ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolfoto fotograf Dagmar Hallqvist, Linköping (E)  (läst 2156 gånger)

2008-01-08, 20:01
läst 2156 gånger

Utloggad Eva Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-08-10, 18:27
    • Visa profil
    • sextiofem.com/genealogi/eva/
Jag har genom min syssling Karin fått nedanstående skolfoto.
 

 
Det är taget av Dagmar Hallqvist som var verksam i Linköping någon gång mellan 1860 och 1920. Är skolfotografiet taget i trakterna kring Linköping? Eller kan fotografen varit verksam i andra delar av Östergötland? Någon som vet?
 
Någon som kan försöka att tidsbestämma när fotografiet kan vara taget? 1800-tal eller 1900-tal? Känner du igen någon av barnen eller läraren? Eller vet du var bilden kan vara tagen?
 
Jag och Karin tackar på förhand för all ev hjälp vi kan få med att identifiera fotografiet!
 
Denna efterlysning finns även på min hemsida och du kan via länken nedan nå ovanstående fotografi i ett något större format och med en siffra noterad för varje individ.
 
http://www.sextiofem.com/genealogi/eva/images/efterlys3_stor.jpg
 
Vänliga hälsningar
Eva Hansson
Norrköping

2008-01-08, 20:18
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-01-08, 20:40
Svar #2

Utloggad Eva Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-08-10, 18:27
    • Visa profil
    • sextiofem.com/genealogi/eva/
Tack C-G för ditt inlägg!
 
När det gäller klädsel och frisyrer. Pojkarna har ju i stort sett alla någon form av ståkrage (heter troligen något annat). Under vilken tidsperiod var de aktuella? Flickornas klänningar är de typiska för någon viss period? Flickornas håruppsättningar vad kan man säga om dem rent tidsmässigt?

2008-01-09, 19:48
Svar #3

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Jag har ett skolfoto från 1903 där kläderna ser lika ut som detta foto. Ser att din farmor och var det morfar? var födda 1895 i Linköpingstrakten så kanske någon av dem är med på kortet?

2008-01-09, 20:54
Svar #4

Utloggad Eva Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-08-10, 18:27
    • Visa profil
    • sextiofem.com/genealogi/eva/
Tack Lisbeth för din information!  
 
Ja, jag vill så gärna hoppas på att både min farmor och min sysslings mormor kanske ska finnas med på detta skolfoto.
 
Min farmor hette IDA Condelia Hansson och var född 1896 i Stjärnorp E och hennes syster tillika min sysslings mormor hette GERTRUD Viktoria Hansson och var född ett år tidigare. Fram till maj 1903 är de bosatta i Skogslund, Axhult, Stjärnorp E och flyttar då bara en liten bit söderut till Lindalen, Tokorp i samma socken. Båda dessa platser ligger inte så långt ifrån Häggetorps skola som enligt Arvids bok om Stjärnorp togs i bruk 1877. Båda systrarna borde väl då ha gått i Häggetorps skola? När jag tittar på skolfotot och även min syssling Karin så har vi båda fått en känsla av att i bakgrunden på fotot syns Stjärnorps slottsruin. Kan det vara troligt? Skulle i så fall flickorna ha gått i Stjärnorps skola istället?
 
Jag har även jämfört med de få fotografier jag har av Ida och Gertrud med flickorna på skolfotot. Och visst får jag en känsla av att anletsdragen stämmer in på flicka nummer 10 för Gertrud och flicka 12 för Ida. Kan det vara troligt att flicka nummer 10 och 12 är syskon? Anm: Numreringen av personerna på fotografiet finns med på den stora bilden som jag har gjort en länk till i mitt första inlägg.
 
Ett fotografi från Gertruds sista levnadsår 1985:

Är det möjligt att flicka 10 är Gertrud? Är det någon annan som ser likheterna?
 
Tre fotografier på Ida:



Är det möjligt att flicka 12 är Ida om man jämför med fotografierna ovan?
 
Kan nedanstående foto hjälpa till?

Det här är Idas och Gertruds föräldrar Selma född Björk 1874 i Stjärnorp E och David Hansson född 1873 i Stjärnorp E med de två yngsta barnen dottern ANNA Julia Davidsson född 1908 i Stjärnorp E och dottern RUT Margareta Davidsson född 1910 i Stjärnorp E. Familjen bestod dessutom av ytterligare tre barn dottern INGRID Rebecka född 1898 i Stjärnorp E, sonen OSKAR Herman född 1900 i Stjärnorp E och sonen Karl David född 1902 och död 1908 i Stjärnorp E.
 
Visst finns det också likheter mellan systern Rut och flicka 10. De har samma ansiktsform. Visst skulle det kunna vara ett barn i familjen?

2008-01-10, 15:46
Svar #5

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Jag kan inte annat än instämma i vad du skriver. Nr 10 och 12 är mycket lika de foto som du bifogat på Gertrud och Ida. Dessutom liknar nr 10 Rut precis som du skriver. Kanske någon kan kolla i Stjärnorp om det ser ut som på bilden. Första gången tänkte jag också på att det var något tornliknande i bakgrunden.

2008-01-11, 19:16
Svar #6

Utloggad Eva Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-08-10, 18:27
    • Visa profil
    • sextiofem.com/genealogi/eva/
Tack Lisbeth!
 
Jag hoppas att jag ska kunna få ett svar på om det stämmer...
 
Jag fick en tanke igår att försöka att identifiera läraren. Eftersom jag tror att det är från Stjärnorpstrakten så gjorde jag med hjälp av CD:n SvBef 1900 en genomgång av samtliga boende i Stjärnorp (E). Jag fann fyra lärare. Tre lärarinnor och en folkskollärare. Just han var bosatt i Stjärnorps Skolhus. Precis vad jag önskade mig. Han hette Karl Johan Lindström och var född 1848 i Spelvik (D).
 
Genom Olle Elm fick jag också svar på att Karl Johan fortfarande fanns kvar som lärare i Stjärnorp 1904, se länk nedan.
 
 
 
Med tanke på att Karl Johan 1904 var 56 år gammal så skulle det mycket väl kunna stämma att det är just han som finns på skolfotografiet. För att få hjälp av annan släktforskare har jag även sökt i DISBYT efter honom. Men jag fick tyvärr ingen träff.
 
Finns det någon här på forumet som vet mer om Karl Johan och kanske kan identifiera honom på mitt inlagda skolfotografi?
 
Tack på förhand!
/Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna