ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skola i Mjölby - vilken?  (läst 1857 gånger)

2009-02-28, 08:28
läst 1857 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Min farfar Knut Harry föddes 1904-04-20 i Mjölby (familjen bodde i ett Egna hem-hus på det är eller som skulle bli Smålandsvägen 36). Jag har ett gammalt fotografi som jag tror är från hans skolgång - jag skulle nu veta vilken skola det kan vara på fotot och ungefär fotograferingsår.
Jag vet tyvärr inte vem av barnen som kan vara min farfar.
Går det att få reda på vad lärarinnan och/eller barnen heter?

2009-02-28, 14:57
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Susanne!
 
Om din farfar är med på fotot, så är det från tidigast 1911.  Jag skulle tro att fotot är ungefär från den tiden.
 
Är det ingen, som har kvar din farfars betygsbok? Där står i så fall lärarinnans namn.
 
Olle Elm, har jag för mig, har vissa skolmatriklar. Han kanske vet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-02-28, 21:52
Svar #2

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Tror inte att betygsboken finns kvar.
 
Jag har idag hittat ett vykort på Tradera som föreställer den kommunala mellanskolan i Mjölby, och den skolbyggnaden har likadana fönster som farfars skola har, så det kanske är den rätta skolan.
 
Susanne

2009-02-28, 22:50
Svar #3

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Susanne, många kommuner har ett arkiv och där kan man fynda, bl a brukar de ha skolmatrikel för de skolor som finns/har funnits i kommunen.  
Ring och fråga.  
Hälsar
Kristina

2009-03-01, 09:21
Svar #4

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej!
Enligt uppgift från en Mjölby bo så är det Parkskolan, tidigare Kommunala mellanskolan. Den ligger i korsningen Järnvägsgatan - Bockarpsvägen och byggdes 1895.
 
Används idag av ABF till musikgrupper.
 
mvh  
Kristina i Norrköping
 
(Meddelandet ändrat av kristinae den 01 mars, 2009)

2013-11-23, 21:47
Svar #5

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Hej!
Jag tycker också att det ser ut som den skolbyggnad, som en tid innehöll kommunala mellanskolan, och fortfarande står kvar. Men eftersom barnen är så små, så är väl fotot från den tid då detta var folkskola, vid namn Centralskolan. Centralskolan höll till i denna byggnad fram till 1916, då den nya Centralskolan var färdigbyggd.  
Min mormor, som var född 1898, gick i folkskolan här, och jag har från kommunarkivet i Mjölby fått tag i klasslistan / utdrag ur betygsregistret för hennes klass då de gick ut sexan, så det går säkert att få även för den årskull som var född 1904.
Hälsningar
Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna