ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hotellkök  (läst 845 gånger)

2009-02-21, 15:43
läst 845 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Är det ett kök för utbildning eller är det kanske ett Hotellkök ?

2009-02-22, 10:45
Svar #1

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2017-12-26, 00:24
    • Visa profil
Hej Lars Anders!
 
Vilken underbar bild!  
Det är så roligt att få se bilder där det händer något och det finns så mycket att upptäcka. Mycket roligare än alla dessa porträtt med stelt uppställda personer.
Om jag får gissa lite kring bilden så tror jag att det är antingen ett kök på en herrgård eller annat större hushåll, kanske med utbildning i s.k. finare matlagning. Spisen ser ut att vara av normalstorlek, ingen restaurangspis.
Här i Skåne fanns sådan utbildning bl.a. på Ovesholms slott. Det fanns även på en gård som heter Brunsbo i Beddinge och drevs av en driftig kvinna, Elna Persson som även skrev en bok om konservering. På Brunsbo fick min mormor lära sig laga mat 1915.
Kvinna som står lite för sig själv vid spisen, utan huvudbonad,tror jag är Mamsell själv som övervakar det hela.
Det finns bårder på hyllorna, det tror jag talar för att det är ett privat hem och inte någon restaurang.
Kanske skall det göras glass, för på bordet till höger tycker jag att det står ett isblock.
 
Vänliga hälsningar
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna