ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bastuträsk eller Gumboda  (läst 1350 gånger)

2008-07-16, 23:34
läst 1350 gånger

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Detta foto hittade jag bland min farfars gamla foton. Hans far Gunnar Andersson byggde ett hus i Bastuträsk på 20-talet. Så gissningsvis är bilden därifrån eller ifrån Gumboda där hans hustru Jenny Edström f. 1888 är född och uppväxt. Jag har inte kunnat identifiera några släktingar på fotot. Det ser ut som hela byn är samlad för att fira något. Känner någon igen någon eller något på fotot?  
 

2008-07-17, 07:46
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Dubblett
 
(Meddelandet ändrat av ines den 17 juli, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-07-17, 07:48
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Erika!
 
För dem som inte vet var Gumboda och Bastuträsk ligger, så tillhör den förra  Nysätra, Västerbotten och den senare Skellefteå lsf, Västerbotten.
 
Det var då fruktansvärt mycket folk, som samlats. Något släktkalas kan det väl inte vara, skulle jag tro.
 
Bra rubrik! Lättare att hitta till fotot senare, för dem som söker bilder från de trakterna
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-17, 09:29
Svar #3

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Och tack för klargörandet. Jag var lite trött igår vid uppladdningen av bilden. Jag tror nog inte heller att det är något släktkalas. Det jag menade med att jag inte identifierat någon släkting var att jag inte hittat igen någon som jag känner igen, inte ens de som borde vara med på fotot. Något slags firande är det i alla fall, det ser ut som man lövat bron. Midsommar kanske? Eller bröllop? Alla ser så finklädda ut. Det syns lite dåligt eftersom jag fick scanna in fotot med låg upplösning så att jag skulle kunna ladda upp den. Jag har samma foto i högre upplösning där ansikten m.m syns mycket bättre. Ifall någon är intresserad av att få detta kan man gärna maila mig.
 
Mvh
Erika

2008-11-23, 23:34
Svar #4

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Erika!
 
Vet tyvärr inte så mycket bilderna, men misstänker att Ann-Mari antagit fel då det gäller lokaliseringen av både Gumboda och Bastuträsk. Visst, det finns ett Gumboda i Nysätra församling också, men detta är väl taget i Gumboda, Norsjö? Likaså ligger Bastuträsk - i alla fall numera - i Norsjö kommun och församling.
 
Sammanhanget för fotot är dock svårt att veta tyvärr. Har du provat att skicka in det till Norra Västerbotten eller Västerbottningen?
 
Mvh Patrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna