ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gruppbild  (läst 1096 gånger)

2013-10-13, 14:04
läst 1096 gånger

Utloggad Håkan Fahlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 15:54
    • Visa profil
Hej
Behöver hjälp att tidsbestämma bilden. Mannen till vänster är Skomakaremästare Johannes Fahlén 1886-1955. Det äldre paret är hans far och mor, Margareta Johansdotter 1858-1924 och Johan Larsson Fahlén 1856-1938.
Kan bilden vara ett montage? Vad kan man säga om kläder/komposition av bilden/handen på axeln?
// Håkan

2013-10-14, 10:10
Svar #1

Bengt-Arne Andersson

Hej.
Har några liknande som är daterade, 1904 - 1912. Varför skulle det vara ett montage?

2013-10-14, 10:11
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det kan vara ett montage, för några av huvudena ser ut att vara ditmonterade. Om man utgår från andra kvinnan från vänster, så bär hon det typiska V-formade klänningslivet eller kan det vara en kjol med axelband, som var aktuell kring 1910.
Ann-Mari Bäckman

2013-10-14, 14:46
Svar #3

Utloggad Håkan Fahlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 15:54
    • Visa profil
Hej
Tack för input. Varför det skulle kunna vara ett montage är att ansiktena på mannen till vänster och de fyra personerna till höger är suddigare och inte stämmer överens med gruppen i mitten, även bakgrunden är mycket ljusare. Dessutom ser pojken längst fram opropotionerligt lång ut jämfört med de två flickorna.Enligt uppgift ska pojken vara född 1911, vilket känns underligt. Pojken näst längst till höger ska enligt uppgift vara född 1907.  
Det ser också ut som om dom står i en slänt med skogen som bakgrund, var detta vanligt på den tiden när man skulle ta familjefotografi?
Har ni några idéer om vad handen på axeln har för betydelse?  
 
// Håkan

2013-10-14, 22:34
Svar #4

Bengt-Arne Andersson

Som du skriver: Det ser också ut som om dom står i en slänt... lite tripp, trapp, trull uppåt höger (utom mannen längst till vänster som verkar va en låång kille) pojken i mitten kan stå på en upphöjning.
handen; gissar att damen t.v. lägger handen på sin systers axel. Uppställning utomhus ? Det fanns väl inte så behändiga blixtaggregat på den tiden, mina foton från då som inte är studio är sådana.
Ex. porträttfynd #99261

2013-10-15, 17:03
Svar #5

Utloggad Håkan Fahlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 15:54
    • Visa profil
Hej
 
Om vi enas att bilden är tagen 1910 blir ålderfördelningen såhär..vi får släppa flickorna då jag inte blir klok på hur dom ska passa in.
Jag antar också att det inte är en syster som handen vilar på utan hennes mor. Kvinna2 ser äldre ut samt att kvinna1 som lägger handen visserligen har en massa systrar men är äldst i den skaran, alltså borde systrarna rimligen se yngre ut.
Från vänster till höger 24,29,52,3,20,52,4 och 54. detta känns inte helt korrekt.
 
Om bilden är tagen 1920 får vi denna fördelningen. Då har också följande hänt..pojke2 har dött 1914 och jag flyttar in pojke1 på den platsen. En ny son född 1911 tar pojke1 plats.
Från vänster till höger 34,39,62,9,30,62,13,64. nu tycker jag det känns lite bättre. Reflektionen är olikheten i de äldre jämnåriga kvinnornas utseende, men förmodligen har kvinnan i sjalen levt ett mycket mer slitsamt liv, vilket kan vara en rimlig förklaring.
 
Flickorna kan jag tyvärr inte placera alls då följande tänkbara döttrar finns,
Tyra Elisabeth 1913-1922
Torhild Margareta 1909-1913
 
En förklaring kan vara att det inte är modern som har handen på axeln utan att det är en syster och att det då är systerns barn. Det spåret ska kollas upp. Samtidigt tycker jag allt att lillflickan har samma drag som pojken brevid.
 
Vad säger ni? Är jag ute å cyklar? Finns det andra infallsvinklar? Är ca 1920 rimligt år för bilden?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna