ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-22  (läst 1633 gånger)

2002-03-16, 15:30
läst 1633 gånger

Lars Öhman

Jag har nu erfarit att det har funnits en medeltida kyrka i Näskott, som ersattes av den nya kyrkan 1878. Om inte Janne Höglin med sådan emfas hävdat att omgivningen inte stämmer så kunde det kanske vara den medeltida kyrkan vi ser innan den revs. Det skulle förklara ett och annat. Bl.a. varför Ernst Jacobsson med så stor noggrannhet tar upp detta formspråk i den nya kyrkan. Dessutom skulle det kunna förklara var fotografen befinner sig. Nämligen i tornet på den nya kyrkan. Och fotografen, vem är det? Jo arkitekten Ernst Jacobsson i egen hög person, som sedermera skänker bilden till någon av staden Söderhamns honoratiores i samband med uppförandet av stadens rådhus.  
 
Jo, jag kan höra invändningarna. Borde inte även den medeltida kyrkan ha tornet i väster? Fanns det överhuvudtaget torn på den? Och inte ser den väl särskilt medeltida ut heller? Och även om omgivningarna kan ha förändrats sedan 1878, hur förklaras det korta avståndet till vattnet?
 
Men innan jag ger upp tankegången skulle jag nog vilja se en bild på Näskotts medeltida kyrka, vilket bör finnas på Länsmuseet i Östersund.
 
Och sist men inte minst räddar min teori äran för Ernst Jacobsson, som iställer för plagiatör framstår som en pietetsfull arkitekt, som velat behålla den gamla kyrkans byggnadsstil.
 
Till sist vill jag nämna att det inte skedde någon ombyggnad 1923 av den nya kyrkan utan en restaurering.
 
mvh
Lars Öhman

2002-03-16, 17:13
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Näskotts medeltida kyrka.
Teckning ur Ny illustrerad tidning, 1863.
 

 
Återgiven efter RAÄ:s Kulturmiljöbilder

2002-03-16, 17:38
Svar #2

Lars Öhman

Tack Bo för bilden. Då var den lilla möjligheten uttömd. Vi får ta nya tag någon annanstans.
 
mvh
Lars Öhman

2002-03-16, 18:00
Svar #3

Lena Tingstam

Kan det inte vara Voxnan som flyter fram och någon av brukskyrkorna längs med den?

2002-03-17, 08:29
Svar #4

Anna Berg

NÄSKOTTS KYRKA  
Raä-nr:  2556-K-0001-01-0000  
Upprättat av : M EBELING  
Datum: 95-10-02  
Vid/genom : RAÄ  
Landskap/Län : Jämtland Jämtland  
Kommun/Socken : Krokom NÄSKOTT  
Stift/Kontrakt: HÄRNÖSAND ÖSTERSUND  
Pastorat/Förs.: RÖDÖNS PASTORAT NÄSKOTT  
Fast.h.beteckn:  
Ek.karta : 19E5E  
Koordinater: X= 7025.1400 Y = 1424.7600  
 
Registrerade uppgifter per 2000-08-09  
 
SKYDDSFORM, BYGGNADSKATEGORI
Skyddsform KML 4 kap 3? uppförd före 1940    
Status Församlingskyrka    
Typ och belägenhet Fristående med kyrkogård    
 
KORT KARAKTÄRISTIK
NÄSKOTTS NUVARANDE KYRKA INVIGDES 1878 PÅ ETT HÖGT NÄS NORR OM INDALSÄLVEN, NÅGRA KM. SÖDER OM NÄLDENS SAMHÄLLE.KYRKAN STÅR ÖPPET OCH FRITT MED DET SAMTIDA GRAVKAPELLET PÅ KYRKOGÅRDEN OCH SOCKENSTUGAN/FÖRSAMLINGSHEMMET (INVIGT 1979) SOM NÄRMASTE GRANNAR. RITNINGAR UPPGJORDES AV ARKITEKTEN ERNST JAKOBSSON, MEN ÅTSKILLIGA JUSTERINGAR GJORDES. HÄR STÅR NU EN VITPUTSAD TEGELKYRKA I EN BLANDNING AV NYKLASSICISM OCH NYGOTIK, MED ETT ENSKEPPIGT KYRKORUM MED KOR OCH LÅNGHUS I SAMMA BREDD OCH HÖJD UNDER SADELTAK OCH MED SIDOINGÅNG I LÅNGHUSETS SYDMUR (DEN NORRA MITTEMOT ÄR IGENSATT). I VÄSTER RESER SIG ETT TORN MED HUVUDINGÅNG I VÄSTMUREN OCH MED KONSTFULLT UTFORMAD SPIRA. SAKRISTIAN STÅR NORR OM KORET. UNDER SEN TID (1973) HAR EN UTBYGGNAD MED BRUDKAMMARE BYGGTS I NORRA VINKELN MELLAN TORNET OCH LÅNGHUSET VARVID DEN INVÄNDIGA NORRA TRAPPAN MOT LÄKTAREN TOGS BORT. KYRKORUMMET HAR TEGELTAK, TORNTAKET ÄR AV PLÅT.KYRKORUMMETS TAKFOT HAR EN DEKORATIV LIST OCH TORNETS TAKFOT EN BÅGFRIS. FLERTALET FÖNSTER ÄR HÖGA, KOPPLADE OCH SPETSBÅGIGA. UNDER EN RESTAURERING 1954 IGENSATTES DE MELLERSTA KORFÖNSTREN VARVID ÖSTVÄGGENS MITTPARTI FICK SIN NUVARANDE FORM MED SVAGT RUNDAD INNERVÄGG. ETT NYTT RUM SKAPADES PÅ VARDERA SIDAN. SAKRISTIAN UTÖKADES. ALTARUPPSATSEN FRÅN SOCKNENS ÄLDRE,RIVNA KYRKA MONTERADES.ALTARRINGEN ÄR FRÅN NUVARANDE KYRKANS TILLKOMSTTID (SENARE DEKORERAD PÅ UTSIDAN MOT LÅNGHUSET MED BLADMÖNSTER I JUGENDSTIL), LIKASÅ PREDIKSTOLEN OCH ORGELLÄKTAREN (DOCK UTVIDGAD 1922). DEN LJUSA, TUNNVÄLVDA INTERIÖREN HAR 1700-TALSMÅLNINGAR FRÅN 1600-TALSKYRKANS LÄKTARE MONTERADE PÅ OLIKA PLATSER OCH I KYRKAN FINNS OCKSÅ EN DEL AV DESS OSEDVANLIGT TALRIKA SAMLING MEDELTIDA SKULPTURER (ÖVRIGA I JÄMTLANDS LÄNS MUSEUM.)  
1996 10 03 BOEL ALMQVIST  
 
HISTORISKA UPPGIFTER
Historiska uppgifter 1878-06-06, invigningsdatum    
 1867-00-00, KMT's godkännande    
Dominerande stilepok, exteriör Nygotik    
 Nyklassicism    
Dominerande stilepok, interiör Nygotik    
 Nyklassicism    
Uppförande, hela kyrkan Arkitekt: E JACOBSSON  1873 - 1876  
 Byggmästare: P NORIN  1873 - 1878  
 Byggmästare: O HILLGREN  1873 - 1878  
 Period/år  1873 - 1876  
Förändring exteriör Period/år  1904  
Förändring av kyrkan Period/år  1950 - 1960  
 Period/år  1973  
Förändring interiör Period/år  1922  
 Period/år  1984  
 Period/år  1933  
 Period/år  1840  
 
BYGGNADSTYP, MATERIAL OCH DEKORATION
Plantyp, församlingsrum Enskeppig    
Plantyp, altarrum Smalare kor    
Plantyp, altarvägg Rundat    
Uppbyggnad Salkyrka    
Torntyp Takryttare    
 Västtorn    
Väderstr, altarets orientering Öster    
Väderstreck, kor Öster    
Väderstreck, sakristia Norr    
Väderstreck, torn Väster    
Sockel, hela kyrkan Murverk, natursten    
Sockelbeklädnad, hela kyrkan Saknas    
Stomme/yttervägg, hela kyrkan Murverk, tegel    
Fasadbeklädnad, hela kyrkan Puts/putsad    
Fasadkulör Grå    
 Vit    
Färgtyp fasad Kalkfärg    
Yttertak form, långhus Sadeltak    
Yttertak form, sakristia Valmat sadeltak    
Yttertak form, torn Spira    
Taktäckning Kopparplåt    
 Skivtäckning    
Yttertak, kulör Ej färgad    
Golvmaterial, hela kyrkan Trä    
Väggbekl. int, hela kyrkan Puts/putsad    
Innertak form, långhus Tunnvalv    
Innertak form, kor Hjälmvalv    
Innertak form, torn Plant tak    
Innertak mtrl, långhus Trä    
Innertak mtrl, torn Trä    
Innertak ytskikt, långhus Puts/putsad    
Innertak ytskikt, kor Puts/putsad    
Innertak ytskikt, torn Saknas    
Uppvärmning Direktverkande el    
 
INREDNING OCH INVENTARIER
Inredning och inventarier Altarring: E SÖDERQVIST  1873 - 1878  
 Altartavla: C HOFVERBERG  1747 - 1754  
 Altaruppsats: J GRANBERG  1747 - 1754  
 Bänkinredning: E SÖDERQVIST  1873 - 1878  
 Dopfunt: E SÖDERQVIST  1873 - 1878  
 Dopfunt:  1680 - 1690  
 Läktare: E SÖDERQVIST  1873 - 1878  
 Orgel: G HAGSTRÖM  1975  
 Org.fasad: T B WAHLBERG  1922  
 Predikstol: E SÖDERQVIST  1873 - 1878  
 
ÖVRIGA UPPLYSNINGAR
LÄLKTARBARRIÄRENS MÅLNINGAR AV KYRKMÅLAREN NORBERG FRÅN HALLEN- MARBY. FÄLT FRÅN DEN ÄLDRE LÄKTARBARRIÄREN MED MÅLNINGAR AV ERIK TIDEMAN 1762, 1774 UPPSATTA ÖVER SÖDRA INGÅNGEN.  
 
ÖVRIGA BYGGNADER
Övriga byggnader Förråd, ekonomibyggnad  1950 - 1995  
 Gravkapell  1873 - 1878  
 Kyrkstallar  1750 - 1899  
 Sockenstuga  1800 - 1899  
Inhägnader Häck    
 Nätstängsel    
 
LITTERATUR OCH KÄLLOR
BJELFVENSTAM, B: ERNST JACOBSSON. ARKITEKT, OSCARIAN, JUDE. 1991.  
 
 Reviderat av NILS OLSSON 1996-09-27    
 K MALMSTRÖM 1994    
Inventerad av NILS OLSSON 1996-09-10    
*********************************************
Detta fanns på sidan om Näskott Kyrka, på sidan om svenska kyrkor. Är det inte samma kyrka så måste det väl vara samma arkitekt. Kyrkorna på de olika bilderna ser ut att vara syskon.....  
Men omgivningen påminner mycket om Näskott, Järnvägen ligger i närheten och stråk av vattendragen i närheten. Så det var en faschinerande bild eftersom mycket stämmer -och ändå inte.

2002-03-17, 11:15
Svar #5

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Det är absolut ingen kyrka invid Voxnan...

2002-03-17, 15:54
Svar #6

Kent Olausson

Hej  
Finns det någon förteckning över brandskaddade kyrkor ? Kunde i såfall vara intesant att söka information av hur de såg ut före branden.
Har Skickat mail till mina norska kontaktakter, hittils har ingen känt igen kyrkan där heller. Kommentarerna är att den inte ser norsk ut, men det behöver ju nödvändigt vis inte betyda att den inte är det.
Kent

2002-03-17, 16:03
Svar #7

Eva Eklund

Kyrkan ni diskuterar här är inte Näskott kyrka. Jag bor bara en mil från kyrkan och kan helt säkert säga att landskapet på bilden inte alls stämmer överens med omgivningarna kring Näskott kyrka.

2002-03-17, 17:15
Svar #8

Göran Johnson

Bo Bjelvenstams bok om Ernst Jacobsson ger tyvärr inga ytterligare ledtrådar om vilken kyrka det kan vara, men knappast någon annan av Jacobssons kyrkor. Se mitt tidigare inlägg ovan.

2002-03-17, 23:39
Svar #9

Kent Olausson

Hej Bert
I övre höger hörn verkar bilden skadad är det en mekanisk skada på din bild eller vad är det ?
Anledningen till att jag undrar är att jag har läst in bilden i ett bildredigerings program och då ser jag saker jag inte såg tidigare och har börjat att ifrågasätta om bergen till höger i bild är berg eller en ålderdoms förändring på bilden. Skulle bergen ej vara så höga som man först vill tro kanske  kyrkan ligger i ett betydligt planare landskap.

2002-03-18, 01:00
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Jag undrade också över detta med bergen.. -möjligheten finns ju att det som ser ut som ett högre bakomliggande berg till vänster, samt de som kanske kan anas rätt fram inte är något annat än oväder, eller som Kent säger förändringar i bilden. Förresten undrar jag lite när du Kent säger 'övre höger hörn' samt bergen 'till höger i bild'.. -har du råkat vända bilden när du behandlat den..? Som vi ser den här så är det väl vänster sida vi talar om..
Kanske finns det dessutom annat intressant på själva kortet som kan förmedla mer information som vi inte ser här.. Den behöver ju inte vara så värst gammal; troligen är det väl ett flygfoto vi ser.
 
Nu verkar inte det hela lättare även om vi kan flytta oss närmare kusten; jag har gått igenom en hel del kandidater med förutsättningen att det är just lägre berg, men det var inte lätt att pricka in den.. Någon som är bra på Ångermanland fick gärna säga något; där 'ser' det ganska bra ut. Men även Dalarna är väl tänkbart..
Vid det här laget så tror jag Jämtland/Härjedalen (och även Hälsingland) kan avskrivas; där har jag nog fått syn på bilder på de flesta socknars kyrkor nu..
Beträffande de här karakteristiska tornfönstren så har jag sett ett par snarlika förekomster av dem, (kommer inte ihåg nu vilka socknar det var) -så dom är inte unika..

2002-03-18, 01:52
Svar #11

Utloggad Bert Berglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 14:27
    • Visa profil
Hej alla vSnner
DO jag erhOllit bilden digitalt frOn en vSn i USA vet jag inte om det Sr en skada  
respektive  OldersfsrSndring i bilden. Ej heller om den blivit  vSnd vid kopiering  
antingen frOn glasplOt (som originalet troligen Sr) eller om den blivit vSnd  
digitalt. Det verkar vara en vSldigt svOrplacerad  kyrka men enligt inlSggen  
verkar det ju som det Sr en vSldigt intressant bild. LSser alla inlSgg och  
Sr imponerad av all kunskap som finns om vOra ky

2002-03-18, 08:01
Svar #12

Kent Olausson

Förlåt Jag har vänt bilden
Det blir givetvis VÄNSTER hörn som vi ser den här

2002-03-18, 09:15
Svar #13

Kent Olausson

Jag har noterat att i Halland finns kyrkor med samma typ av utstickande fönster på tornhuven.
Jag har inte hittat någon kyrka ännu som stämmer med bildens. Halland är faktikskt ganska kuperat i den östradelen av landskapet mot Småland, och så finns alla åar. Jag misstänker att bergen i bakgrunden inte behöver vara så väldigt höga.

2002-03-18, 12:29
Svar #14

Lars Öhman

Det är väl björkar framför kyrkan. Jag associerar inte björkar till sydsvenska kyrkor. Där brukar ädlare träd förekomma.  
 
mvh
Lars Öhman

2002-03-18, 22:08
Svar #15

Peter Karlsson (Peterk)

Det faktum att bilden är erhållen digitalt och att vi dessutom ser på Kents inlägg hur lätt man vänder en bild fel så tror jag faktiskt nu att bilden (som vi ser den i första inlägget) är spegelvänd.. Dvs att den bild som Kent 'producerat' visar verkligheten.
-Är det så så blir det fler delar som stämmer:
Bland annat blir allt bättre om vi nu kan anta att det är södersidan på en kyrka med västtorn som vi ser: skulle det vara som den ursprungliga bilden visar så skulle det ju måsta vara nästan kväll för att solen skulle kunna belysa nordsidan som den gör, och ser man på skuggan från tornhuven så förstår man ju att solen står rätt högt, dvs det stämmer inte..
-Visst skulle allt stämma bra om kyrkan hade tornet (och koret förstås) i öster, men det är ju inte särsklit vanligt med östtorn [i Stockholms län tror jag vi har fyra kyrkor med östtorn av dryga hundra] och dessutom ser ju kyrkobyggnaden traditionell ut så tillvida att koret måste befinna sig i motsatt ända som tornet.
 
Om vi nu tänker oss bilden (som Kent gärna fick lägga in här) omvänd så ser vi en kyrka från sydost i eftermiddagssol stående med sitt torn i väster på östra sidan av en älv (dvs om den fortsätter slingra sig runt kyrkan) vars dalgång bortåt löper från nordost mot sydväst.
Detta (om det är så här) skapar ju delvis nya förutsättningar i terrängen; kanske hittar vi ändå inte kyrkan men det är intressant att stöta på en riktig bildgåta..

2002-03-18, 23:04
Svar #16

Kent Olausson


2002-03-18, 23:53
Svar #17

Lars Öhman

Peter
 
Det håller nästan på att bli överkurs nu med fototeknisk analys av bilden och allt. Men tänk om kyrkan inte är svensk utan t.ex. står på Nya Zeeland där solen står högst på himlen i norr. (Obs! ett skämt).
 
Jag kan dock säga att någon finsk kyrka är det nog inte. De ser helt annorlunda ut efter vad jag vill minnas. Och någon ångermanländsk kyrka har jag svårt för att tänka mig. Ångermanland är visserligen de nyklassicistiska vitmålade kyrkornas förlovade landskap alltifrån domkyrkan i Härnösand till lilla Lungö kapell. Men då rör det sig om ren nyklassicism, inte med inslag av gotik som finns i kyrkan på bilden med sin spetsiga tornspira. Och Ångermanälven, ja den slingrar sig inte mycket heller. Så tyvärr måste vi nog söka kyrkan på bilden någon annanstans och troligen då utomlands, men var finns det björkar och kyrkstallar utanför Sveriges gränser? Reservation dock för att jag inte har sett alla kyrkor i Ångermanland.
 
mvh
Lars Öhman

2002-03-19, 10:10
Svar #18

Ingrid Renfors

Mina tankar går till Sundsvall, dalen mellan norra och södra berget. Svårt att säga varför - men jag är uppväxt i norra Sverige och kände igen stilen på bl a de små ladorna, även någon byggnad i omgivningen till kyrkan. Även björkarna gör att jag associerar norrut. Jag letade lite och hittade följande beskrivning av en kyrka. Kanske någon i området kan svara på om det är den?
 
Holms kyrka
Kyrka i nygotisk stil byggd 1904. Speciellt sevärt är krucifixet skulpterad 1904 och Maria med Kristusbarnet från början av 1500-talet.
 
Belägen i Holm, ca 45 km nordväst om Sundsvall, längs väg 320.
 
Lidens och Holms Församling
Klockar Eriksvägen 1
860 41 LIDEN
 
Tel: 0692-100 11
Fax: 0692-105 51

2002-03-19, 10:28
Svar #19

Kent Olausson


2002-03-19, 16:41
Svar #20

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Tornet på kyrkan ser onekligen konstigt ut, med de små ljudgluggarna och även de små spetsiga fönstren på spiran.
Allt som har med nygotik att göra blev väldigt omodernt redan på 1910-talet. Det var först på slutet av 1980-talet som man slutade hata den stilen.
Det är troligt att församlingen på 1920- eller 1930-talet tyckte att tornet var så märkligt och fult att man helt enkelt byggde en annan spira. Därför känner ingen igen spiran idag, förutom någon eventuell lokal hembygdsforskare som ännu lyckats missa denna diskussion.
Ingen kyrka i Hälsingland har dock sett ut på detta sätt, någonsin, vad jag vet i alla fall. Men det är i alla fall ett lanskap på Hälsinglands breddgrader, eftersom bebyggelsen liknar Hälsinglands, men inte är riktigt lika pampig som där, Dalarna kanske?

2002-03-20, 09:58
Svar #21

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Bilden föreställer Dalby kyrka i Värmland som revs på 1920-talet och ersattes av en ny på samma plats (källa: Jakob Lindblad, Sveriges kyrkor, Riksantikvarieämbetet).
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2002-03-20, 10:20
Svar #22

Peter Karlsson (Peterk)

Tack för det! Just Dalby vid Klarälven har sett alldeles perfekt ut om man ser till älven, men jag fick nog fram en bild som var på den nya kyrkan och 'släppte' den därför tidigt som kandidat..
Då måste ändå den första bilden vara rättvänd och således ser vi kyrkan från nordväst trots allt.

2002-03-20, 18:50
Svar #23

Lars Öhman

Bravo!  
Men det var allt bra nära Norge ändå. Och var stod fotografen? Knappast i något flygplan ändå. Då skulle bilden ha blivit suddig så lång exponeringstid som det var på den tiden. Och flygfoto från den låga höjden verkar dessutom vara livsfarligt. Kan man kanske tänka sig att bilden är tagen från den nya kyrkan eller byggdes den exakt på den gamla kyrkans plats?  
Intressant att fotografen väntade med bilden till kvällen. Inte så starkt solljus då och lättare att hantera kontrasten får man förmoda. Men solen står ju ändå rätt högt. Det bör då vara vid midsommartid som bilden är tagen. Ingen höbärgning har ännu inletts. Å andra sidan ser det ut att ligga en snöfläck högst upp på berget så bilden är kanske tagen tidigare på försommaren.
Är det en häck framför björkarna eller kanten på någon terass?  
Och någon järnväg var det inte på andra sidan älven och vid närmare eftertanke brukar ju stationshuset dessutom stå med långsidan mot spåren. Så skulle det ju inte ha blivit här.  
Det är alltså Likenäs man ser i fonden om jag nu har förstått det hela rätt. Men vad är det för kyrka man kan se, är det en synvilla?  
Det skulle vara trevligt att se motsvarande vy idag och den nya kyrkan. Fast jag tycker förstås att det var synd att riva den gamla kyrkan. Det var en personlighet även om det var en stilhybrid.
Och det är bara att gratulera amerikanarna till gåtans lösning.
 
mvh
Lars Öhman

2002-03-21, 00:47
Svar #24

Göran Johnson

Tack för att vi äntligen blir av med denna gnagande ovisshet och alla sömnlösa nätter när vi suttit och bläddrat i kartböcker, topografisk litteratur, biografier om den ena kyrkoarkitekten efter den andra. Faktum är att jag så sent som i natt följde Klarälvens meanderslingor, men jag uteslöt Dalby eftersom jag fått för mig att det var en järnvägsbank med på bilden. Dessutom hittade jag ingen bild på den. Hoppas att inte någon nu kommer på något fel med denna lösning.

2002-03-21, 06:32
Svar #25

Anna Berg

Nu finns bara en önskan kvar: att någon har ett eget gammalt (?) foto i gömmorna på den rivna kyrkan i Dalby. Skulle vara trevligt att med en bild få allt bekräftat och lite historik om den gamla kyrkan om det finns?
 
Den nya kyrkan ska enligt uppgift vara från 1924 om jag inte missminner mig.
 
Tack också för ett trevligt äventyr på nätet.

2002-03-21, 08:46
Svar #26

Kent Olausson

Hej Allesammans
Det var verkligen skönt att gåtan fått sin lösning, nu får jag bara instämma med Göran och hoppas att ugen kommer med protester mot lösningen. Jag har någonstans minns nu inte var läst att fotografering från balonger förekom runt förra sekelskiftet, kan ju förklara höjden.

2002-03-21, 09:11
Svar #27

Eva Cumner

Hejsan alla!
 
Om man gör en sökning med Google kan man bl a hitta följande sida om Dalby kyrka där man kan läsa lite om kyrkans historia.
 
Mvh Eva

2002-03-21, 11:25
Svar #28

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Tittar man på en topografisk karta över omgivningen runt Dalby kyrka ser man att det är rejält brant på den sidan om kyrkan som fotot måste vara taget.
Så inga ballonger eller nybyggda kyrkor krävs för att förklara höjden.

2002-03-22, 09:55
Svar #29

agnetah Hammarström

Tack för spännande läsning.
Det har vatir morgon rutin att läsa alla nya inlägg om kyrkan.  
 
   Agnetah

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna