ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Djupvik, Umeålandsförsamling, Erik Olof Öhman o Johanna Gustava Hjelmstedt ?  (läst 808 gånger)

2005-06-17, 17:18
läst 808 gånger

Catharina Larsson

Hej!
 
Dessa bilder återfinns i ett fotoalbum härstammande från min morfarssläkt där det flesta av bilderna föreställer personer som bott runt Uppsala. Dessa bilder är dock ett undantag.
 
En teori är att detta skulle kunna föreställa Erik Olof Öhman född 1874-07-19 i Bygdeå församling. Bosatt i Djupvik Umeålandsförsamling åtminståne mellan  år 1905 och 1917
 
Hans hustru: Johanna Gustava Hjelmstedt född 1877-07-08 i Klara,Stockholm  
Gifta  1904-12-11 i Holmsund
 
Deras första barn: Erik Herbert Öhman född 1905-12-24, Djupvik
 
Är det någon som kan verifiera eller falsifiera denna teori?
 
Personuppgifterna från:  
http://www.holmsund.nu/hemsida/h-sund/0002/4010.htm#8686
 
Orsak till detta är att kortet på barnet är märkt Herbert och årtalet 1906 och på baksidan står det 7 månader gammal
 
Korten ligger även i porträttfynd
 

 

 
mvh
 
catharina

2005-06-23, 15:40
Svar #1

Lotta Svensson

Hej!
 
Fina kort. En liten fundering är det verkligen ett brudpar. Hade de inte svart brudklänning och vit slöja i början av 1900-talet?  
 
Hälsningar,  
 
Lotta

2005-06-27, 17:44
Svar #2

Catharina Larsson

Hej!
 
Jag vet inte heller riktigt när de började med vit brudklänning. Men frågan är vad det annars skulle vara med tanke på att klänningen har släp och han har vita handskar?
 
mvh
 
catharina

2005-06-28, 06:56
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Det här med vit eller svart brudklänning, har diskuteras tidigare kring ett annat brudkort här i Bildgåtan. Någon ansåg att övergången från svart brudklänning till vit varierade beroende var i landet man bodde. Det enda jag vet är att min farmor gifte sig 1911 och då bar hon vit brudklänning, men jag tror att jag sett vita brudklänningar tidigare än så i Porträttfynd.
 
Det är inte det jag funderar över utan borde inte kvinnan ha en slöja och en krona eller krans på huvudet? Jag tror hellre i så fall att det kan vara en brudnäbb och han vad det nu heter, som finns med kring brudparet.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2019-01-08, 22:25
Svar #4

Utloggad Jörgen Fägerquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-01-10, 05:16
    • Visa profil
Hi,
Yes, Herbert is my grandfather on my mother's side. Great picture of my great grandparents.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna