ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bredby-motiv - Anundsjö  (läst 2755 gånger)

2010-01-19, 19:12
läst 2755 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På vykortet från Anundsjö, Ångermanland, står att det är ett Bredbymotiv. Älven ska då vara Moälven, som rinner ut vid Örnsköldsvik.
 
På kortet, syns tydligt en kyrka i bakgrunden, men är det verkligen Anundsjö kyrka/klockstapel? Var står fotografen?
 
Ann-Mari Bäckman

2010-01-19, 19:21
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har gjort bilden mörkare, så att man ska se kyrkan.
 
Ann-Mari Bäckman

2010-01-20, 09:37
Svar #2

Ulla Bagge


2010-01-20, 09:39
Svar #3

Ulla Bagge


2010-01-20, 10:10
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan man då se kyrkan bakom själva kyrkstapeln?
 
Kan det vara Själevads kyrka man ser, när man kommer från Bredbyn på den norra sidan av älven? Fast vad jag vet, så kan man inte stå i Bredbyn och blicka ända till Själevad.
 
Jag får nämligen inte kyrkans och brons läge att stämma. Sedan undrar jag om brospannet (heter bågen så) verkligen var så stort?
Ann-Mari Bäckman

2010-01-20, 18:49
Svar #5

Ulla Bagge

En äldre släkting säger att det är Fanby-bron över Moälven, som går över Gottne.  
Fotot bör vara taget vid korsvägen vid handelsboden på Bredbyn.

2010-01-20, 19:24
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hm, för mig så ligger Fanbyn precis mittemot Bredbyn, medan Gottne ligger kanske ca 12 km därifrån, i närheten av Mo. Jag kanske missuppfattar detta.
Ann-Mari Bäckman

2010-01-20, 23:23
Svar #7

Ulla Bagge

Nejdå, du missuppfattar inte. På min karta ser det ut att vara ca 12 km mellan Mellansel och Gottne och ca 12 km mellan Gottne och Mo.
Här är lite mer fakta om hur den rinner:
 
http://www.ornskoldsvik.se/kommunen/planerprojekt/moalvsprojektet/bakgrund/moalv en.4.bafda6107825219b080003.html
 
Tror jag har någon gammal bild av Fanby-bron någonstans men just nu är den nedpackad då jag håller på med ommöblering här hemma. Hittar jag den återkommer jag.

2010-01-21, 05:02
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ulla!
 
Vad bra att ev få se din bild på Fanby-bron! Jag ska se om jag hittar någon mer bild på den bro jag tänker på, som går från Fanbyn över till Bredbyn, d v s vid Anundsjö-sjöns västra del.
Ann-Mari Bäckman

2010-01-21, 20:03
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har fått ett mail från en fd Anundsjöbo, som säger att kyrkan varken är Skorpeds eller Anundsjö kyrka. Anundsjöån mynnar ut i Anundsjö-sjön bara ett par hundra meter nedanför bron och vidgar ganska snabbt ut sig. Om detta skulle vara Fanbybron, så ligger kyrkan endera i Fanbyn på norra sidan sjön eller alternativt ute i sjön. Så hans slutsats är att fotot inte är från Bredbyn eller Anundsjö alls.
 
Kan det vara en bro väster om Själevads kyrka?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-01-22, 23:48
Svar #10

Utloggad Gunnar Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2018-06-04, 16:15
    • Visa profil
Vykortet är en bild på Fanbybron över Anundsjöån mellan Bredbyn och Västerfanbyn med 99,99% sannolikhet. Det som tolkas som tornet av en klockstapel är en molnformation på himlen. Kyrkan i Bredbyn ligger långt till höger om bildens högerkant. Det som verkar vara en kyrka är ett hus modell större som finns i Västerfanbyn. Det är fullständigt omöjligt att det skulle finnas ett ställe som för övrigt är en exakt kopia av Fanbybron och Västerfanbyn.

2010-01-25, 12:10
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Via mail har jag fått några Bredbynbilder.
 
På denna bild ser man Fanbybron från Brusberget.
 

 
Här ser man lantmätare Lindbergs fastighet (Sidenbladhs). Det skulle kunna vara den fastighet man skönjer på min bild.
 
 
 
Den tredje bilden är nog taget från Fanbybron eller från båt nedströms mot Norrmesundavägen där den passerar Väster- och österfanbyvägen.
 
Ann-Mari Bäckman

2010-01-25, 19:48
Svar #12

Utloggad Gunnar Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2018-06-04, 16:15
    • Visa profil
Borde man inte kunna se kyrkan på kortet från Brusberget, eller ligger den fortfarande utanför bildens högerkant? Det ser ut att vara ett avlångt hus på övre halvan till höger på kortet, kan det vara prästgården för då finns kyrkan precis vid kortets högerkant? Vid sidan av vägen mot betraktaren, som går till Lilla Amerika om jag minns rätt, ser det ut att vara ett vattendrag av något slag. Är detta ett permanent vattendrag, eller är det bara en tillfällig översvämning? Någon som vet!

2010-01-26, 00:31
Svar #13

Utloggad Mats Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-07-05, 18:20
    • Visa profil
Hej Gunnar. Jag är fd Bredbybo och uppväxt med den här vyerna. Fotografiet från Brusberget är mycket otydligt och av äldre datum. Jag tror att kyrkan finns i dungen i mitten av övre halvan av bilden, med antydan av en häck till vänster. Kyrktaket är mörkt och vetter mot fotografen och man ser inte kyrkan, däremot kan man ana sig till konturer av kyrkstapeln och gravkapellet liksom den mörka byggnaden till höger, alldeles utanför kyrkogården. Det huset var nog en rest från den gamla fattighusbebyggelsen kring kyrkan men revs väl i samband med att den nya församlingssalen kom till. Vad gäller vattensamlingarna som finns utmed vägen mot Lillamerika så tror jag att de har funnits länge. På äldre vykort förefaller det ha varit en sk kvissla ifrån ån som med tidens gång krympt ihop ihop till ett minimum, ett par små vattensamlingar.Det som återstår nu kan du hitta på Eniros tfnkarta.
 
Mvh Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna