ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ådalen 1910 - 1920  (läst 852 gånger)

2008-08-15, 00:25
läst 852 gånger

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Hej,
Har länge sökt ett forum där jag kan få hjälp att identifiera personer på gamla bilder, som min morfar tagit. Min morfar verkar ha varit fotointresserad under cirka 10 år av sitt liv. Jag har ungefär 300 bilder han tagit och alla verkar vara tagna i Ådalen mellan 1910 och 1920. Han var bosatt i Sollefteå och jag skulle tro att bilderna är tagna i Sollefteå eller längre österut (Multrå, Överlännäs, Torsåker, Dal eller Ytterlännäs)
 
Här kommer första bilden (bild A3002) tagen ungefär 1919 på okänd plats. Av de 16 personer som finns på bilden har jag identifierat 6. Min mormor Anna Kristina Söderbom född 1886 i Sollefteå står i bakre raden längst till vänster. Fotografen själv, min morfar Bror Erik Hoffman Tjelldén född i Torsåker 1885 är nr 2 från vänster i främre raden (med högra handen i karaktäristisk position. Han håller nämligen i fjärrutlösaren till kameran). Om vi fortsätter i främre raden så är min mamma Elsa Anna Maria Tjelldén född 1913 i Sollefteå nr 3 från vänster, Per Fritiof Thor född 1885 i Gudmundrå nr 6 samt slutligen hans hustru och min morfars syster Sofia Eugenia Hoffman Tjelldén född i Torsåker 1874 nr 8.
 

2008-08-15, 10:58
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Som jag skrev till den förra bilden är det bra att du lägger orten först i titeln, så att de som senare letar bilder från detta område kan söka bokstavsvis. Jag tror väl att inläggen kommer att sorteras in så.  
 
Har man bilder man funderar över, kan man ju skicka in enstaka bilder till den lokala tidningen det rör. Det brukar nog gå bra att skicka via mail till tidningen.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-08-15, 18:32
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hasse!  
Fint foto! Visst är det Du som skickar bilder till Elisabets blog...?
Välkommen hit till detta forum, Hasse!!
 
http://www.genealogi.se/portratt/form.php i Rötter är ett jättebra forum för gamla kort.
 
Hälsningar Smulan (Anita)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna