ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familj med 7 barn från Junseletrakten  (läst 853 gånger)

2009-11-20, 17:39
läst 853 gånger

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Jag har av en kusin fått låna ett album med gamla kort på släkten. Några har vi inte identifierat. Jag börjar med det här fotot och hoppas att någon känner igen familjen.
Hälsningar Mia Wallinder Holmgren

2009-11-21, 13:57
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om man vet vem som ägt fotot kan alltid det ge en hum om vem personerna kan vara. Finns det någon uppgift på baksidan om fotografens namn?
 
Jag misstänker att fotot är från 1900-talets början.  
 
Har du lagt in korten i Porträttfynd? Det är absolut det bästa sättet här, att få hjälp med identifieringen
Ann-Mari Bäckman

2009-11-21, 21:16
Svar #2

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Det finns ingen anteckning om något, inte fotografens namn heller. Trodde det bara var porträttkort där fotografens namn finns med som man kan lägga in där. Jag har ett gäng med foton som ska in där under veckan.
Släkten runt Junsele med namn på 1800-talet är bl.a. Wallinder, Ritzén, Wallin, Engman...men hittar ingen där barnen stämmer in och att de är så många.
Vem kan vara äldst av flickan och pojken i ytterkanten? Är det pojk eller flicka i knät?  
Mia

2009-11-21, 22:27
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Du kan lägga in kort även utan fotografens namn, men kom ihåg att skriva Ångermanland på landskapet, om albumet härstammar därifrån.  
 
Det är svårt att säga vem som är äldst, men jag skulle gissa på pojken. Den lille/lilla i dopklänning kan var antingen pojke eller flicka.  Dopklänningen skiljer sig ju inte åt, men det skulle var bandet då, som kanske är blått för pojken och rosa för flickan.
 
Jag vet inte om jag har sett något barn i dopklänning förr i Porträttfynd, åtminstone måste det vara väldigt sällan.
Ann-Mari Bäckman

2009-11-23, 13:55
Svar #4

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Familjen finns inte bland mina anor med syskon, inte heller ingifta med syskon. Det stämmer inte könsmässigt på barnen. Svår nöt... Kanske från samma by eller nåt? De flesta byar runt Junsele är representerade på ett eller annat vis i släkten, även Backe i Strömsunds kommun och Anundsjö socken.
Hälsningar Mia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna