ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torp i Sollefteå? (brevkort)  (läst 1530 gånger)

2000-05-29, 01:08
läst 1530 gånger

Birgitta Zandhers

Är det någon som känner igen torpet och/eller människorna på kortet nedan? (För att ansiktena ska synas har jag förstorat dessa och lagt in under kortet.)
 

 
Kortet hittades på vinden bland gamla vykort, brev, kvitton o dyl. Det har troligen tillhört min morfars mor Ebba Bolund (g Hillbom), brodern Arthur eller modern Helena (f Sjödin). På baksidan är stämplat adressrader för att kortet ska kunna skickas som brevkort. Det har inte blivit skickat så antingen har det lämnats över från hand till hand eller så tillhör det familjen, så att säga. Jag trodde först att det kunde vara Ebbas man, Olof Emanuel Hillbom, och hans mor Märta Greta Olsdotter. Men vid en närmare jämförelse stämmer inte Olles ansiktsform med den unge mannens.
 
mvh
Birgitta

2008-08-15, 08:53
Svar #1

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag hittade samma bild i ett album som tillhört min morfar (Bror Erik Hoffman Tjelldén född 1885-01-17 i Rogsta Torsåker) och min mormor (Anna Kristina Söderbom 1886-08-03 i Hågesta Sollefteå).
 

2008-08-15, 11:03
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hoppas nu bara att det kommer fram vem personerna var!
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 15 augusti, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-08-15, 13:51
Svar #3

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag har försökt hitta en minsta gemensam nämnare mellan de två förekomsterna av denna bild.
 
Det förslag jag har kommit fram till är att kvinnan skulle kunna vara Sara Brita Gerdin född i Hågesta 1831-04-03. Hon var gift med Johan Olof Hillbom, som var bror till Gustaf Hillbom, som i sin tur var farfar till den i första inlägget omtalade Olof Emanuel Hillbom.
 
Sara Brita Gerdin var dessutom bror till Per Gerdin i vars hem min mormors mamma växte upp.
 
Den unge mannen skulle då kunna vara en av Sara Britas yngsta söner t ex August Hillbom född i Önsta 1878-10-05.
 
Sara Brita Gerdin dog i Önsta 1918-10-26.
 
Hoppas nu att någon kan bekräfta eller dementera detta.
 
Hasse

2008-10-06, 17:17
Svar #4

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Varför sitter kvinnan med en uppslagen bok? Gissningsvis skall den väl ses som en symbol för något, och det enda jag kan gissa är att det är en bibel, och att hon gärna vill visa upp en religiös tillhörighet. Eller finns det en bättre förklaring? Biblar brukade väl ha svarta pärmar, och det verkar denna bok inte ha.

2008-10-11, 15:43
Svar #5

Utloggad Börje Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:09
    • Visa profil
Kan det vara så enkelt att hon är läskunnig och den värdfulla boken har fått ett skyddsomslag?

2008-10-20, 12:20
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tror att fotografen hade ganska mycket att säga till när det gällde vilken rekvisita som folk skulle använda. Han (eller hon) kunde säkert ha med sig lämplig sådan att låna ut till behövande, inte minst kläder och kanske också biblar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna