ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Singer sykurs i Norrfors  (läst 2668 gånger)

2005-06-03, 09:35
läst 2668 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Känner någon igen sömmerskorna ?



2008-11-08, 14:49
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var ligger byn Norrfors?
 
Kul bild, som väcker nostalgiska känslor! Mina första trevande försök att sy egna klädesplagg, var på en sådan symaskin, men jag har för mig att mamma hade en Husquarna. Sedan inköptes en elektrisk maskin i början på 1960-talet. Bara detta att kuna zigzaga (heter det så?) var en fröjd. Tidigare fick man sitta och kantsy varenda sida på plagget om det fransade sig, innan man sydde ihop de klippta delarna.
 
Tydligen fanns det en liten elektrisk symaskin enligt skylten. Kan fotot vara från 30-talet?
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 08 november, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-11-08, 19:39
Svar #2

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Ann-Mari, det finns sju (7) Norrfors i Västerbotten + Norrforsberget och sjön Norrforsen.  
1. Samlad bebyggelse i Nordmalings kn
2. Samlad bebyggelse i Vindelns kn
3. Gård i Bygdeå, Robertsfors kn
4. Samlad bebyggelse i Fredrika, Åsele kn
5. Samlad bebyggelse i Umeå lf
6. Samlad bebyggelse i Lycksele kn
7. Samlad bebyggelse i Fällfors, Skellefteå kn
 
Allt enl. Svenska ortsnamn 1999. Ingenstans eljest i Sverige.
Ser man på hårmodet på damerna så tror jag ungefär som du, att det är mitten av 30-talet

2008-11-08, 20:24
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Alltså inget Norrfors i Ångermanland?
Ann-Mari Bäckman

2008-11-09, 01:48
Svar #4

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Enl. Svenska ortsnamn ligger Norrfors (i Nordmalings kn) 10,4 km nordost om Trehörningssjö och närmast gränsen till Ångermanland (tror jag)

2008-11-09, 09:36
Svar #5

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil
Norrfors i Nordmalings kommun ligger i landskapet Ångermanland och länet Västerbotten.

2008-11-09, 09:40
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Albumet, där kortet kommer ifrån, kan ju vara från Ångermanland. Så egentligen behöver ju inte kortet komma därifrån. Den ursprunglige ägaren kan ju ha haft sina rötter i någon av de platser du räknar upp.
Ann-Mari Bäckman

2008-11-10, 11:00
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det var många reklamskyltar för Singer i lokalen.
Ann-Mari Bäckman

2008-11-12, 15:57
Svar #8

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Norrfors ligger i Västerbotten län och landskap Nordmalings kn c:a 1 km från gränsen till Västernorrlands län och Ångermanland.

Se grå heldragen linje vid vänster nedre hörn.

2008-11-12, 21:44
Svar #9

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil
Jag håller på det som jag tidigare skrivit att detta Norrfors(se bild ovan)ligger i landskapet Ångermanland och länet Västerbotten.  
 
Från Wikipedia:
Västerbottens län är ett län beläget i norra Norrland. Länet består av landskapet Västerbotten, nordöstra delen av landskapet Ångermanland och södra delen av landskapet Lappland samt en liten obefolkad del av norra Jämtland.  
 
mvh ewa

2008-11-13, 02:21
Svar #10

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Också från Wikipeda:
Västerbotten (på latin: Botnia Occidentalis) är ett landskap i Norrland i norra Sverige. Det gränsar i norr till Norrbotten, i öster till Bottenviken och Kvarken, i söder till Ångermanland och i väster till Lappland. ...
... Med Västerbotten avses i dagligt tal ofta hela Västerbottens län, det vill säga även de till Västerbottens län hörande delarna av Lappland och norra Ångermanland.

2008-11-13, 08:44
Svar #11

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Ewa du har helt rätt.
Norrfors i Nordmalings kommun ligger i Västerbottens län men i Ångermanlands landskap.
Jag är helt säker på detta då jag är född i en grannby som också ligger i Ångermanlands landskap men Västerbottens län.  
 
mvh Annika.

2008-11-13, 15:05
Svar #12

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil
Hej!
 
Inte för att det spelar någon större roll, men det var så jag lärde mig på geografin i skolan en gång i tiden.Jag är också född i Ångermanland, jag minns att jag tyckte det var märkligt att en del av mitt landskap hörde till ett annat län än Västernorrlands län.
 
Så är det också i landskapet Värmland där jag nu bor, att en del av landskapet hör till ett annat län (Värmlands län och Örebro län).
 
Säger man verkligen i dagligt tal att man bor i Västerbottten, när man bor i de delar av Lappland och Ångermanland som hör till Västerbottens län?
 
mvh ewa

2008-11-13, 18:07
Svar #13

Utloggad Karl-Arne Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2018-04-16, 18:05
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/inkan/
Hej!
 
Hur är det?
Känner någon igen sömmerskorna ?  
 
Mvh
Arne

2008-11-14, 18:55
Svar #14

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil
Vad synd att ingen känner igen någon av sömmerskorna, det är en sådan härlig bild.
 
Vad beträffar län o landskap får jag väl ge mig ändå. Se Ninnie Westergrens inlägg i dag under Ångermanland : Allmänt.
 
mvh ewa

2008-11-16, 17:55
Svar #15

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Men Ewa!
Mig får du inte lita på i det fallet! Mina första drygt 20 år var jag Umeåbo, med alla anor ursprungligen utifrån Västerbo...nää Lappland alltså! ...och Ångermanland! + Österbotten...(Om jag bara kunde hitta dem nå´n gång!)  
Men sedan har jag bott 10 år i vardera Stockholm och Småland...och nu 13 i Skåne....så jag vet egentligen inte alls vad jag pratar om när det gäller vad folk tänker om gränserna däruppe numera!
Kanske har man mycket mera koll på landskapen fortfarande där!  
VARFÖR pratar vi landskap här??!
 
Det som inte används glöms fort!
Ta bara det här med länsbokstäverna (på bilarna) som man kunde bra förr! Sitt eget AC förstås...och BD och de O-märkta Göteborgarna (Vi tillbringade somrarna i husvagn!)...och inte att förglömma de hopplösa A- märkta stockholmarna, som förökade sig så till den milda grad...att de behövde både AA och AB och så var det väl ungefär när de hade behövt bli västerbottningar och använda AC också....som vi fick nytt registreringsskyltsystem på bilarna! Nu vet jag inte på rak arm ens vad de hade på bilarna...(jo nu kom jag på det M för Malmöhus bör det ha varit!??) ....här i skåne där jag bott så länge!
 
Norrfors....är inte det damm och turbinstället?
Ljuvlig Singerbild! Men tyvärr känner jag inte igen tjejerna....däremot alla symaskinerna!
 
Ninnie

2008-11-17, 06:02
Svar #16

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Orsaken till att vi pratar landskap här är att på Anbytarforum kan vi inte blanda ihop alla diskussioner i en enda soppa. Själv är jag mest intresserad av diskussioner som rör Ångermanland och är då inte tvungen att leta igenom alla posterna varje dag efter inlägg som rör Ångermanland. Och det är tur att det är landskapen som utgör gränserna. Alternativen län har nämligen olika utsträckning under olika tidsperioder. Kommer ett beslut om regionsindelning kommer länsindelningen att vara bortglömd om tio år. Du som bor i södra Sverige borde också vara medveten om att där är det landskapsgränserna som är indelning för många aktiviteter som inte utgår från den offentliga förvaltningen.
De enda i Sverige som har en oklar bild av till vilket landskap de hör är de som bor i Lappland, Bjurholm och Nordmaling (och Ytterhogdal). Vi får se vad som händer med denna känsla av länstillhörighet när en storregion omfattande Ångermanland och Norr- och Västerbottens län bildas om några år.

2008-11-18, 01:14
Svar #17

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Lyckliga dig Per som bor och forskar i samma område! Det gör ju allt så mycket enklare!
 
För mig blir det soppa hur jag än bär mig åt, eftersom mina anor promenerat runt i minst tre landskap, trots att de inte gått långt och många byar/församlingar har flyttats både hit och dit!
 
Visst måste det finnas fler landskapsosäkra platser i landet, än de du nämner? På åtskilliga ställen i landet passerar man gränser flera gånger, därför att det går flikar av både län och landskap in i varandra?
 
Regionsindelning finns redan i för stor utsträckning här nere tycker jag! Men mycket koll har jag inte!  
Du menar inte att det finns planer på en sådan jätteregion?!! Det har jag missat.
...och varför ska gränsen gå så att det blir län+län+landskap?!
 
Kan du vara snäll att förklara det här du skrev, lite bättre..../citat: ...där är det landskapsgränserna som är indelning för många aktiviteter som inte utgår från den offentliga förvaltningen./  
Vilka då?
 
...och så ett tillägg till mitt föregående inlägg! Det var naturligtvis Stornorrfors jag tänkte på!
 
Ninnie

2008-11-18, 07:02
Svar #18

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Själv sitter jag i styrelsen för Ångermanlands Orienteringsförbund. De enda landskap som inte har egna orienteringsförbund är Härjedalen och Lappland. Detsamma gäller fotboll, skidor, ishockey osv. Hembygdsförbunden är organiserade efter landskap. Googlar jag på Smålands får jag träff på Smålands nation i Uppsala, Smålands fotbollsförbund, Smålandstidningen, Smålands museum, Smålands musikarkiv osv, behövs fler exempel?
Orsaken till att Västernorrlands län förefaller att klyvas i två regioner är att Sundsvall och Ånge heller vill gå samman med Jämtland än med den större Norrlands-regionen.

2008-11-18, 13:33
Svar #19

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Att något idag HETER Smålands-xxx betyder knappast med automatik att det har med just landskapet Småland att göra! Ofta är det bara en kvarleva från förr och vad är specifikt med södra Sverige i det sammanhanget, annat än att det finns fler landskap att välja på? Smålands Museum är liksom Västerbottens- idag ett länsmuseum. Smålands nation i Lund bildades 1668...säkert är Uppsalas lika gammalt!
Döps något till Smålands- idag, så har det nog oftast med kultur att göra. Småland säger(säljer) mer än Kronoberg!  
Visst förstår jag att det är vettigast att prata landskap inom släktforskningen, men i min del av den, ställer det som sagt mest till problem.
Tack för förklaringen!
 
Ninnie

2008-11-19, 16:02
Svar #20

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil
Min yngsta dotter påminde mig just nu att det finns inga städer längre utan kommuner.
 
Ha det gott, jag behöver förresten en ny symaskin, för kretskortet på min super-dyra-data-maskin från 80-talet har slutat att fungera och det lönar sig inte att laga det.
 
mvh ewa

2008-11-19, 18:27
Svar #21

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Ja...och det är ju något man aldrig vant sig vid!
En stad är en stad...är en stad!
Nu är det dessutom på väg tillbaka igen! Tack och lov!
 
Ninnie

2015-11-08, 22:27
Svar #22

Utloggad Bengt Molin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-01-26, 21:53
    • Visa profil
Kvinnan som står vid dörren i rutig blus är min mor, Elsa Molin f Vesterlund, född 1913 och uppvuxen i Västansjö 5 km från Norrfors. Hon som sitter ovanför skylten Singer lilla elektriska i vit blus är Göta Berglund. Min mor dog 1991. Hade jag haft bilden medan hon levde skulle hon säkert känt igen många fler på bilden. Roligt att få se bilden! Norrfors, som bilden är ifrån, ligger i Nordmalings kommun cirka fyra mil från centralorten. Norrfors är ett stationssamhälle som växte upp längs järnvägen. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrfors
När jag växte upp i Västansjö (jag är född 1953) fanns det i Norrfors skola där jag gick årskurs 1-6, två livsmedelsaffärer, bensinmack, sportaffär, elaffär, bank och postkontor. Allt detta är idag nedlagt.

2015-11-14, 11:19
Svar #23

Utloggad Bengt Molin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-01-26, 21:53
    • Visa profil
För övrigt så ligger Norrfors i Västerbottens län men i Ångermanlands landskap. Hela Nordmalings kommun ligger i Ångermanland. Landskapsgränsen går strax söder om Hörnefors. På Hasse Tellemars tid hette det att det var Västerbottens län utom Ångermanlandsdelen som fick ringa. Folk i Norrforstrakten fick ringa när det var Ångermanlands landskap som valdes. Postadressen Norrfors ska inte förväxlas med Norrfors längs Umeälven med damm och kraftverk.

2015-11-14, 20:57
Svar #24

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna