ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fässberg  (läst 2396 gånger)

2014-10-30, 13:15
läst 2396 gånger

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Hej!
Jag försöker lista ut vart detta hus låg. Det står Bosgården på baksidan av fotot och min farmors mormors föräldrar hade det. Anders Jönsson f. 1836 med hustru Petrine Larsdatter f. 1837 bodde där och Anders var trädgårdsmästare på Åbo. Jag skulle gärna vilja veta vart huset kan ha legat samt vad Åbo, som han arbetade på, är för något. I AD hittar jag dem i Fässberg AI:28 Bild 28. Därav förstår jag att det måste gälla just Bosgården i Mölndal.  
Hoppas någon kan hjälpa mig.
 
Med vänliga hälsningar
Evelina

2014-10-31, 02:44
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Åbo är en upplåtelseform för fastigheten, Googla på åbo. En gissning på platsen skulle kunna vara i närheten av Häradsgatan 11 - 15, ty jag tycker det ser ut som ett berg i bakgrunden, men det är som sagt en gissning.

2014-11-04, 10:18
Svar #2

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Tack Leif. Det ledde tyvärr inte till så mycket men jag har hittat en hembygdsförening i Mölndal och hoppas på hjälp där.

2014-11-04, 11:02
Svar #3

Paul Bergström

Skulle kunna vara något av husen på Lekskolegatan i Mölndal.
 
/Paul

2014-11-04, 11:07
Svar #4

Paul Bergström

Nja, har precis kollat. Det är det nog inte. Är förmodligen mer mot Tolltorpsdalen till, kanske Wennerbergsgatan omkring.
 
/Paul

2014-11-04, 11:50
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
På 1935 års ekonomiska karta finns Bosgården runt om Mölndals lasarett.
.trädgårdsmästare på Åbo. kan det kanske vara Åby, där travbanan ligger idag?
 

2014-11-04, 17:25
Svar #6

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Evalina, vet du när fotot är taget? Anders och Petrina flyttar till Masthugget 1905, Fässberg AIIa:5 (1900-1905) Bild 49 / sid 39 (AID: v185630.b49.s39, NAD: SE/GLA/13147).
 
Åbo har inget med Trädgårdsmästare att göra, det betydde, åtminstone tidigare, att man brukade jorden med arvsrätt men utan att äga den, kunde alltså inte sälja jorden, och avser hur Anders bodde. Att Åby ligger i närheten är en ren händelse. Däremot är nog Lennarts förslag på trädgårdsmästeriet vid Wallinsgatan mycket troligt som arbetsplats. Fanns det mer än en mästare på ett sådant trädgårdsmästeri? Trädgårdsmästeriet var väl det prickiga området på Bo:s karta ovan vid BO i det övre BOSGÅRDEN, och Wallinsgatan är norr om trädgårdsmästeriet och söder om det grå området som är Safjället. Kanske bodde trädgårdsmästaren i huset norr om Wallinsgatan nästan rakt söderut från L i Lackarebäck?

2014-11-04, 17:58
Svar #7

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Tack för ert engagemang!
Jag vet inte när fotot är taget men en magkänsla säger mig att det är efter att Anders och Petrine flyttade därifrån, kan vara så att en av sönerna bodde kvar med sin fru. Jag har sett i AD att det finns fler trädgårdsmästare på samma sida. Även ett par av Anders söner var också trädgårdsmästare.  
Tack för Åbolösningen. Det var skönt att räta ut det frågetecknet.  
Jag google earthade Wallinsgatan ut och hamnade i street view på gatan nedanför. Bifrostgatan. Därifrån kunde man se en gammal byggnad som hade en del svaga likheter med mitt hus. Det är dock inte det huset utan snarare någon ekonomibyggnad eller dylikt. Trappan intill i sten är lik min. Kanske låg huset intill men har rivits.

2014-11-06, 19:50
Svar #8

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Mölndals hembygdsförening har sammanställt Mölndal : lantbruks- och trädgårdsstad under omvandling. Där finns:
 

 
Det är alltså det trädgårdsmästeri som Anders Jonsson ägde 1878-1905. Här är det beskrivet som att det blev trädgårdsodling 1915 och är namngivet efter den ägaren, men vi vet ju att Anders Jonsson bedrev trädgårdsodling redan på 1800-talet, kanske redan från 1878 och kanske bedrevs trädgårdsodling redan tidigare. Från 1915 blev odlingen förmodligen mer industriell, med uppvärmning från ångpanna. Bilden är ju inte särskilt tydlig, men Evalinas hus kan inte vara det i centrum av bilden, utan måste vara det till höger i bilden, och det finns inget man kan se på det huset som motsäger detta.
 
Boken har också en karta där Perssons trädgård är nr 29:
 

 
Antagandet ovan om var trädgårdsmästeriet låg stämde alltså. Exakt var huset låg är för mig fortfarande oklart, men det var nog lite mer söderut där Bifrostgatan går nu.

2014-11-06, 21:55
Svar #9

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Det här är ju jättespännande! Anders Jonsson och Anders Jönsson finns på samma sida i kyrkböckerna. Båda står som Åbo trädgårdsmästare. Valdemar Ljunggren som står som ägare efter Anders Jonsson i rutan är son till min Anders Jönsson! Det ser definitivt ut att kunna vara huset till höger på bilden. De andra byggnaderna ligger uppenbarligen kvar.

2014-11-06, 21:58
Svar #10

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Vad är det för en artikel? Är det i någon bok man kan få tag på eller en tydligare kopia?

2014-11-07, 15:09
Svar #11

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Mölndal : lantbruks- och trädgårdsstad under omvandling är en bok som bl a finns på biblioteken i Mölndal. Den har inget författarnamn, den är ett lagarbete.
 
Jag utgick från att Anders Jonsson var din Anders Jönsson, namnen används ibland alternerande. Men båda finns faktiskt och båda är samtidigt Åbo och Trädgårdsmästare i Bosgården. Dock avlider Anders Jonsson 1897 och Valdemar Ljunggren är den som övertar Anders Jönssons bostad 1905. Att detta var en son insåg jag inte på grund av namnet, men det är ju helt rätt. Båda två flyttar i till Bosgården i Fässberg AI:28 (1876-1883) Bild 28 / sid 727 (AID: v5433.b28.s727, NAD: SE/GLA/13147), men Jönsson flyttar in 1879-11-17 och Jonsson 1881-11-04, så jag lutar åt att det faktiskt borde stå Anders Jönsson i artikeln om Perssons trädgård.
 
Jag insåg inte att byggnaderna i mitten av bilden i artikeln är de som finns kvar idag, men du har helt rätt. Var det då så att detta är husens placering på 1935 års karta:
 

 
Huset i centrum skulle vara din ursprungliga bild, där man ser den ekonomibyggnad till vänster bakom huset som fortfarande finns kvar. Wallinsgatan går inte framför huset utan bakom, alldeles framför ekonomibyggnade. Gula huset var säkerligen ett äldre boningshus, men det är skymt bakom huset på din ursprungliga bild. Fotografen har då stått nere vid växthusen. Den placeringen stämmer bra med avstånden till Toltorpsgatan och Mölndalsån. Kanske det t o m var i gula huset som Jönsson eller Jansson bodde?

2014-11-07, 16:10
Svar #12

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Detta är ju så kul och spännande!
På bilden från boken ser det ut som portarna på det bakre huset redan finns. Jag skulle gissa att det är någon sorts ekonomibyggnad, kanske med lägenhet uppepå? Jag känner ett starkt behov av att åka till Mölndal nu.  
Du kan ha rätt i att det ev kanske ska stå Jönsson istället. Vet du om det betydelse vem som står överst på sidan i Kyrkböckerna?

2014-11-07, 21:58
Svar #13

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Portarna kan bero på att de hade försäljning av produkterna i det huset, jag har sett andra sådana lösningar i Mölndal, och placeringen vid Wallinsgatan skulle ju vara den naturliga platsen för en affär. Jonsson och Jönsson kan ha ägt trädgården ihop, och 1905 övertog Valdemar ena delen av föräldrarna och köpte andra halvan av Jonssons sterbhus. Men det är spekulationer. Det skulle nog vara intressant att se mantalslängderna. Det finns en tendens till att överst på sidan står den förste, störste eller äldste bonden eller brukaren, men det är inget man kan dra några generella slutsatser av.

2014-11-09, 23:28
Svar #14

Utloggad Staffan Bjerrhede

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2014-11-09, 23:28
    • Visa profil
På hemsidan -Digitalt Museum har Mölndals Stadsmuseum lag ut foton från ett album som tillhört Edit Persson Melin.
Sök på Edit Melin så kommer hennes foto upp med texter. Det är en av hennes söner som tillfört Muséet foto och hennes brudklänning!

2014-11-10, 01:00
Svar #15

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Om man på samma ställe söker på bosgården mölndal finns två flygfoton från 1960. Där ser man Evalinas hus och de nu kvarvarande ekonomibyggnaderna (i överkantens mitt, inte helt tydligt) och att analysen ovan stämmer. Då var trädgårdsodlingen borta men Bifrostgatan ännu inte byggd, så huset fanns kvar då.

2014-11-10, 12:08
Svar #16

Utloggad Evelina Håkansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-11-16, 17:10
    • Visa profil
Kan någon länka för jag får inte fram nånting!?
Evelina var namnet för övrigt. ;)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna