ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gata i Borgholm  (läst 1726 gånger)

2003-08-26, 19:37
läst 1726 gånger

Ulf Lundgren

Jag har hittat ett gammalt vykort poststämplat i Borgholm 1901. Min mf har fått det från sin mor. Hon skriver bl.a ...spara kortet för der ser du vårt gamla hem. .
Vad kan gatan heta? Vilket av husen är den Markssonska köpmansgården? Erik Marksson är min mf mf.

2003-08-26, 22:17
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Med utgångspunkt från uppgifterna i folkräkningen 1890 då vi får veta att han bor i N:o 51 Qv. Orion. kan man kika på den karta som finns på t.ex. http://www.borgholm.se/turism/karta/citykart.htm och kika vilka gator som omger kvarteret..
 

 
Jag skulle gissa på att det rör sig om Köpmangatan som går i nord-sydlig riktning - men det bygger bara på en svag aning hur det såg ut i kvarteren från ett kort besök förra sommaren.. Jag tror mindre på att det är Södra Långgatan som vetter 'nedåt' mot hamnen (västerut). Hur som helst så måste ju kvarteret Orion vara på höger sida..

2003-08-27, 14:14
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Ulf!
 
Jag tycker du ska skicka bilden till biblioteket i Borgholm, dom har bl a ett stort bildarkiv.  
 
Deras epostadress: biblioteket@borgholm.se
 
Mvh//
Lotta

2003-08-27, 18:00
Svar #3

Utloggad Per Wedby

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-09-26, 01:25
    • Visa profil
Det är Storgatan i Borgholm, kv. Orion närmanst till vänster. Kortet är taget västerut. Vilket av husen som är den Markssonska köpmansgården vet jag ej. Samma vy från 1935.
 
mvh Per

2003-08-28, 10:11
Svar #4

Utloggad Kerstin Jeppsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 590
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 22:32
    • Visa profil
Hej Ulf!
Gatan bör vara Storgatan ner mot hamnen. Kan inte säga vilket hus som var Markussons. Däremot finns ett foto på Erik Marksson, Borgholms mest betydande spannmålshandlare i Ernst E. Areens bok Borgholm, stadens och badortens historia från 1924.Du kanske känner till den boken.
mvh
Kerstin Jeppsson

2003-08-28, 12:42
Svar #5

Utloggad Kerstin Jeppsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 590
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 22:32
    • Visa profil
Hej igen!
Nu har jag hittat information på sidan 82 i Areens bok.
Ett typiskt exempel på en större köpmansgaård från Borgholmshandelns glansdagar var den Markssonska i hörnet av Storgatan och Köpmansgatan. Det utmed Storgatan belägna boningshuset var åt Köpmangatan till sammanbyggt med magasinen, som där upptogo hela kvarterets längd och dessutom även sträckte sig ett stycke utefter Södra Långgatan.
Fotot på Erik Marksson Fig.23 efter sidan 36.
Boken finns ev. på antikvariat.
MVH
Kerstin Jeppsson

2003-08-31, 19:43
Svar #6

Ulf Lundgren

Hej Per!
Tack för ditt svar. Tyvärr får jag inte fram din bild från 1935. Det skulle verkligen vara kul att se den.
Mvh
Ulf

2003-10-29, 20:35
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej alla,
Var vänliga att även ta en titt på denna bild  från Borgholm och kommentera. Den är redan identifierad av Christina Backman, men jag önskar fler detaljer, om det är möjligt - för att kunna hjälpa ägaren till bilden.
Vänligen,
Olle Elm
PS. det ser ut som om samma kort som Ditt Ulf finns till salu här. Dock ingen angivelse av gatans namn. DS
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-30, 06:29
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ulf Lundgren,
Skulle Du kunna vara vänlig och skanna in Ditt kort igen, men göra bilden större i formatet så att det lättare går att jämföra med bilden jag nämner ovan.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna