ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd man i Ångermanland  (läst 1482 gånger)

2007-05-28, 22:26
läst 1482 gånger

Utloggad Helena Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 19:07
    • Visa profil
    • Björkrötter
Hittade detta gamla foto i min farmors gamla vykortsalbum. Farmor kommer från Högsjö, Ångermanland. Alla ledtrådar till denna gåta tages tacksamt emot.  
 
mvh
 
Helena Björk
 
 
Denna bild har jag även på min blogg:
http://gamlafoton.wordpress.com/2007/05/21/vad-star-pa-baksidan-av-fotot/

2007-05-29, 01:31
Svar #1

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Helena!
 
Jag tycker det ser ut som att han möjligen lagar eller justerar den gamla motorn, ser ut som att han har något som liknar en skiftnyckel i handen.
Min make säger att det är en Two stroke engine(tvåtaktsmotor på svenska), en motor som bara har en pistong.
Vidare säger han att man kopplade saker till denna motor, tex. en såg, pump etc.
Jag själv vet NOLL om motorer!
Du kan lära mer om tvåtaktsmotorer på Wikipedia!
Läs Här!
 
Ska se om jag kan få in bilden här...
 

 
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson
Florida,USA

2007-05-29, 01:42
Svar #2

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Det blev en del av bilden iallafall...kanske någon kan få med hela bilden?  
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson

2007-05-29, 01:48
Svar #3

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Bild på mannen:
 

 
 
Anne-Lee.

2007-05-29, 20:12
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kan det stå Wita frånskiljningsbroms på baksidan?

2007-05-29, 21:35
Svar #5

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej Helena
Det lilla jag kan bidra med är att motorn har en stor remskiva som användes för att överföra kraften via breda läderremmar till andra maskiner.
Eftersom läderremmen saknas och motorn ser ut att vara uppställd provisoriskt på en träställning så verkar det onekligen som om det utförs reparationer eller större service på denna. Den står helt klart inte på sin ordinarie plats då de anordningar för att hålla remspänningen konstant helt saknas. Eller så är den helt enkelt nyinköpt och detta är anledningen till fotot. Med ny menar jag inte att den behöver vara nytillverkad då remskivan ser lite anfrätt ut.
Det verkar dessutom på orginalbilden som det hänger några hyvlar av äldre sort kanske en rubank eller två bakom mannen. Om det nu är ett snickeri eller liknande så användes motorn för att driva svarvar, borrmaskiner, bandsågar och liknande. Har det funnits ett snickeri eller liknande i trakterna?
Lasse

2007-07-11, 22:10
Svar #6

Utloggad Helena Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 19:07
    • Visa profil
    • Björkrötter
Hej Lasse!
 
Är tacksam för att lyckats ge mig lite ledtrådar och lyckats tyda texten på baksidan.
Diskuterade fotot med min pappa och hans teori är att maskinen kunde ha används vid linframställning. Vet inte om det leder mig vidare men jag ska till biblioteket och se om det kan hjälpa mig vidare.
 
/Helena Björk

2010-01-21, 22:15
Svar #7

Utloggad Helena Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 19:07
    • Visa profil
    • Björkrötter
Misstänker att bilden har något med linframställning att göra, min farmors mor hade en linskäkt på gården. Alternativt kanske motorn tillhör en spånhyvel, som fanns i granngården.
Kikade lite på länsmuseet Murbergets hemsida och hittade länk till följande bild >>http://bild.ylm.se/bild.aspx?b=500&f=foto/bild_m/A8/A8042.jpg

2010-01-21, 22:38
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag såg idag i Antikrundan hur man tar tillvara på linet maskinellt. Jag gissar hellre på något annat, som inte kräver så stor renlighet, som linframställningen verkar vara. Se reprisen på det programmet, så kanske du får något tips, om denna manick liknar något i den maskinella processen, som användes där.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna