ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gensjöbodarna?  (läst 3089 gånger)

2009-03-23, 07:08
läst 3089 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se

Det här fotot är, enligt ägaren av kortet, taget vid Gensjöbodarna 1932. Ett vägarbete lär ha pågått där vi den tiden.
 
Var låg/ligger Gensjöbodarna? Är det någon som känner igen husen eller platsen? Jag har aldrig sett sådana här hus på fäbodvall tidigare. Kan det vara arbetarbostäder?
 
Hälsningar Anita

2009-03-23, 07:34
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Kan inte dessa fäbodar höra till Myckelgensjö, Anundsjö?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-03-23, 08:00
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ann-Mari!  Vad jag förstått var Gensjö ett gemensamt namn för Myckelgensjö, Västergensjö med flera Gensjöbyar tidigare. Ägaren till kortet uppger att Gensjöbodarna låg någonstans utanför Bredbyn.
 
Hälsningar Anita
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 23 mars, 2009)

2009-03-23, 20:41
Svar #3

Leif R. Blom

Det finns både Västergensjöbodarna, väster om Anundsjö station och Östergensjöbodarna söder om samma station. Det är svårt att med denna bild dra en slutsats vilka bodar det är, men om man läser inventeringen nedan kanske man på plats kan tänka sej.
http://www.vasternorrland.se/download/18.4f33c1106310ea4cd80001889/F%C3%A4bodinv entering+1999+-+V%C3%A4stenorrlands+l%C3%A4n.pdf
Att bodarna ligger så här på rad var i alla fall vanligt och 1932 var det säkert frågan om något AK-arbete, brobyggen t.ex. och då ligger väl Västergensjöbodarna närmast till.
Mvh Leif R.

2009-03-23, 20:46
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I boken Rötter i Anundsjö finns ett foto av Sörflärke fäbodar och där är också husen uppställda i rad.
 
Kanske Hembygdsföreningen i Bredbyn kan ge svar på frågan.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-23, 22:23
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Leif! Jag har problem att öppna inventeringslänken ikväll pga en trilskande och dålig mottagning, men jag kan bekräfta att vägarbetet vid Gensjöbodarna rörde sig om AK-arbeten.
 
Jag tittade på kartan tidigare ikväll och såg att det finns ett samhälle vid namn Gensjö strax utanför Bredbyn, men Västergensjö och Östergensjö ligger ju inte speciellt långt från Bredbyn heller.
 
Att bodarna ligger på rad var nytt för mig. Kanske bodde arbetarna i dem också?
 
Ann-Mari! Tack för tipset om Hembygdsföreningen i Bredbyn! Ska se vad jag kan göra.
 
Hälsningar Anita
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 24 mars, 2009)

2009-03-23, 22:39
Svar #6

Ulla Bagge

Så här ser fäbodarna i Myckelgensjö ut - hittade dessa bilder på Murberget:  
http://www.murberget.se/upptack/fotolista.aspx?snkod=2449&motiv=F%C3%A4hus  
 
Enligt skriften Fäbodar och fäbodliv i Anundsjö utgiven av Anundsjö Hembygdsförening fanns det 103 fäbodställen i socknen. Dom flesta byarna hade fäbodar och dom finns inprickade på en karta som finns i skriften.  
 
Östergensjö fäbodar 1836-1944 ligger i närheten av Galasjö.  
 
Västergensjö fäbodar 1750 - ca 1930 ligger utmed vägen Västergensjö - Skorped.  
Den sista febogänten där ska ha varit A Nisch Nisch Anna (Nils Nilssons Anna, uppgift ur Bengt Sjöbergs bok: Rötter i Anundsjö sid 224)  
 
Bilden kan vara från Västergensjö fäbod - den kåk som finns kvar ligger nära vägen och har nu fått plåttak. Vägen byggdes av AK-arbetare på 1930-talet har jag för mig. Där vid Gensjöbodarna har jag plockat mycket vildhallon och blåbär.
 
Har hållit på av och till under eftermiddagen  och försökt få till en karta hit men lyckades inte och nån bild har jag inte heller tyvärr.
Att höra med Hembygdsföreningen är ett bra råd.
 
(Meddelandet ändrat av ulle den 23 mars, 2009)

2009-03-24, 07:13
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ulla! Ett stort tack för din kommentar! Det verkar troligt att det kan röra sig om Västergensjö fäbodar.
 
Din länk till Murbergets bilddatabas visar Gammelgården i Myckelgensjö - en helt annan, men minst lika intressant gård i Anundsjö. En gård som till stora delar bevarats i flera århundranden på samma plats.
 
Hälsningar Anita
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 24 mars, 2009)

2009-03-24, 09:19
Svar #8

Leif R. Blom

Anita, från inventeringen enl.ovanst.fil
Östergensjöb:
På den övergivna fäboden står fyra stugor i en rad och ett litet förfallet stall, stallet och en stuga är i dåligt skick med infallna sticktak. De tre sidokammarstugorna är rätt autentiska med omålat timmer, men dubbelstugan är förvanskad, verkar omtimrad av äldre timmer med
inskriptioner, har nytt fönster. Stugorna, utom den fjärde, är i relativt gott skick, försedda med plåt- eller tegeltak. En stuga i raden har flyttad dörr. Stallet saknar golv, har interiört obarkat
timmer och brädfodring. En gammal bevattningsränna av bräder för kreatur ligger i mossan framför stallet. Ett tjugotal meter västerut finns grunder till stuga och fähus/stall.
Västergensjöb:
På fäbodvallen nära bilvägen finns två varianter av ursprungliga dubbelstugor samt en mindre stuga mot skogen i nordväst, alla tre i omålat timmer och i relativt gott skick försedda med plåttak. Ursprungligen 7 dubbelstugor. Idag finns endast timmerrester efter fähusen, som stod
på rad bakom stugorna, inga spår efter ytterligare stugor som funnits förr. Den fyrdelade dubbelstugan närmast vägen med laxknutar och fyra fönster på en långsida, har gaveldörrar i vardera ände av huset, som leder in i de främre rummen. Mjölkbodarna ligger mot bakre långsidan av huset. Den bortre dubbelstugan har två ingångar på nordöstra gaveln i ett vindfång
av bräder med pulpettak, vars stickspån läcker in, mjölkbodarna baktill. Den mindre stugan med nedsjunken grund har en dörr i en tillbyggd del av stående vankantsbräder.
Mvh Leif R.

2009-03-24, 19:09
Svar #9

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Hej! Vilken härlig gammal bild!
Hembygdsföreningen i Bredbyn har precis startat en studiecirkel för att samla in gamla bilder från Anundsjö. Jag är med i den cirkeln och har bett en av deltagarna som bor i Östergensjö att titta på bilden för att höra om hon känner igen varifrån den kommer.
Om hon inte vet så tar jag med den och visar vid vår nästa träff den 3 april så kanske någon annan av deltagarna vet.
Jag meddelar här så snart jag får veta något.
Mvh Mona-Lisa

2009-03-25, 06:04
Svar #10

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Leif! Ett varmt tack!  Kortet stämmer mest överens med inventeringstexten av Västergensjöbodarna, tycker jag. Eller hur?
 
Mona-Lisa! Tack snälla! Ser fram emot resultatet!
 
Jag har även lagt ut kortet på min blogg.
http://smulansblog.blogspot.com/

2009-03-25, 15:50
Svar #11

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Hej! Nu har jag fått bekräftat av Lisbeth Persson och hennes man i Östergensjö att bilden föreställer Västergensjö fäbodar!
Så här skriver de:
De ligger strax hitanför /norrom/ Kälvattnet mot Skorped (från Östergensjö räknat) Alldeles intill Skorpedsvägen /AKvägen/.
Vägen som byggdes var AKvägen. Arbetskommisionens bygge.
Ett arbetslöshetsprojekt under den svåra arbetslöshetens 30-tal.
De är alla fäbodstugor /endast 2 eller möjligen 3 st kvar idag / men kanske kunde en del användas som bostäder åt arbetarna.
Till höger i bild syns ladugårdarna, vilka alla är borta.
 
En del av arbetarna fann kärleken i bygdens flickor, t ex J E Bodin, handlaren i Västergensjö, som gifte sig med Anna Olsson från södra sidan i Västergensjö.
 
(Jag har kollat för säkerhets skull att jag fick nämna Lisbeths namn här och även att J E Bodin och Anna Olsson inte längre finns i livet)
 
Vad roligt det var att få se den här gamla bilden!
 
Mvh Mona-Lisa

2009-03-25, 16:12
Svar #12

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En parentes angående AK-arbeten. Statens arbetslöshetskommission (1914-1940) har ett omfattande arkiv (1913-1958) med drygt 170 hyllmeter. Har för mig att jag sett fotografier på AK-arbeten ifrån det arkivet.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-03-25, 16:32
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Säkert nyttjades fäbodarna, som arbetarbostäder. Jag har tagit upp det tidigare, men det skadar inte att jag nämner det igen. Min mamma född i Anundsjö, minns dessa AK-arbetare och hur hårt de hade det. De var om jag inte minns fel män, som kom från helt andra trakter. De kunde alltså ha sin familj någon helt annanstans och knappast ha möjlighet att träffa dem.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-25, 16:53
Svar #14

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack alla för generösa, hjälpsamma och intressanta kommentarer! Tack även till Lisbeth Persson och hennes man som bekräftade att det är Västergensjö fäbodar på kortet.
 
Åtminstone en eller ett par av AK-arbetarna var från Ådalsliden. För övrigt ser det ut som det är lite blandad kompott av människor på kortet; inte bara arbetare.
 
Hälsningar Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna