ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Ämtervik - Henriksson?  (läst 867 gånger)

2015-08-30, 00:16
läst 867 gånger

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
På baksidan står det I Öster Emtervik hos Gunla Henrekson. Känner någon igen familjen på kortet som verkar ha blivit dubbelexponerat? Det är efter min mor Evelyn född Olsson vars pappa hette Nils Olsson, inflyttad till Rud, Östra Ämtervik från Nyskoga i början på förra seklet. Vet att det fanns andra finnättlingar från Nyskoga som flyttade till Ö:a Ämtervik- Kan familjen på bilden vara det? Och är det någon på bilden som är släkt med min morfar Nils?

2019-10-13, 22:45
Svar #1

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil

LÖST!
Äntligen! Haft ett fotomysterium i åratal som nu är löst av en slump. Satt och läste Nyskoga Förr och Nu del 2, när jag ramlar över en Vilhelm Henriksson, Öjeberget, Nyskoga som gifte sig med Gundla Martinsson, Kindsjön. Gundla är ju inte ett jättevanligt namn. Paret flyttade till Östra Ämtervik enligt boken. Och då slår det mig att det gamla fotot med texten "Hos Gunla Henriksson, Östra Ämtervik" på baksidan måste ju vara denna Gundla. Googlade Vilhelm Henriksson, Östra Ämtervik och fa
nn Kalvhagsättra som löd under Kalvhagen, idag Haga, Södra Ås. Vore kul om någon har pejl på släkten framåt i tiden.
Släktskapet med min morfar har jag inte kommit fram till om det finns men det är inte omöjligt. Min morfars familj flyttade också från Nyskoga till Där Öst, Rud men gården såldes på 30-talet när hans far dog. Det roliga i kråksången är att jag bott en natt i Nyskoga  hos Annika på gården Öjeberget där Vilhelm kom i från. Annikas farfar Emil var bror till Vilhelm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna