ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eventuellt August Magnusson i Stridshall  (läst 1196 gånger)

2010-05-06, 23:19
läst 1196 gånger

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
 
Här är en bild som jag misstänker föreställer August Magnusson i Stridshall (torp) i Sandhults socken. Det finns inga namn på kortet så det är ren spekulation som jag försöker hitta stöd för eller emot.  
 
Jag undrar om något har lust att titta på bilden och göra en kvalificerad gissning på när den kan ha tagits. Min teori om vilka personerna är kräver att bilden är tagen omkring 1898.  
 

 
Den lille gossen bör enligt min teori vara John Magnusson född 24/3 1896
På hatten står texten Thule mellan två flaggor och på hakklappen finns texten Pappas Älskling.
 
Den äldre kvinnan på bilden har en brosch med ett kors, ett hjärta och ett ankare, Tro hopp och kärlek.

2010-05-14, 22:04
Svar #1

Utloggad Bernt Wåhlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2013-01-18, 02:08
    • Visa profil
Hej Staffan,
 
Utifrån ditt foto och dina kommentarer så finns det  åtminstone två saker som man skulle kunna försöka datera detsamma från:
 
Klädedräkterna och den lilla gossens mössa.
 
Jag är ingen expert på klädesdräktens historia, men de två pojkarna till vänster i bild verkar ha någon slags tunika på sig. Det går säkert att datera fotot utifrån detta.
 
Den andra ledtråden är gossens mössa med påskriften ”Thule”
 
Det skulle kunna röra sig om en ”souvernirmössa” med koppling till  pansarskeppet HMS Thule, byggd av Bergsunds mekaniska 1891-1893, och sjösatt 1893.
 
Hade denne August Magnusson Stridshall något med svenska flottan att göra ?

2010-05-17, 19:02
Svar #2

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Tack för dina kommentarer Bernt!
 
Att mössan skulle kunna ha med HMS Thule att göra skulle jag aldrig själv kommit på. Såvitt jag vet hade familjefadern August Magnusson inget med flottan att göra, han var snickare. Det är inte omöjligt att de vid något tillfälle åkt från Stridshall i Sandhults socken (strax utanför Borås) till Göteborg och då kanske sett skeppet där och köpt en mössa.  
 
Mitt behov av att tidsbestämma bilden har minskat markant eftersom jag fått svar från ett barnbarns barn till den unga kvinnan bakom det sittande paret som bekräftade min teori. Han frågade sin farbror som trodde att jag hade rätt i att den unga kvinnan var hans farmor.
 
Om man kan anta att inget hemmavarande barn uteblev från fotograferingen så är personerna på bilden följande (från vänster): Karl Robert (f. 1893-06-08), Gustav Daniel (f. 1891-07-21), Ida Sofia Olausdotter (f. 1864-11-24), Alma Leontina (f.1880-07-09, från faderns första äktenskap), John Leonard (f. 1896-03-24, min morfars far), August Magnusson (f.1846-12-04), Agdea Leontina (f. 1886-04-22), Tekla Viktoria (f. 1887-09-23). Alla barnen hette Magnusson förutom Alma som verkar ha kallat sig Augustsdotter (det gjorde även hennes äldre syster som var utflyttad vid fototillfället).
 
Nästa barn i skaran föddes 1898-05-08 så fotot är antagligen taget några månader före det, så att modern inte såg så gravid ut, eller något senare men att de inte tog med spädbarnet på bild. Så svaret på min fråga om tidpunkt bör bli att fotot kan vara taget sent 1897 eller under 1898 och det är på rätt sida om skeppet Thules sjösättning.

2010-05-17, 21:39
Svar #3

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
I mina ögon är bilden tagen mitt i den frodigaste sommaren, med rejäl växtlighet och dessutom tycker jag man kan ana en hederlig bonnbränna hos August. Lilla John född 1896 är inte under två år gammal, snarare bortåt tre år. I så fall skulle bilden vara tagen sommaren 1898 eller till och med sommaren 1899.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna