ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett högtidlighållande förevigat?  (läst 899 gånger)

2011-02-21, 22:42
läst 899 gånger

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Det här foto är taget i Atlejé Ernst Tholff i Västerås, alldeles runt förra sekelskiftet att döma av klädedräkten, möjligen lite senare att döma av fondens modernisme-stil.

Bilden satt som tavla på väggen ovanför soffan hos min farfar och farmor i Västerås. Men ingen av personerna är identifierad, vare sig genom anteckningar på baksidan eller genom jämförelser med andra foton.
Finns det någon som känner igen någon av personerna eller kan ge tips om vad bilden föreställer? Tacksam för allt som kan bringa ljus över gåtan
Hälsningar
Anders Nyman
Stockholm

2011-02-21, 23:21
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Det är 10 kvinnor, 7 män. De är på intet sätt parvis. Jag tycker inte de är egentligen direkt högtidsklädda. Det är faktiskt närmast prydlig vardagsklädsel för stadsbor, om man säger så.
En gissning kan vara att det är personalen i en stor klädbutik som säljer även damkläder, med ägaren tillika chefen i mitten.
 
Eller någon liknande firma, om någon kommer på en lämplig en.
 
 
Det är iaf mina förslag än så länge.

2011-02-23, 22:54
Svar #2

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Stefan!
Efter att dina förslag fått gro ett par dagar gjorde jag en förnyad genomgång av alla ansikten och fick syn på damen sittande längst till höger. Plötsligt kändes det som släkttycke. Kankse är det min pappas moster Emma Bergström. Om man ändå kunde tidsbestämma bilden utifrån klädedräkterna! Då kanske några anteckningar om Emma kunde leda vidare. Ditt förslag om klädbutik nystar jag gärna vidare på. Hon var nämligen mycket klädintresserad och mån om sitt yttre. Det vittnar hennes kassaböcker om.  Kan bilden ha något med en Godtemplarloge att göra, där hon var aktiv? Under flera år mellan 1895 och 1904 var hon boende i Uppsala. Kanske är det en klädbutik där? Om det nu är moster Emma???
/Anders

2011-02-24, 19:13
Svar #3

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Om bilden är tagen i Västerås - när bodde moster Emma i Västerås eller närheten? Mvh Harriet

2011-02-24, 22:27
Svar #4

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Hon växte upp i ett torp under Hamre, född 24/12 1872 och bodde väl där till mitten på 90-talet. Sen vet jag faktiskt inte men i Mälardalen inklusive uppsala fram till 1904 då hon flyttade till Värmdö där hon dog 1938.
Anders

2011-02-24, 23:39
Svar #5

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Anders, bilden hängde ovanför soffan hos din farfar och farmor. Så på något vis var det ju då en viktig bild för dem. Vad arbetade din farfar med? När föddes han?
Arbetade din farmor när hon träffade din farfar?  
 
Din pappas moster är ju då din farmors syster. Var det den enda bilden som din farmor isåfall hade av sin syster? Finns lite att fundera på varför detta fotografi hängde just ovanför soffan.
 
Den unga flickans längst bak till vänster har en annan typ av klädsel och den unge mannen bredvid verkar vara modernt klädd för den tiden, övriga män tycks ha traditionell klädsel. Dessa ungdomars klädsel skulle man kunna använda för tidsbestämningen.

2011-02-25, 17:17
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Fotot är från ca 1910 och alla verkar någorlunda jämngamla.
 
Varför sätter man upp ett foto av personalen i en affär eller av Godtemplare?
 
Som Sonia säger, personerna måste betyda något särskilt. Jag gissar på kusiner.
Ann-Mari Bäckman

2011-02-26, 19:51
Svar #7

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Tack för alla tips och synpunkter. Jag har förstås också funderat i såna banor men inte hittat något vare sig i skolådan eller befintliga anteckningar.
Så mysteriet lever vidare ...
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna