ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: By eller kyrkstad i Norrland?  (läst 1033 gånger)

2004-06-12, 19:27
läst 1033 gånger

Magnus Näslund



 
 
 
Denna vy är skannad från en glasplåt, köpt på loppmarknad i Örnsköldsvikstrakten. Är det någon som vet var bilden är tagen? Min första tanke var en by eller kyrkstad i Västerbotten eller Norrbotten.

2005-12-09, 09:18
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Magnus!
 
Som du ser plockar jag fram din över ett-åriga fråga.
 
Vad får dig att tänka på Norrbotten, Västerbotten eller kyrkstad? År det något i husstilen eller det platta landskapet du tänker på?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-09, 11:00
Svar #2

Magnus Näslund

Hej,
 
Kul att någon uppmärksammade bilden. Det var väl närmast det flacka landskapet som fick mig att tänka på Norr- eller Västerbotten. Den är definitivt inte tagen i nuvarande Örnsköldsviks kommun. Det hade varit enkelt om någon kyrka hade skymtat. Men det kanske är Dalarna? Sydsverige tror jag inte på.
 
/Magnus

2005-12-09, 11:30
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tyckte mig först se en lada med smalare nederdel, som är typiskt på vissa platser, men när jag flyttade bilden till höger, så var det en vanlig lada.
 
Vad jag har observerat är att husen och ladugårdarna speciellt har otroligt många fönster i Anundsjö. Det vita huset verkar ha många fönster.
 
Det finns ett hus i bakgrunden till vänster med två otroligt höga skorstenar på ett så litet hus. Är det typisk för något landskap?
Ann-Mari Bäckman

2005-12-09, 12:42
Svar #4

Magnus Näslund

Det var två glasplåtar jag hittade. Det här är den andra bilden, troligen från samma ställe. Huset har en port där vägen går rakt igenom.  
 
,

2005-12-09, 12:59
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad mysig bild den senare du visar! Vad kul med passagen genom huset! Det har man sett på lador, men det här verkar ju vara ett bostadshus, eller hur?
Ann-Mari Bäckman

2005-12-09, 22:10
Svar #6

Magnus Näslund

Det ser ut som ett bostadshus. Skulle som sagt vara intressant att veta var bilderna är tagna.

2005-12-10, 04:21
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Vilka fina kort! Och vilken fin skärpa (speciellt det första kortet) trots att det är från glasplåt.  
 
Jag tror att korten kan vara tagna från Ångermanland/Norrland. Skogen och bergen i horisonten tyder på det, tycker jag. Det kan vara från vilken by som helst. Tyvärr skulle jag gissa att de flesta husen är renoverade eller rivna, så det kan vara svårt att känna igen dem. Det finns en sjö vid den högra utkanten av kortet.

2005-12-10, 08:54
Svar #8

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag tror att vi kan utesluta kyrkstad. Byggnaderna står betydligt tätare i en kyrkstad, åtminstone i Burträsk, Lövånger, Luleå och Skellefteå. Däremot verkar byggnadsstilen på ladan tyda på att det kan vara Västerbotten.
Mvh Martin B

2005-12-10, 11:27
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Att husen var omålade, förekom det överallt?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-12-07, 23:45
Svar #10

Utloggad Monica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2009-10-22, 19:55
    • Visa profil
Jag tror inte att huset är ett boningshus utan ett portlider. Jag har sett ett liknande, dvs tvåvånings-portlider i södra Dalarna. Det lidret är, enl ägaren, 1700-tal eller äldre och byggdes som ingång till byn på den tiden byns byggnader låg samlade i ring för att skydda sig mot stråtrövare och annat löst folk. Utifrån den teorin fanns det säkert ett värde i att göra lidret lite högre, dessutom kunde man använda övervåningen till förråd eller arbetsutrymme (där kunde man utföra sysslor och samtidigt har utsikt över allfarvägen).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna