ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En svensk kyrka vilken?  (läst 3565 gånger)

2002-03-22, 11:14
läst 3565 gånger

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:16
    • Visa profil
Agnetah & Alla Andra!
 
Liksom Du Agneta och tydligen många andra, har jag med stigande intresse läst varje avsnitt av den spännande följetongen om En svensk kyrka vilken?. Jag hade inte en aning om att kyrkor kunde vara så spännande!
 
Precis som när en bra bok är färdigläst, känner jag en tomhet nu när kyrkan är placerad. Nu ser jag bara med spännig fram emot nästa bild på okänd kyrka, kapell eller varför inte en samisk kyrkkåta!
 
Hälsar Maiken
Maiken Arvidsson

2002-03-22, 11:58
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Hej Alla!
 
Talade just med församlingen där faktiskt.. Dom bekräftade att den nya kyrkan byggdes på den gamlas grund, så visst är fotot taget från bergssluttningen på samma sida älven.
-Hon kunde också ge besked om den stora byggnad vi ser längre bort; det bör vara tingshuset i Likenäs, den klart största byggnaden där..
Vidare fick jag lite kort information om att den ursprungliga träkyrkan (från 1726) som var en långskeppskyrka och tydligen ganska lik den nuvarande kyrkan byggdes om till en korskyrka och reveterades på 1850-talet; det är denna vi ser på vår bild. Detta förklarar också den 'tunnväggighet' som tidigt konstaterades i debatten - vi ser helt enkelt en vitputsad träkyrka..
-Sedan var den i så uselt skick så det beslöts att riva den på 20-talet och den nya kyrkan stod klar 1928..
Ser först nu förresten att vår gamla kyrka har utskjutande hörn på tornväggarna; det gör att man lätt (av skuggan från takfoten) luras tro att solen står mycket högt på himlen, vilket ju inte var fallet.

2002-03-22, 22:23
Svar #2

Utloggad Bert Berglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 14:27
    • Visa profil
Hej pO er allesammans, ett stort tack fsr att ni engagerat er i min kyrkbild och  
Sven lsst vilken kyrka det var, sSrskilt tack till Kai Janzon. Nu ska jag se om min  
amerikanske vSn har fler bilder som behsver er hjSlp.

2002-03-22, 22:56
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Som värmlänning och kyrkintresserad så känns det lite pinsamt att jag inte kände igen Dalby gamla kyrka. Tyvärr så var jag ju på väg att leda in det hela på ett villospår med mitt snack om Norge.
Det tycks inte finnas så gott om bilder på kyrkan. Med tips från Torbjörn Ivarsson i Arvika så kan jag nämna att det finns en bild i Karlstads stifts julbok 1964, men den är långtifrån så bra som den bild som det har diskuterats utifrån.

2002-09-25, 16:00
Svar #4

Margareta Modén

Dalby kyrka var det första jag tänkte på när jag såg bilden. Anledningen är väl att släktens gamla album har en hel del av bilder på kyrkan. Församlingshuset byggdes på den gård mina anfäder bodde och bland ansläktingar finns den man som planterade den gamla björken vid kyrkogården. Om kyrkan och dess historia går att läsa i Lars Bäckvalls arkiv. Det skänktes till Nordiska Museet och är i delar även microfilmat. Åtminstone har en bok om Klarälvdalen i äldre tider givits ut, med Lars Bäckvall som författare. Riktigt vad boken heter kommer jag inte ihåg nu men den finns troligtvis i föreningens bibliotek. Där finns åtskilligt med intressanta händelser och som sagt en hel del detaljinformation om finansiering etc. av kyrkobygget.

2002-09-25, 23:01
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det bör väl vara denna bok:
författare:  Bäckvall, Lars, 1858-1935  
titel:  Om övre Klarälvdalen i gångna tider / av Lars Bäckvall ; med en levnadsteckning av Ingvar Larsson ; red. av Ingvar Larsson  
ort/förlag:  Dalby : Dalby hembygdsfören.  
utgivningsår:  1978
Vänligen,
Olle Elm

2004-03-29, 16:18
Svar #6

Utloggad Eija Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Är det någon som känner igen denna kyrkan? Jag har fått en förfrågan från en släkting i USA som undrar om någon känner igen denna kyrkan.


 
 
Hälsningar
Eija Svensson

2004-03-29, 16:38
Svar #7

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Den ser väldigt skånsk ut. Ser ut att vara en fin 1100-talskyrka.

2004-03-29, 19:59
Svar #8

Peter Karlsson (Peterk)

Jag kom att tänka på Ravlunda då jag irrat förbi där en gång våren -87, och en bild från norr (den ovan från söder) finns att beskåda här (samt i liten variant här):
 

 
- vilket jag nästan tror bekräftar mitt minne..

2004-03-29, 20:11
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

En annan bild som visar södra sidan skapar ju tyvärr vissa tvivel då det finns ett rejält vapenhus.. Men annars såg bilden ovan rätt bra ut med att den ligger på en höjd med vidsträckt utsikt över åkrarna i väster.
 

 
Men det finns förstås många kyrkor av denna typ; även trappgaveln på långhuset skulle måste vara borttagen förutom vapenhuset som då skulle ha tillkommit..
 
 
(Usch på mig; glöm Ravlunda - vapenhuset skall ha tillkommit redan på 1400-talet samtidigt med tornet.. Bakgrunden ovan verkar dessutom visa någon av Skånes åsar bortom fälten. Inte ens tornhöjden stämde ju in..

2004-03-29, 20:42
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

En bättre kandidat är helt klart Gryts kyrka i Östra Göinge - här från Riksantikvariatets 'Kulturmiljöbild' (http://www.raa.se/kmb) :
 

 
-kanske kan det dyka upp fler kandidater, men denna har det mesta rätt ser det ut som.. Ser vi inte t.o.m gaveln på ett hus nere till vänster..!
 
Ännu en bild finns här - den har t.o.m med den mörka fläcken/gluggen under takfoten på långhuset som syns på den kolorerade bilden. 'Kolorerad' skriver jag - men är det ett fotografi alls..?

2004-03-29, 20:51
Svar #11

Karin Björkholm (Karin)


2004-03-29, 20:53
Svar #12

Utloggad Eija Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Måste hålla med om att Gryts kyrka är en mycket bra kandidat. Tack för hjälpen!
 
// Eija

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna