ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anundsjö - Näsfors  (läst 1647 gånger)

2014-03-27, 11:40
läst 1647 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är Näsfors lika med Näs? Fotot är från förra sekelskiftet.
 


Ann-Mari Bäckman

2014-03-28, 20:25
Svar #1

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Intressant fråga Ann-Mari!
Jag borde kunna svara på den men känner att jag inte har exakt klart för mig vad som är vad.
Förhoppningsvis är det någon som har bättre faktauppgifter som läser här och kan svara, men om jag svarar fritt ur hjärtat så är min uppfattning att Näsfors är en del av Näs, den del som ligger närmast Bredbyn, det vill säga vid Södra Anundsjöån.  
Det jag i alla fall vet är att bilden är tagen ungefär från den plats där Olympia ligger nu och att vattnet som syns är Södra Anundsjöån, närmast på bilden ser man den del av ån där badplatsen finns idag. Om man följer ån till vänster ut ur bild så kommer man först till Sjönäs och sedan till Västergensjö (som ligger efter vägen mot Junsele).
Byggnaden i mitten av bilden var Bredby Såg och Kvarn där det även fanns ett tegelbruk.
Om man följer ån bakåt i bilden så kommer man till Näsforsbron där Köpmangatan i Bredbyn korsar ån och följer man den ännu längre så kommer man till slut ut i Anundsjösjön.

2014-03-28, 21:52
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mona-Lisa!
 
Det var en väldigt informativ beksrivning av platsen. Olympia, är det dansstället? Bilden kommer från en folder med bilder från Bredbyn och dess omgivningar. Eftersom v stavas med f, så antar jag att folden är från 1900-talets början. Jag undrar om inte den var utgiven av Dahlbergs bokhandel (har inte foldern här).
Ann-Mari Bäckman

2014-03-28, 22:57
Svar #3

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Ja, visst är Olympia dansstället i Bredbyn! Lokalen byggdes 1938 (om jag inte har helt fel uppgift i mina anteckningar)Och det är även vid Olympia som Anundsjö IF har sin idrottsanläggning.
Det bör nog stämma bra att bilden är från början av 1900-talet. Enligt boken Norra Ångermanland Handel Hantverk Industri utgiven 1942 grundlades firman A B Bredby Såg och Kvarn 1903, och sågen finns ju med på bilden. Det är också mycket troligt att det var Dahlbergs bokhandel som gav ut foldern, de gav även ut många vykort med motiv från trakten.

2014-10-02, 15:51
Svar #4

Utloggad Emil Broling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2018-04-24, 21:22
    • Visa profil
Mona-Lisa, finns den Brolingska villan med på detta kort?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna