ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Bore , Lilla Edet  (läst 569 gånger)

2008-04-19, 18:39
läst 569 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Bild nr 1 ska enligt en kusin till min far föreställa deras gemensamma mormors far Lars Arfvidsson Bore. Han föddes 1828 i Rommele(P) och avlde 1908 i Öttum(R). fram till 1886 bor han i Lilla Edet. Därefter i Göteborg, där bild nr 1 är tagen. 1900 flyttar han till sin äldsta dotter i Öttum (bild nr 3). Hans hustru Anna Carolina Johansdotter f 1832 dör i december 1870 i Lilla Edet. Nu till min fråga. Bild nr 2 hittade jag nyss hemma hos min far. de är okända för honom. Mannen verkar vara mycket lik Lars Bore på bild nr 1. Kan det vara samma man? Är kvinnan i såfall hustrun? Problemet är att fotografen etablerade sig först 1887 och verkade i Lilla Edet efter 1894 enligt Lennart Snabbs register. Då var ju hustrun död sedan länge och Lars Bore avflyttad till Göteborg.  
Tre tänkbara svar har jag funderat på.  
A - Det är Lars Bore och hustrun. fotot är ursprungligen taget senast 1870 och sedan har nya kopior gjorts. Jag kan inte avgöra under vilken tid kvinnans klänning hör hemma.  
B - Lars Bore och en helt okänd kvinna. Han gifte aldrig om sig
C - Lars Bores enda syskon som blev vuxen, nämligen halvbrodern Anders Olofsson Grek f 1840 och hans hustru Johanna Maria Andersdotter f 1830. Paret bodde i Lilla Edet och levde ortfarande 1900 (enligt Sv befolkn 1900)
Tacksam för hjälp
Gerd Johansson, Tråvad
Bild 1  
 
Bild 2
 
Bild 3 Äldsta dottern Maria Bore (Ifall någon kan se likhet mellan dottern och den ev modern)
 
Bild 4 Maria Bore med make och döttrar, varav den längre är min farmor.
   
Gerd Johansson
Tråvad

2008-04-19, 18:45
Svar #1

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej gen. Det blev visst lite fel med korten. Det är inte så lätt när man gör detta för första gången . jag gör ett nytt försök. Gerd
Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild4
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna