ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elever fr. Hädanbergs skola till Härnösand  (läst 1490 gånger)

2005-01-18, 10:02
läst 1490 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil

 
Hej!
 
Här är en bild på en skolklass från Hädanbergs skola (Anundsjö sn, Ångermanland) på besök i Härnösand. Jag tror att årtalet är kring 1936 och skolungdomarna födda kring 1922.
 
Vad är det för hus man besöker i Härnösand?
 
Är det någon som känner igen någon av ungdomarna, så är det också intressant.
 
Man kan riktigt förstå deras förväntningar inför denna resa. Alla har klätt upp sig. Är den svarta mössan en skolmössa eller vad? I filmen Två år i varje klass, så hade skolpojkarna sådana mössor.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-03-11, 12:40
Svar #1

Birgitta Pallin

Kortet är taget i Umeå.
Ungdomslogen God Vilja gjorde en utflykt till Umeå, kanske 1936.
 
Längst fram till vänster står min moster Stina Kristoffersson-Hedberg f 1923, sedan Inga Salomonsson-Rehn f 1922, Valborg Nilsson-Lindberg f 1922, Ingrid Abrahamsson-Kristoffersson f 1925 och nästa person okänd.
 
Andra raden till vänster Sam Näsström f 1920,  Gerda Sjölund-Andersson f 1921, Anna Olofsson-?? f 1921, Ellen Olsson-Sundkvist f 1921 och sedan 2 okända personer.
 
Tredje raden till vänster Kajsa Kristoffersson-Vestman f 1920, Edvin Hedberg (ledare) f 1905, Nisse Andersson f 1920 och sedan en okänd person.
 
Ledare för utflykten var Edvin Hedberg (på bilden), Ebba Nyberg-Wahlbeck f 1917 och min mamma Greta Kristoffersson-Lindberg f 1918.
Greta och Ebba är med på andra kort, tagna samtidigt, som finns i min mammas album.
 
Birgitta Pallin

2005-03-12, 09:30
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Birgitta!
 
Eftersom det stod Härnösand på baksidan av kortet, ägnade jag inte en tanke åt, att det kanske kunde vara från min egen hemstad.
 
Ungdomarna står framför rådhuset i Umeå.
 
Tack för att du identifierat personerna på fotot!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-01-05, 14:39
Svar #3

Birgitta Karlsson

Edvin Hedberg var min morbror och Valborg Nilsson Lindberg
var min kusin (dotter till Elisabet Betty Hedberg och Abraham Abbe Nilsson Hädanberg)
Birgitta Karlsson
Skellefteå

2014-03-28, 21:56
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Birgitta Karlsson!
 
Först nu ser jag din kommentar till fotot!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna