ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 februari, 2006  (läst 10240 gånger)

2003-12-10, 12:47
läst 10240 gånger

Jan-Erik Necander (Nicke)

Då jag förstår att det finns en del som kommer ihåg flera original från Göteborg så testar vi väl att starta denna diskussion.
 
Jag lägger på ytterligare några personer.
Vem kommer ihåg Partille-Arvid och Älgen.  
Jag minns inte Partille-Arvids namn men jag kommer mycket väl ihåg honom. I många år bodde han ihop med Älgen på Ringön. Älgen brann inne då deras hydda på Ringön brann.
Partille-Arvid var en mycket go gubbe. Han kom ofta på Postgatan och frågade om man hade en 50-öring till kaffe. Många gånger fick han detta och han blev otroligt glad. Vid något annat tillfälle fick han inget men han var lika glad och tacksam för det.
En julafton jag arbetade, (jobbade på GT) kom han och var ledsen. Jag frågade vad det var med honom och då kom det fram att han kände sig så ensam och att det var julafton.
På den tiden rökade jag och hade inhandlat en limpa cigaretter. Jag tog fram ett paket till Arvid och sa ett detta får bli en julklapp till Dig. Av glädje frågade han om jag hade några barn vilket jag hade, då sa han att då måste Du önska dom God Jul från tomten. Att säga god jul från tomten var inte så konstigt då det gällde Arvid för han hade ett långt skägg som räckte nedanför halsen på honom. Arvid precis som många andra blev dålig och han kom in på Fjällbohemmet i Utby, men han hade svårt för att stanna där. Jag träffade honom vi ett tillfälle då han beklagade sig och sa att han kommer aldrig att överleva detta.
Arvid hamnade till sist på Sahlgrenska där han vad jag vet avled.
Arvid skulle enligt en uppgift ha varit gift och skulle ha vuxna barn.

2003-12-10, 13:39
Svar #1

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:32
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Ett av de sista (?) göteborgsoriginalen var Evald.
 
En gång i tiden var han en elegant och välklädd herre, men under de senaste decennierna upplevde vi honom som en äldre skäggig man i svart rock, med neddragen toppluva och med fotbeklädnader i form av plastpåsar och tidningspapper.
Vi såg honom ofta i centrala Göteborg dragandes en kundvagn full med skräp, men vad innehållet i vagnen egentligen var kan man fundera över - han lär vid sin bortgång ha varit god för ett par miljoner kronor!
 
Evald Valfrid Sjödahl föddes 1910-10-12 i Västra Tunhem (P). När han avled 1999-06-01 var han skriven i Göteborgs Haga (O) men bodde på Fjällbohemmet. Han var ogift.
[Sveriges dödbok 2]

2003-12-10, 13:55
Svar #2

Jan-Erik Necander (Nicke)

Hej Joel!
Kom på efter att jag läste Ditt inlägg så blandade jag ihop Evald och Fiolmannen i diskussionen i Göteborgskonstnär. Självklart var det Evald jag tänkte på då jag skrev om banken etc.
Minnet sviker ibland men det brukar komma tillbaka om man får en ny fingervisning.
Jag hoppas att denna diskussion om Göteborgsoriginal kan bli givande.

2003-12-10, 14:55
Svar #3

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 21:13
    • Visa profil
Hur var det egentligen med Fiolmannen, hadde han verkligen en Fiol i lådan ?
Vad jag kommer ihåg så var det en del som kallade honom mannen med Fiollådan och detta p.g.a. att de aldrig sett Fiolen.
Evald kommer jag ju också ihåg väl. Det gick många ryckten om honom och hans stora förmögenhet. Vad jag kan minnas så var det någon tidning som kollade upp hur mycket det var och kom då fram till en summa som var långt under millionen, men rycktena levde vidare ändå.

2003-12-10, 15:07
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen,
 
När det gäller Fiolmannen, så skulle han enligt rykten, inte ha någon fiol i sin låda, utan hade smörgåsar i den.
Jag tror att han bodde på det gamla ungkarlshotellet (Fängelset) vid hamnen.
Han bar gummiskor för att han inte ville bära skinn från djur.  
Älgen har jag också hört talas om. Han hade en kompis, som kallade sig Topas.
Denne man klädde sig alltid i svarta kläder och sa till mig en gång, när jag var barn, -Om Du blir förkyld skall Du bära färg svart.-
Han bodde också på Ringön -uteliggare.
Det är härligt att de blivit ihågkomna av så många människor och de gjorde aldrig en fluga förnär.
Hälsn. Eivor

2003-12-10, 15:59
Svar #5

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 21:13
    • Visa profil
Hej Eivor
Det var kul att du nämde smörgåsar jag också hört talas om att det skulle vara just smörgåsar i lådan.Problemet är ju med dessa herrar att det gick mycket rykten.  
Skulle vara intresant att höra om det finns någon som har sett lådan öppen.

2003-12-10, 16:18
Svar #6

Jan-Erik Necander (Nicke)

Hej Eivor och Kent!
Jag kan komplettera med att John kunde spela fiol.
Min hustru har hört honom spela på gårdarna i Landala där hon är född. Spelningen i sig var tydligen inte direkt strålande men enligt en uppgift som min fru har så skulle han ha spelat bra tidigare. Då han spelade på gårdarna i Landala dansade han riktigt runt för han hade så svårt att stå still. Jag själv har hört att han har spelat bra men att han fått malaria vid något tillfälle som gjorde att fiolspelandet inte fungerade. Men som sagt vad som är sant vetjag inte men han kunde spela och han har haft fiol i lådan, men de sista åren hade han kanske smörgåsar i den vad vet jag.

2003-12-10, 17:22
Svar #7

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:32
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Visst hade fiolmannen en fiol i lådan! Någon gång i början av 50-talet hörde jag själv honom spela på en gård i Vasastan. Vilken musik det var vet jag inte, men minns att jag tyckte den lät konstigt.

2003-12-10, 17:46
Svar #8

Peter Funke (Aningen)

Man blir lite nostalgisk av att höra talas om Fiolmannen, Evald, Sheriffen m.fl! Om Evald fanns det ett ihärdigt rykte att han ägde en herrgård i Värmland. Jag blev vittne till en episod en gång när han stod vid en papperskorg och åt på en gammal apelsin. En välklädd dam steg då fram till honom och gav honom några slantar med orden var så god, jag tycker så synd om er! Hon hade nog blivit förvånad om hon vetat att han möjligen var lika välbeställd som henne...
En person som jag inte sett bli omnämnd ännu är duvmamman, en gammal dam som drog omkring på en barnvagn fylld med bröd och matade stadsduvorna tidigt på morgnarna. Någon mer som minns henne?
Om Majornas gamla original kan man läsa här:
http://www.algonet.se/~lebo/kuriosa2.htm

2003-12-10, 20:24
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Hej Peter,
 
Duvmamman, har jag ett svagt minne av. Jag tror att hon gick omkring i Brunnsparken och matade duvor.
Det var en rolig länk, Du lämnade.
Det fanns mycket konstigt folk i Majorna. Tur att man bodde på Hisingen  
 
Hälsn. Eivor

2003-12-10, 23:35
Svar #10

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Min mormors syster brukade tj?ta om att vi var släkt med Kalle Glader. Jag tvivlar visserligen på det, men är det någon som har lite biografiska uppgifter om honom? Jag har för mig att han var född i Kareby (O).

2003-12-11, 09:20
Svar #11

Roland Johansson

I boken Redbergslid med omnejd genom tiderna utgiven av Gamla Redbergspojkar 1964 står det en del om Kalle Glader. Hans borgerliga namn skall ha varit Karl Gustaf Andersson, och han sägs vara född på en gård nära Kungälv, så Kareby kan vara rimligt. Inget födelseår anges, men det bör ha varit på 1870- eller 1880-talet. På 1890-talet bodde han i Olskroken.
Han var grovarbetare och hade väldiga kroppskrafter som han visade bl. a. genom att lyfta bilar.
I boken, som antagligen finns på bibliotek i Göteborg, finns det också ett fotografi av honom.

2003-12-11, 12:27
Svar #12

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:32
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
En spårvagn i Göteborg är uppkallad efter Kalle Glader och Chalmers har en konferenslokal uppkallad efter honom.
 
Enligt Götebosska gubbs å gumms av Bengt A Öhnander var Kalle Gladers rätta namn Gustaf Adolf Andersson, född 1870 i Kareby och död 22 februari 1951 på Lillhagens sjukhus efter en längre vistelse på Fjällbohemmet.
 
I Sveriges Dödbok hittade jag bland döda i Göteborgs kommun en icke namngiven ogift man född 1870-03-12 (ingen angiven födelseort), död ?/2 1951. En grov chansning, men kanske detta råkar vara Kalle Glader?

2003-12-11, 23:57
Svar #13

Jan-Erik Necander (Nicke)

Hej alla!
Är det någon som kan minnas en dam som gick runt i en hög hatt med några prästkragar, några liljekonvalj och ytterligare blommor runt kullen på hatten. Hon gick i filttofflor och jag minns ett besök med mina föräldrar på Frälsningsarmens Templet, S:a All?gatan där hon kom in och lyssnade. Efter en stund tog hon upp en stor väckarklocka och vred upp. Det var tydligen hennes armbandsklocka. Jag vet att hon ofta rörde sig runt Järntorget.
 
Mvh
Jan-Erik

2003-12-12, 00:08
Svar #14

Jan-Erik Necander (Nicke)

Hej Eivor!
Jag håller med Dig att det är roligt att så många minns våra Göteborgsoriginal. Jag hoppas att fler kommer ihåg om det fanns andra intressanta personer.
Det är också som Du skriver att de var verkligen harmlösa och gjorde inte en fluga förnär.
Jag vet de sista åren då GT låg kvar på Postgatan och alla de goa gubbarna försvunnit så hårdnade klimatet, det kom fler och fler s.k. bråkstakar istället. Fängelset där John bodde var det gamla stadsfängelset vid Lilla Bommen om jag kommer ihåg rätt.
 
Mvh
Jan-Erik

2003-12-12, 19:19
Svar #15

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej är det någon som har hört talas om  Dallta???
Min moster som var bosatt på Västergatan någon gång på 1945-1965.
Då visade hon mig genom fönstert på en man som såg förfärligt fattig ut.
Jag tyckte så synd om honom men moster som arbetat i många år på  Bracka sa att han ej var så fattig som han såg ut.
Samt att det var mest mot sig själv som han var snål!
Skulle vara trevligt att höra lite fakta om det är någon som vet.
Maj-Brith i Leksand

2003-12-13, 11:22
Svar #16

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:32
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Daltegubben föddes 1857 i Tegneby (O) under namnet Martin Alfred Olsson, men tog sig senare namnet Tengby. Han var en välutbildad och berest man, vilken tillsammans med hustrun Matilda Dahlin från Kärnö blev mycket välbeställd.
 
Exempel på originalitet: När de fick en dotter 1891 döptes hon till Prima Chrispina Ultina Miralda Sibertina (född av okända föräldrar!!) och 1892 fick de en dotter som döptes till Sekunda Miriam Filia Vista Saleijda. Båda döttrarna dog i späd ålder.
 
Tydligen hade makarna dålig ordning på sina affärer, och dömdes 1924 efter myndigheternas granskning till böter (åklagaren hade krävt fängelsestraff). De tog domen hårt och började uppträda alltmer frånvänt och särpräglat. De struntade i omgivningen, började klä sig slarvigt och blev i Göteborg kända under namnen Dalta och Dalten.
 
Sedan Dalten 1931 blivit änkling träffade han som 78-åring den 47-åriga Thea Eriksson, som flyttade hem till honom som hushållerska.
 
Dalten avled 6 oktober 1944 och efterlämnade då 1436964 kronor. Vid begravningsmiddagen på Palace drack de 27 gästerna 17 liter vin, 3 liter svart Renault och som avslutning 60 groggar. Martin och Matilda ligger begravda på Östra kyrkogården, till vänster om ingången vid Redbergsplatsen, utmed stenmuren mot spårvagnsspåren.
 
Allt detta enligt Bengt A Öhnander.

2003-12-13, 21:25
Svar #17

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:32
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Den bok jag ett par gånger har refererat till här är en lämplig julklapp till dem som är intresserade av göteborgsoriginal (jag fick den själv härom julen). Här är lite uppgifter om den:
 
Götebosska Gubbs å Gumms är skriven av Bengt A Öhnander och gavs år 2000 ut av Tre Böckers förlag, ISBN 917029402X. På 142 sidor berättar Bengt om drygt 70 göteborgsprofiler, från slutet av 1800-talet och fram till nutid. Han illustrerar med flera fotografier.
 
Boken finns tillgänglig i bokhandeln. En snabb sökning på Internet idag visade att man kan köpa den på nätet för mellan 137 och 227 kronor. (Märkligt stor priskillnad - det lönar sig tydligen att leta lite.)
 
Jag rekommenderar gärna boken, men ser förstås fram emot att få ta del av fler personliga minnen av göteborgsoriginal i detta forum.

2003-12-14, 07:54
Svar #18

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Undra om Martin Alfred Olsson (Tengby) är släkt med Tomas Tengby?

2003-12-14, 21:06
Svar #19

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
När dog fiolmannen? Jag har en svag aning om att jag sett honom, eller så har jag bara hört talas om honom.
 
Evald kommer jag däremot ihåg när han lufsade omkring vid Brunnsparken.  
När vi såg honom höll vi oss på avstånd, eftersom han luktade så illa.
Det där med gård i Värmland och att han var rik som ett troll, har jag också hört talas om.
Dessutom har jag hört att det fanns en son.
 
Hälsningar
Berith

2003-12-14, 21:49
Svar #20

Jan-Erik Necander (Nicke)

Hej Berith!
Då denna diskussion om original började i diskussionen om Göteborgskonstnär så kan Du gå in på denna och hitta uppgifterna om fiolmannen och några till:
 
Mvh
Jan-Erik

2003-12-20, 19:32
Svar #21

Anna-Lisa

Det finns en konstnär som målat Göteborgsorginal på takpannor som målades jag tror på 1940-50 talet, själv har jag haft 2st en på Kalle Glader och en på fiolmannen, tyvärr har Kalle Glader försvunnit men fiolmannen har jag kvar. Anna-Lisa

2003-12-22, 12:58
Svar #22

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej
Ett annat orginal som jag kommer ihåg är hon med klarinetten. Någon som vet mer om henne?
Mvh Ulla

2005-08-15, 12:23
Svar #23

Lotta Almkvist

 Fåra madama  Känns det igen ? // Lotta

2006-02-25, 11:47
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Under Stockholm ställs en fråga med anknytning till Lasse Dahlqvist som får mig att undra, dels om den verkligen handlar om honom, dels om det i så fall rör sig om en omtalad individ från Göteborg.
Någon som vet?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-02-25, 16:24
Svar #25

Peter Funke (Aningen)

Kanske visan Kalle Blomster, gamle majpojk, slå dig ner vid vårt bord relaterar till Majornas mest kända original under andra hälften av 1800-talet (enligt Bengt A. Öhnander), Kalle Grönqvist. Kalle (han var egentligen döpt till August, men det namnet användes aldrig) föddes i Majorna 1834 och dog 1891.

2006-02-25, 17:24
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:59
    • Visa profil
Calle Grönqvist, så som han avbildas i Axel Roséns bok Det forna Majorna (1938):
 

2006-02-26, 16:59
Svar #27

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Jag har en tavla som heter Skepp som mötas, daterad 1949. Den föreställer Musikern, Värmlands-Johan och Kalle Glader. Musikern (med fiollåda) och Kalle Glader är ju redan beskrivna ovan. Men är det någon som känner till Värmlands-Johan? Han har keps och bär på ett paket.

2006-02-26, 17:28
Svar #28

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:59
    • Visa profil

2006-02-27, 10:27
Svar #29

Peter Funke (Aningen)

Värmlands-Johan omnämns på en sida i Öhnanders bok Götebosska gubbs och gumms som nämns härovan, tyvärr dock utan någon uppgift om hans ursprung. Det finns f.ö. även en samtida Värmlands-Nisse med i samma bok.
(Kanske läge att slå samman denna tråd med Göteborgskonstnär som det länkas till i föregående  inlägg, eftersom de avhandlar samma kategorier?)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna