ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröllop Stocklycke Vandrarhem  (läst 386 gånger)

2011-05-30, 22:39
läst 386 gånger

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Till vänster står Carl Valfrid Påhlman född 1884,död 1967 och sedan hans hustru Elfrida Påhlman född 1881,död 1947. De förestod vandrarhemmet på Stocklycke,Omberg mellan åren 1913-1947 då frida dog. Carl Valfrid flyttade från Stocklycke vintern 1947. Detta är ju ett bröllopskort och jag funderar på om ägarna i detta fall var inbjudna till bröllopet då de förestod vandrarhemmet eller om det kan vara släkt till brudparet? Kan man se något av deras klädsel som tyder på släktskap tro? Eller var de i tjänst bara? På baksidan står Carl och Frida till vänster, Stocklycke,Omberg.
Jag vet att de var kända för sin omvårdnad och ödmjukhet av sina gäster på Stocklycke och hade gott rykte vida omkring. Fridas klädsel är något mörk kan jag tycka och även en del av de andra kvinnorna bär mörk klädsel. Hur pass vanligt var det? Jag vet inget årtal.
 
De övriga på fotografiet är för mig okända men det skulle vara trevligt att ev få veta några namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna