ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tågurspårning?  (läst 3432 gånger)

2012-10-23, 19:49
läst 3432 gånger

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil
Jag har hittat lite bilder som visar en tårurspårning eller liknande.
Någon som vet när detta skett och var?

2012-10-23, 20:07
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
kan det vara slutet av 1940-talet och början av 1950-talet?
Ann-Mari Bäckman

2012-10-24, 08:11
Svar #2

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Eftersom detta diskuterades även på annan plats och tydligen skall vara i Västernorrland så kan
man det vara bra att veta när el-lok infördes.
 
Stambanan 1942
Sundsvall - Härnösand fick el 1957
Härnösand - Sollefteå 1958
 
Personligen tycker jag att bilderna verkar vara tagna närmre 1960 än 1950, men har inget
annat än känslan att gå på.

2012-10-24, 09:01
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det är nog mest känslan man får gå på. Jag har ett foto av Sj-gubbar från slutet av 40-talet och vissa har en livrem runt midjan (på overallerna). Jag kan ha fel, men jag tycker att mannen till vänster verkar ha ett bälte kring midjan. Det är möjligt att Sj-gubbarna, som bar overall hade bälte även på 60-talet.
Ann-Mari Bäckman

2012-10-24, 09:25
Svar #4

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Hade alla loktyperna dessa ögonbryn ?
Några klipp från nätet
 
Den 15 maj 1926 rullade det första eldrivna loket in på Stockholms centralstation.
 
När Sveriges järnvägar skulle elektrifieras behövdes nya moderna lok. Det svenska D-loket blev en succé, en slitstark trotjänare som var i drift från 1920-talet ända in på 1980-talet.  
 
Med D-loket och den nu elektrifierade Västra stambanan kunde Sverige börja köra tåg som inte var beroende av importerat kol, inte smutsade ner och som utnyttjade energin bättre än ångloken
 
 
(Meddelandet ändrat av qwert 2012-10-24 09:35)

2012-10-24, 09:53
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Loket som ligger ned har nr 815 och det andra loket har nr 417. Det borde gå att identifiera loken med hjälp av dessa nummer.
 
Korrigering: Loket som ligger ned har nr 615.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2012-10-24 10:56)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2012-10-24, 09:53
Svar #6

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil
Michael
Jag tog Västernorrland eftersom bilderna är hittade hos min mm pappa som bodde i Frånö
 
Kjell
Kan det ha varit redan då?

2012-10-24, 10:01
Svar #7

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil
Jag lägger upp de andra bilderna jag har

2012-10-24, 10:01
Svar #8

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil

2012-10-24, 10:02
Svar #9

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil

2012-10-24, 10:02
Svar #10

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil

2012-10-24, 10:19
Svar #11

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Här ser man tydligt att 417 har frontdörr samt att loket INTE är träpanelat utan har plåt.
Det bör ge lokkunniga en bättre insyn i åldern.
417 kan kanske vara ett D-lok

2012-10-24, 10:55
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kanske 1964? Se Sverige
 
olyckor
Ann-Mari Bäckman

2012-10-24, 11:01
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
1964 var det en tågurspårning, men detta ser väl ut att vara två tåg, som kolliderat?
Ann-Mari Bäckman

2012-10-24, 11:04
Svar #14

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Lok nr 615 är ett Mg-lok. 17 st byggda 1944-1945. Avsedda framförallt för sträckan Långsele-Boden.
Men de kan naturligtvis ha tjänstgjort på andra sträckor också.
 
Lok nr 417 är ett D-lok, eller en variant med D + en bokstav till. Detta lok ingick i 5:e serien D-lok. Nr 417 tillverkades 1937.
De levererades i nio serier, med sista tillverkningsår 1943.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2012-10-24 11:33)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2012-10-24, 14:26
Svar #15

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil
Ann-Mari ja, det skulle kunna vara så att det är den olyckan.
Jag gissade på att det vara en urspårning men kan även
vara en krock mellan 2 tåg.
 
Sven-Ove Tack för informationen!

2012-10-24, 15:58
Svar #16

Utloggad Lars-Erik Almberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 15:45
    • Visa profil
Sara
I Per-Erik Lindorms Panorama 64 finns flera bilder på tågkatastrofen i Alby, en mil söder om Ånge 1964 då 8 personer omkom och 35 skadades. Det var Nordpilen som den 6 sep i hög fart tappade sina 14 vagnar som spårade ur och fortsatte in bland bebodda hus längs järnvägsvallen. Åtta vagnar vräktes omkull. Loket, postvagnen och en vagn fortsatte cirka 300 m till längs spåret.  
Dina bilder visar bara lok som inte visas i boken. Har du inget foto som visar vagnarna? Då skulle det ganska enkelt gå att se om det är samma olycksplats. Eftersom loket verkar svårt skadat så är jag tveksam till att det är denna händelse.
M.v.h.
Lars-Erik

2012-10-24, 16:16
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Den tågolycka jag nämner här i det länkade, finns inte med i listan. Dessutom nämns en olycka vid Helgum.
 
olycka
Ann-Mari Bäckman

2012-10-24, 17:04
Svar #18

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil
Lars-Erik!
Tyvärr är det endast dessa bilder jag har  
 
Ann-Mari!
Din förra länk ledde till wikipedia men där stod samma information om olyckan som Lars-Erik berättat om.

2012-10-24, 17:18
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sara, den jag länk jag nämner om är den jag lade in sist här, som leder till diskussionen under Ångermanland. Där nämner jag om en tågolycka 1904 vid Nyåker, men den nämns inte om i Wikipedia. Så den olycka du har bilder ifrån behöver inte finnas med i Wikipedia. I Ångermanlandsdiskussionen nämns om en olycka i Helgum med okänt årtal.
Ann-Mari Bäckman

2012-10-24, 18:00
Svar #20

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Kollisionen mellan två tåg dragna av Dk-loket 417 och M-loket 615 skedde den 1 september 1945 i södra änden av bangården på Selsjöns station, första stationen norr om Forsmo. Olyckan är inte så väl känd och jag har här uttömt all min kännedom om den. Det bör finnas mer uppgifter i SJ:s redogörelser över olyckor under 1945.

2012-10-24, 18:06
Svar #21

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Jag ska korrigera mig lite, då jag nog dragit en förhastad slutsats av mina anteckningar. Det behöver inte ha varit en kollision, utan det kan ha varit två lok i samma tåg som spårade ur. Det syns inga direkta kollisionsskador på bilderna. Det var i så fall en udda kombination av lok, förmodligen var det ena inte dragande utan transporterades bara.

2012-10-24, 21:41
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Då hade jag nog rätt magkänsla då jag gissade på 40-talet, visserligen den senare delen, med utgångspunkt av att man använde bälte till overaller (även skidoveraller).
 
Trevligt Jöran att du kunde hjälpa oss lösa Bildgåtan!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2012-10-25, 08:04
Svar #23

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil
Tack så jättemycket allesammans!

2012-10-25, 21:25
Svar #24

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Sara,  
 
Jag fick tips om att Järnvägshistoriskt forum är ett bra ställe att hitta folk som kanske vet mera.

2012-10-26, 18:08
Svar #25

Utloggad Sara Edin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 07:25
    • Visa profil
Anna-Carin
 
Ska genast kolla upp det  Tack för tipset!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna