ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Foto på arbetare i Norrköpingstrakten  (läst 1698 gånger)

2007-07-28, 19:58
läst 1698 gånger

Jan Lilliesköld

Hej !
 
Härom veckan var min dotter på resa söderut, och lyckades då leta upp huset där hennes mormor (och även hennes far i sin tur) ska var födda. Mormorsfar David Lantz bodde i Linderdal i Kvillinge utanför Åby i närheten av Norrköping, och hade i närheten av huset tillgång till en liten smedja. Även denna lilla smedja finns kvar idag.
 
Min dotter hade tur att träffa på ägaren av den lilla smedjan, samt att det var dennes son som just köpt huset där min dotters mormor var född. Han berättade nu att på vinden i detta hus hade de hittat ett gammalt foto i sågspånet - han undrade nu om det kunde vara ett foto som hade varit tillhörigt familjen Larsson/Lantz, eftersom de hade bott där fram till åtminstone 1925 (just David Lantz med familj flyttade till Helgum i Ångermanland 1917, men fadern till honom ska ha bott kvar där tills denne dog). Det var iallafall inte hittillsvarande ägarinnans fotografi, och hon hade bott där sedan 1952.
 
Nu i helgen hade vi anordnat en kusinträff efter David Lantz barn, men där även några av Davids barn fanns närvarande. Tyvärr kunde dock ingen känna igen någon av de personer som syns på fotografiet.
 
Nu undrar jag därför om det är någon läsare av Anbytarforum som råkar kunna känna igen någon av de arbetare som finns på fotografiet, eller åtminstone någon som kan identifiera var det kan vara taget ?
 

 
MVH,
/Jan Lilliesköld
Sundsvall

2007-07-29, 12:26
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Det kan ju vara intressant att först försöka datera fotot. Kan det vara från 1920-talet eller 1910-talet? Jag har inte den känslan att det skulle vara från 1930-talet.
 
Finns det någon annan som kan datera fotot? Arbetskläderna skiljde sig inte åt något nämnvärt under dessa årtionde. Jag har några arbetarbilder, där min morfar finns med. Han och några gubbar till har slokhattar på sig, med större brätten än den mannen på bilden har. Om de bilderna jag nämner är från 1920- eller 1930-talet, det vet jag inte.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-07-29, 14:17
Svar #2

Jan Lilliesköld

Hej !
 
Jo, jag kom på det efter det att jag la ut förfrågan igår - att jag hade glömt att be om ett försök till datering av bilden också.
 
Nu är det väl bara en av dessa män som har en hatt, möjligen av slokmodell, men annars så verkade det vara olika slags kepsar som gällde  ;-)
 
En del av dem har kavajer, medan andra är bara i  skjortan. För de sistnämnda kan man kanske misstänka att det hade ett hett arbete ?
 
Det verkar vara telefontrådar i bakgrunden, annars så är det väl inte mycket att gå efter.
Det står en ganska grov kärra till höger, och bakom männen verkar det vara ett rör-lager ?
 
Kan nr 2 och 3 från höger i bakre raden vara bröder ?

2007-07-29, 15:22
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Finns telefonstolpen bakom gubbe nr 3 från höger (som liknar nr 2)? Förekom det så många ledningar, som fyra? Var det inte bara en ledning?
 
Har inte mannen till vänster ett förkläde på sig? Sådant som smeder brukade ha.
 
Dessa kepsar kanske bäst lämpade sig för det arbete de utförde inomhus. Min morfar jobbade bl a som rallare och bro/vägbyggare.
 
Mannen sittande längst till vänster ser ut som en 20-tals gubbe.
Ann-Mari Bäckman

2007-07-29, 16:26
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag tror inte det är telefonledningar utan elektriska ledningar.
Stolpen finns bakom nr 3 från höger
På väggen ovanför mannen nr 2 från vänster i bakre raden syns fyra isolatorer, men jag kan inte se att det finns några ledningar dit.

2007-07-29, 17:20
Svar #5

Jan Lilliesköld

Mats - Ja, det kanske är elledningar det där - men när jag var barn så kallade mina föräldrar alla sådana där stolpar med ledningar för telefonstolpar...
 
Ann-Mari - jo jag ser att det ser ut att vara ett förkläde på mannen till vänster. Tanken på smeder är väl inte så långsökt, eftersom min frus morfar var just smed och hovslagare. Men den lilla smedja som han huserade i (som jag nämnde ovan) är inte stort mer än än liten stuga (lägger in en bild på den nedan). Men på bilden ovan, så verkar det ju vara några större byggnader - verkstäder ?
 
Jag tycker att det är ganska snyggt med det x-mönster som är under fönstren på den högra byggnaden - kan det vara något lokalt byggnadssätt, eller förekom det mer vanligen att smycka en sådan här byggnad på detta sätt ?
 
Det verkar vara än nog så brant sluttning i bakgrunden. Fast kanske man kan ana någon byggnad där uppe också ?
 
Skjortorna är för övrigt av flera olika modeller - med krage och utan. Kan man möjligen dra någon slutsats av denna blandning av moden ?
 
Den lilla smedjan i Lindersdal:

2007-07-29, 20:46
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var en söt liten smedja! Vad gjorde man på en mekanisk verkstad? Kan den andra vara en sådan?
 
När jag tänker efter, så undrar jag om det inte var så att skjortorna var kraglösa och att man till dessa satte på löskragar. Så det kanske inte är så konstigt med dessa kraglösa skjortor, som de flesta har här. På 1980-talet var det ju modernt med randiga murarskjortor, som saknade kragar.
Ann-Mari Bäckman

2007-07-30, 00:10
Svar #7

Jan Lilliesköld

Är väl inte så insatt i det heller ;-)
... men jag antar att man smidde, göt, monterade och hade andra sysselsättningar för att tillverka diverse produkter.
 
Det fanns säkert många mekaniska verkstäder, som tex Motala Mekaniska Verkstad.
Men jag har ingen koll alls på vad som kan ha funnits i Norrköpingstrakten, men eftersom Norrköping verkar ha varit en storstad vid pass förra sekelskiftet, så fanns det nog (alltför) många verkstäder att välja på ...
 
Vad gäller kragar här, så är det väl bara den längst ner till vänster som har en sådan. Jag inbillar mig att de kraglösa, och än bättre de som var öppna i halsen, var praktiska om man hade ett svettigt arbete.

2007-07-30, 21:40
Svar #8

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej Jan m.fl.!
Skickade bilden till Yxskaftet dvs. byalaget i Hults bruk, Kvillinge. Misstänkte att det var där bilden var tagen .... Där görs det fortfarande yxor t.ex. AGDOR-yxan (Rodga baklänges)....
 
Här är svaret:
Ang bilden så påminner den om en bild i samband med brukspatrons 50 års present. Vi har samtliga personalkategorier namngivna så det bör vi kunna hjälpa till med. Vi har smidets dag den 2 september kl 12 - 16 och har då visning av utställning och gamla fotografier, yxfabriken är i gång med mera. Hoppas du kan komma då i annat fall går det bra att höra av sig igen.
 
Hälsningar camilla carlsson
 
Ordförande yxskaftet i Hults bruk
 
Om du kontaktar Yxskaftet så får du säkert ett mer exakt svar ang. tidpunkten för bilden mm.
 
mvh
Kristina i Norrköping

2007-07-30, 22:43
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jan!
 
Får du veta något om bilden, skulle det vara kul om du ville delge oss uppgifterna här!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-07-31, 11:05
Svar #10

Jan Lilliesköld

Tack så väldigt mycket för info Kristina !
 
Jag kommer då därför söka kontakt som du föreslår, för det är lite tveksamt om jag kommer att ha möjlighet att åka ner till Norrköping den 2 september, även om det låter mycket intressant !
 
Ann-Mari, var inte orolig, jag kommer att lägga ut info här om/när jag får reda på något mer om bilden  :-)

2007-08-02, 11:09
Svar #11

Jan Lilliesköld

OM det nu stämmer, att denna bild ska ha tagits i samband med brukspatronens 50-årsdag, så har jag nu fått reda på att deta var år 1900 jämnt.
 
Kan detta stämma med deras klädmode tro ?
 
Jag återkommer om/när jag får reda på något mer om denna bild.

2007-08-02, 16:07
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingenting är omöjligt, med så otidsenliga kläder! :-)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-08-03, 00:11
Svar #13

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hoppas att du fått hjälp av ovanstående, Jan.
Men OM det inte stämmer kanske följande är ett tips:
Bakom personerna till vänster ser det ut som om det ligger några rör (gjuteri?).
Byggnaden till höger kan tillhöra ett kraftverk.
En smedja fanns normalt vid kraftverken så någon eller några av personerna kanske är smeder.
mvh
/Robban

2007-08-03, 10:03
Svar #14

Jan Lilliesköld

Hej Robban!
 
Jo, som jag skrev ovan, så funderade jag just på om det kunde vara rör som ligger i bakgrunden ?
Tanken med kraftverk till höger hade jag inte tänkt på, men det är ju en möjlighet förståss.
 
Talade för övrigt i telefon igår med grabben som äger huset och tillika fotografiet som fanns där. Det visade sig att både han och hans far (som äger den lilla smedjan på grannfastigheten) jobbar på Hults bruk. Därför skulle han försöka ta reda på vem/var som kan hjälpa till med att se om just det här fotografiet kan vara ett av dem som tagits där (år 1900 ?) - eller inte ?
Det är nämligen så att grabben och hans far inte hade tyckt att det fanns någon plats där som kunde stämma in med miljön på fotografiet - de hade tyckt att det såg för brant ut ...
 
/Jan L

2007-08-03, 22:42
Svar #15

Eva Gustafsson

Hej..
 
intressant det här! Ta kontakt med KVILLINGE FÖRENINGSARKIV (011-697 01), dom kanske kan hjälpa dig!  
 
Lycka till.
 
Mvh Eva.

2007-08-04, 09:59
Svar #16

Jan Lilliesköld

Tack Eva !
 
En till möjliget att försöka spåra upp bildens innehåll kan ju inte skada ;-)
 
Kommer att prova detta också.
 
/Jan L

2017-11-11, 20:08
Svar #17

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:39
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Det har ju runnit mycket vatten i forsen vid det här laget ...
... drygt tio år !!

Men ikväll har jag fått ett bra förslag på vad det är för plats där som detta fotografi har blivit taget - nämligen i Graverfors - som tydligen ligger endast några kilometer bort från Lindersdal (där den lilla smedjan låg, och i bostadshuset där det här aktuella fotot hittades på vinden) mot vägen till Katrineholm.

Dock är väl inte bilden helt "rättvisande" för hur den gamla bilden var tagen.
(fotograf Urban Trygg)
Jan Lilliesköld

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna