ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fabrik i Tibro?  (läst 1762 gånger)

2004-03-20, 13:27
läst 1762 gånger

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! En bekant till mig har hittat detta foto på vinden till sitt uthus. Det var taget av en fotograf från Tibro. Hans släkt är en Tibrosläkt så det borde vara från Tibro. Men vi vet inget annat. MVH Britta
 

2004-03-20, 16:53
Svar #1

Olle Gustavsson

Som infödd Tibrobo har jag svårt att tänka mig att denna byggnad är från Tibro och även att det skulle vara en fabrik. För mig ser det mera ut som en bostadsbyggnad under uppförande, varför skulle man ha två stegar stå mot huset? Visserligen ser en del av panelen ut att vara gammal men det var inte ovanligt att man använde virke från rivningshus eller tom. rev hela hus och återuppbyggde det.

2004-03-20, 17:15
Svar #2

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej Olle! Vi har bara gissat. Kortet är upphittat i Fröstorp, hos Olle Johansson. Hans släkt har ju anknytning till Sörsågen och Hermelund, någonstans vid Olstorpsgatan om jag har förstått honom rätt. Men det är bara gissningar att det har med hans släkt att göra. Kan ju vara var som helst. Britta

2004-04-29, 22:21
Svar #3

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Nu har vi kommit på vad det är för hus! Det måste vara Andréns, nuvarande caf? Candela i Tibro.Hittade ett foto i vår hembygdsbok Tibrobygden som skulle vara Andréns under byggnad 1913. Det var samma personer på kortet fast en annan vinkel. Britta

2022-08-03, 17:53
Svar #4

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 00:36
    • Visa profil
Även om det inte är samma hus . Så är det en efterlysning ett vykort som den som skriver från Tibro . Så en närmare adress skulle vara bra .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna