild innehåller sannolikt denna fotogen. Bensin har väl aldrig stavats med Z och heller knappast sålts från fat. Bensinpumpar av märket MACK (svenskt namn, bildat av de respektive företagsägarnas efternamnsinitial), tillverkade på Tegelbruksvägen i Midsommarkransen i Stockholm, användes tidigt för bensinhantering. Hantering av bensin direkt från fat var alldeles för farligt. Fotogen däremot var inte lika farligt och användes som bränsle i fotogenlampor och fotogenkaminer. Dessa lampor och kaminer var vanligt förekommande, framförallt i de dåtida ytterstadssamhällena (förorterna) som inte alltid hade så hög standard i bostäderna. Förhållanden som inte verkar vara så kända bland dagens yngre generation.

2004-09-10, 14:07
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lyft blicken lite högre, Tord, så står det nog också SHELL BENZIN i din dator.  Det finns alltså två skyltar.

2004-09-10, 14:08
Svar #16

Eivor Andersson (Ema)

Hej Thord,
 
Det står Shell Benzin under balkongen och Shell Fotogen över dörren.
 
Fotogenkaminer fanns i omoderna lägenheter inne i städerna också.
Det fanns t.o.m. koks i Majorna i Göteborg.
 
Hälsn. Eivor

2004-09-10, 14:25
Svar #17

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
På skylten omedelbart ovanför ingången står det SHELL FOTOGEN! Den andra skylten sitter på balkongräcket. Känner att jag måste försöka ta reda på var i Fittja denna butik låg. Och visst fanns det fotogenkaminer, kakelugnar och kokseldade täljstenskaminer i städerna - inte bara i Göteborg - det vet jag och har aldrig förnekat. (Koksen var en restprodukt vid framställning av stadsgas från stenkol.) Däremot användes väl knappast fotogenlampor i städerna. (Mitt förnamn innehåller inte bokstaven h.)

2004-09-10, 16:00
Svar #18

Janne Svensson

Med all respekt för alla åsikter, men jag kan inte få det till annat än båtmössor.

2004-09-10, 16:32
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lite större .. för att utröna denna viktiga fråga  
(Bilden kommer nedan...det blev fel)
Krullmössa kanske?
Vänligen,
Olle
PS. För den som önskar komma så nära originalet som möjligt hänvisas hit om nu inte Peter Borg kan göra en förstoring av själva originalet. DS
Vänligen,
Olle Elm

2004-09-10, 16:35
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vänligen,
Olle Elm

2004-09-10, 18:19
Svar #21

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Det är kanske inte alldeles omöjligt att det står Shell benzin i emblemet på båtmössorna. Det kanske finns någon som kan förstora upp detta. Pratade med damen i Brottby idag som är ättling till Wetterviks. Hon utesluter befintliga byggnader i Brottby. Däremot fanns en byggnad som revs i början på 1940-talet som det möjligen kan ha varit. Men hon tror mera på Fittja som redan har bevisats.
Mvh Martin B

2004-09-10, 18:30
Svar #22

Eivor Andersson (Ema)

Förlåt för felskrivningen Tord.
 
Eivor

2004-09-10, 19:04
Svar #23

Jan Ek (Janek)

Båtmössor???
Njae, det är nog Brylcreme ...

2004-09-10, 19:43
Svar #24

Karin Björkholm (Karin)

Instämmer med föregående talare (skrivare);)

2004-09-10, 20:55
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om nu inte bilden redan var tidsbestämd till början på 20-talet, skulle jag tippat på slutet av 20-talet eller början av 30-talet. Varför? Jo, gossarna har lika vilda frisyrer som Stan Laurel hade. Han som spelade Halvan i Helan och Halvan. Då skulle man kunna tänka sig att han var deras film-idol och att de ville ha samma frisyr, som han hade.  
 
Jag håller med Olle om att är detta båtmössor, då är de väldigt krulliga för att vara mössor.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-09-10, 21:02
Svar #26

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jag tror inte att de båda unga männen har båtmössor som det står Shell Benzin på. Det är väl helt enkelt frisyrer som var på modet då, kan jag tro. Jag skall i morgon ta fram originalbilden och göra en scanning i hög upplösning av de båda ynglingarnas huvuden så får vi se.Hittar säkert fler bilder av Fritz Engberg vid den här tiden och kan se vilken frisyr han hade. Återkommer alltså med detta inom kort.

2004-09-10, 22:50
Svar #27

Janne Svensson

Jag tror att det svaret blir båtmössor.

2004-09-10, 23:00
Svar #28

Eivor Andersson (Ema)

Av kläderna att döma verkar det vara 30-tal
 
Jämför bild på min pappas kläder  
 

 
Eivor

2004-09-11, 00:23
Svar #29

Peter Karlsson (Peterk)

Bland emaljskyltarna (som ju blir ännu enklare att identifiera vid högupplösta delförstorningar) kan fler identifieras, bl.a. med hjälp av sidan jag nämnde ovan (denna):
 
Ovanför växtmargarinet har vi Helsingborgs Galoscher (Tretorn), under Maraboustorken har jag för mig att det är någon glödlampsreklam kanske, under den är det Bosch's tändstift och under den Cloetta (Guldcacao och Choklad Förnämsta Svenska Fabrikat).
 Inne på dörren mellan herrarna tror jag till sist att skylten faktiskt är: LAZAROL och LAZARIN förnämsta husapotek
 
Fler går säkert att knäcka för den som vill hitta 'allt'..  
 
Ett tilägg i frisydebatten är väl att herrarnas minst sagt häftiga frisyrer härrör av att båtmössor suttit där strax innan och förmodligen avplockats inför fotograferingen.. (å andra sidan brukar man ju måna om hur man ser ut när en fotograf kommer - så att då uppträda i något som råkat bildats av en mössa stämmer kanske inte heller) En kombination av mode & mösstvång i tjänsten kanske är det som kommer sanningen närmast.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna