ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlsmyran, Ångermanland, Personer i okänd förening (igen!)  (läst 3333 gånger)

2000-12-30, 18:50
läst 3333 gånger

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Hej igen (ledsen för strulet med bilden!!!)
Då jag skulle scanna in ett gammalt foto på mitt morföräldrahem på Karlsmyran hittade jag detta foto som satt s.a.s. bakom i samma ram. Det verkar vara en förening av något slag. Varken min mor eller hennes syster känner igen någon på kortet. Jag har mina aningar om att denna förening kan heta Nykterhet och Gudsfruktan och grundats på Karlsmyran ca 1925. Detta är dock långt från säkert. Jag skulle därför vilja ha så mycket hjälp som möjligt med att identifiera personerna på bilden. Fotot är taget av Peterz?n och Franke på Esplanaden i Sundsvall. Tack på förhand.  
Thomas

2000-12-31, 16:56
Svar #1

Bertil Berglund (Berra)

Hej Thomas
Jag sände ett inlägg efter din första publicering, men det har försnunnit.
Jag är född och uppväxt på Karlsmyra, f.1930.
Den bild som du visar blir i väldigt stor upplösning så det är lite svårt att få en skarp bild. Men.
Till 99 % säkerhet kan jag säga att tredje man från höger, i vit krage, är Anders Källman, frikyrkopredikant och broder till min mormor. Anders var född på Karlsmyran 7/5-1865.
Den som sitter vid bordet med penna i hand kan vara författaren Albert Viksten, Viksten växte upp i Ledinge, en grannby till Karlsmyran.
Men, som sagt bilden är svårtolkad så jag kan inte garantera att jag har rätt. Den förening som du skriver om känner jag inte till.
Vilket var dina morföräldrars hem?
Mycket nyfiken tecknar jag
Gott slut och gott nytt år  
Bertil Berglund.

2001-01-01, 14:16
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Jag undrar var Karlsmyran ligger, eftersom inget av inläggen anger det. Det finns ett Karlsmyran i Ullånger, men det enda Ledinge som finns i Ångermanland ligger i Helgum, 10 mil därifrån!

2001-01-01, 16:32
Svar #3

Bertil Berglund (Berra)

Carl. Gott nytt år.
Karlsmyran som jag antar det är frågan om ligger i Graninge (Y) Norrr-/Sörledinge ligger ochså i Graninge.
Vikstens föräldrar var arrendatorer i Sörledinge (om jag minns rätt, i varje fall i Ledinge i närheten av skolan.)Det Ledinge som Du nämner måste vara Ledingeå, som ligger i Helgum.  
Jag har sedan mitt förra inlägg talat med min äldre syster f.1916, hon minns mycket väl Blåbandsföreningen som bildades. Dess ordförande var Alfred Meier, hon trodde även att A.Viksten var sekreterare, men var inte riktigt säker på detta. Däremot är vi säkra på att Anders Källman var med i styrelsen. Övriga medlemmar i föreningen var Jonas Åberg f.1881, Sara Johansson, f.1864, min mormor. Gustav Sjölander d.ä. Min morbror Erik Johansson f.1895. Min moster Nanny Åberg f.1905 m.fl.
Ser fram mot svar från Thomas
MVH
Bertil Berglund

2001-01-02, 13:33
Svar #4

Bertil Berglund (Berra)

Kompletering till tidigare inlägg.
Familjen Viksten arrenderade ett jordbruk i Sörledinge Graninge (Y) Jordbruket fortsatte i släkten på det sättet att en syster till A.Viksten, Elisabet Helena f.1892, gifte sig med Erik Holmberg och fortsatte arrendet. Tyvärr har jag inga årtal om arrendet, men på 1930-40-talet var Holmberg arrendator, han var även elektriker.
Granne till detta jordbruk var gästgivargården som Erik Tätting var arrendator på. Marken ägdes av Graningeverken.
Närmaste granne till Holmberg var Ledinge folkskola där jag studerade Lärare var Edit Höglund, Rut Flämström (g.Karlsson)och Johannes Näslund.
Jag gick i skolan 1937-43.Flyttade från Graninge 1946.
MVH.
Bertil

2001-01-02, 16:03
Svar #5

Anna H Berg

Ett tips! Jag klickade höger på 'musen', valde kopiera OCH klistrade sedan in i word för att kunna se hela fotot! DET GICK JÄTTEBRA! Och man ser alla personerna mycket bättre. Tyvärr kände jag inte igen någonmer än att mannen med pennan troligen är Albert Viksten- likheter finns i alla fall med senare fotografier!

2001-01-02, 16:21
Svar #6

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Hej Bertil! (och ni andra)
Först vill jag be om ursäkt för strulet med bilden och för den fruktansvärda upplösningen. Jag använde ett nytt bildredigeringsprogram och resultatet blev minst sagt en överraskning.
Nåväl, Min mamma är Märit Åberg, dotter till Erik Leonard Åberg g.m. Nanny Åberg. Hemmanet du frågar efter är således Karlsmyran 1:36 även kallat Trekanten. Du och jag har träffats flera gånger bl.a. på en släktträff men det var innan jag började släktforska. Nu när jag vet att du håller på så kanske vi skall gå över till en mer privat konversation!? Jag kan skicka över bilden i ett bättre utförande direkt till dig om du vill.
Till sist...
Ett hjärtligt tack för den snabba responsen.
God Fortsättning På Det Nya Året
Thomas

2001-01-02, 20:21
Svar #7

Bertil Berglund (Berra)

Thomas och övriga.
Jag prickade alltså rätt. A.Viksten var med på fotot liksom Alfred Meier och Anders Källman.  
Troligen, men bara troligen, byggde föreningen frikyrkan Tabor, där Källman var kantor och pastor.
En systerson till A.Källman, Erik Johansson var senare organist och gårdskarl vid Tabor. Denne Erik kallades allmänt Ecke
Vill ni veta mera? skämtar Bertil!
MVH
Bertil

2001-01-03, 11:29
Svar #8

Utloggad Thomas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-17, 13:21
    • Visa profil
    • www.karlsmyran.se
Jag har hittat stadgarna för Sällskapet nykterhet och gudsfruktan Men inget om någon Blåbandsföreningen.(Kanske ett namn i folkmun?) Det är riktigt att föreningen byggde Tabor. Jag har nämligen hittat originalkarta upprättad vid avstyckningen, div köpehandlingar, lagfart o.d. samt en kassabok!!
I kassaboken kan man se att jag hade gruvligt fel vad gäller föreningens bildande. Kassaboken börjar 1908!! I kassaboken finns för år 1908 även en medlemsmatrikel (Tjohooo!): E. Källman, L. Andersson, E.O. Ström, Gustaf Höglund, Abraham Bolin (som även var kassör), Maria Åberg, Anna Brita Larsson, P.J. Höglund, samt J.M. Norling...
Medlemsavgiften:1:- (Kvinnor 50 öre)
Detta blev ju intressantare är jag vågat hoppats på...
Vi hörs!

2001-01-03, 12:32
Svar #9

Bertil Berglund (Berra)

Hej igen
Den E.Källman som Thomas nämner var Erik Källman född 21/11-1839 död 1923. Gift med Martha Margareta Dufva född 25/8-1839 död 1900.
De var föräldrar till kantor/predikanten Anders Källman.
Tänk vad spännande saker du kom med Thomas.
MVH
Beretil

2002-01-14, 21:29
Svar #10

Utloggad Sven Bodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
Bilden föreställer Sundsvalls minssionsförenings styrelse år 1907.
Källa: Sundsvalls Missionsförenings Tio-årsberättelse omfattande tiden från den 11 juli 1897 till den 1 september 1807. Jemte en kort återblick på föreningens 50-åriga verksamhet. Sundsvall Boktryckeri-aktiebolaget , 1907.
Bilden återfinns på sidan 38.
I denna historik finns också namnen på alla som suttit i föreningens styrelse.
Mvh
Sven.Bodin@sundsvall.se
Projektledare för kulturarvsprojektet Sundsvallsminnen

2002-04-02, 16:14
Svar #11

Utloggad Barbro Sjödahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Den PJ Höglund som Tomas nämnär är skomakaren och torparen Per Johan Höglund. I Graninge Baptist enligt kyrkoböckerna. Född. 20 januari 1845.

2003-01-02, 17:43
Svar #12

Sara Mörk

Hej!
Jag heter Sara Mörk, och min morfar hette Anders Viksten och var bror med Albert Viksten. Nån mer som är släkt med honom?
 
//Sara

2003-02-18, 04:11
Svar #13

Utloggad Mats Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Sara Mörk!
 
Mitt namn är Mats Jansson och även jag är intresserad av Albert Viksten och hans författarskap, liv och släkthistoria.
 
Jag är inte släkt med honom för egen del, men jag fick av en tillfällighet kontakt med en ung kvinna som arbetar som journalist på Nyhetsbyrån TT Spektra AB. Hon heter Elin Viksten och hon berättade att hennes morfar var släkt med Albert.
 
Hör gärna av Dig direkt till mig, så kan jag berätta mera. Du har troligtvis mycket intressant att berätta också?

2005-12-07, 00:32
Svar #14

miriam

Hej!
Jag undrar om någon vet vem på fotot som är Alfred Meijer. Han var min mormors farfar tror jag..
 
Miriam

2005-12-07, 00:41
Svar #15

miriam

..eller också mormors far, tror båda hette alfred meijer och var frikyrkopredikanter.
 
Miriam

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna