ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Postfröken i Vännäs?  (läst 757 gånger)

2002-09-19, 09:43
läst 757 gånger

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Med förstoringglaset i hand studerade, jag de okända damerna i vårt fotoalbum och fick ögonen på ett halssmycke som ser ut att vara gjort av postverkets uniformsknappar. Eller är det kanske ett tjänsteemblem för postfröknar? Damen är okänd och kortet är tagit i Wännäs av fotografen Karl Larsson.

2002-09-19, 09:47
Svar #1

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Här kommer halssmycket i förstoring.

2002-09-23, 17:42
Svar #2

Frida L

Jag har sett armband av uniformsknappar. I ett fall vet jag att ägarinnan fått armbandet av sin man som jobbade innom tullverket.

2002-09-23, 21:52
Svar #3

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Jag skickade fotona till postmuseet och fick följande svar.
 
Mycket riktigt är åtminstonne mittknappen en postknapp, de andra ser jag inte så tydligt. Den typen av knappar var i bruk åtminstonne från 1892 och långt in på 1900-talet.  Några yrkesemblem för kvinnor förekom inte. Sannorlikt rör det sig om en hemsnickrad nål.  Kanske berodde det på att hon var en postfröken.  Kring sekelskiftet var denna typ av smycken populära även om jag aldrig har sett någon med just postknappar förut.  
  Olle Synnerholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna