ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolfoto i Linköping  (läst 1422 gånger)

2015-01-10, 17:37
läst 1422 gånger

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Vilken skola i Linköping och årtal kan gälla för skolfotot? De ledtrådar jag har är min mormor Anna Boije, född 1898 som sitter som nummer fem från vänster. Hon och hennes familj bodde på Snickaregatan 11 i Linköpings Domkyrkoförsamling mellan åren 1909-1913.
 
Tacksam för all info,
Charlotte Börjesson

2015-01-10, 20:40
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6984
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:13
    • Visa profil
Hon bör ha tillhört en klass i folkskolan, d.v.s. den senare Linnéskolan, men jag skall försöka komma ihåg att kontrollera elevmatrikeln när jag kommit till arbetet på måndag. Fotografiet är inte taget vid Linnéskolan.

2015-01-12, 12:19
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6984
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:13
    • Visa profil
Det visade sig att Anna Boije under läsåret 1909/10, då den ovanstående bilden måste vara tagen, gick i Thörnings förberedande skola. Denna hade upprättats av lärare vid högre allmänna läroverket och 1898 övertagits av läroverksadjunkten D.G. Thörning, som också är mannen längst t.v. på bilden. Undervisningen bedrevs av honom tillsammans med en folkskollärarinna, en småskollärarinna och en lärarinna med elementarutbildning. Skolan förberedde för inträde till första och andra klasserna vid allmänt läroverk, för flickorna för motsvarande nivå vid elementarläroverket för flickor, fr.o.m. 1903 övertagen av Linköpings stad som kommunal flickskola. Fr.o.m. vt 1910 övergick Anna Boije till denna och gick där i klasserna 2 (en termin), 3 (endast ht, var enl. matrikeln frånvarande vt 1911) och 4 (endast ht, då familjen sedan flyttade till Luleå).
 
Thörning bedrev möjligen verksamheten i sitt hem, S:t Larsgatan 5 A (med dåvarande adresser, nu S:t Larsgatan 41), Tannefors kvarter nr 113 (nyare beteckning Detektiven 8) och bilden kan i så fall vara tagen där.
 
Vad jag kan se finns inga handlingar bevarade från Thörnings skola.

2015-01-12, 18:06
Svar #3

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Tack Bo, för denna utförliga redovisning.
 
Hälsningar,
Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna