ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sunnefamilj framför hus - vilka är det?  (läst 2030 gånger)

2015-08-29, 23:39
läst 2030 gånger

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
Den här bilden är tagen av D.Olssons fotoateljé i Sunne och jag undrar om någon känner igen huset och familjen? Min 90-åriga moster har en gissning men är inte säker om Gullströms hus. Ligger huset i Tjustersbytrakten, Östra Ämtervik eller nära/i köpingen? Fotot är funnet efter min mor Evelyn född Olsson, Sunne.

2015-08-30, 12:16
Svar #1

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Lite osäker på OM dessa Gullströmsfrågor rör de mina? Men min farfar var född i Gullsby i Sunne. Min farfar o farmor flyttade sedemera till Östra Ämtervik men det har inget med Gullsbystället att göra. OM det är min farfarsfar som skulle avses, Nils Gullström o hans hustru Karolina Olsdotter så är det INTE rätt ställe i Gullsby som syns på denna bild. Här syns en sjö ganska nära bakom. Farfars barndomsställe ligger högt upp i backen i Gullsby o syns ingen sjö i närheten där. Jag känner heller inte igen någon av personerna på bilden. Huset skiljer sej också från farfars barndomshem. Jag har en bild att jämföra med från farmor o farfars bröllop men vet inte hur man lägger in bilden här. Men min Gullströmsfamilj eller hus är det inte det här.
Med vänlig hälsning,
Margareta

2015-08-30, 12:26
Svar #2

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2997
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Lägger upp bilden åt Maggan :-)
 
(Meddelandet ändrat av alexis 2015-08-30 12:28)
Med vänliga hälsningar.

2015-08-30, 12:43
Svar #3

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Detta nedre fotot som Kenneth Bergman lagt in åt mej är alltså min farfarsfars hus i Gullsby. Det är min farmor, Elin Borgs, o min farfar, Adolf Gullströms bröllop vi ser. Nils Gullström med hustru Karolina Olsdotter (farfars föräldrar) sitter längst fram. Kristina Jansdotter (farmors mor) sitter till höger om Karolina. Det kan o bör vara Magnus Borg sittande i gräset till vänster om Nils Gullström. Resten är väl släkt o vänner. Farmors broder Emanuel hade här utvandrat till Amerika men de andra bröderna Oskar, August samt Olof Olle Borg är väl med. Farfars syskon är väl också med här. Känner någon igen någon så är jag ytterst tacksam för information. 1913-06-23 gifte de sej, farmor o farfar./Margareta

2015-08-30, 12:55
Svar #4

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Skulle kunna tänka mej att det är Olof Borg vid farmors fötter, Oskar till vänster om honom o August nästnästa till vänster om dem.  /Margareta

2015-08-30, 21:25
Svar #5

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
Hej Margareta!
Kul med svar. Nej att det inte är från Gullsby är jag säker på. Det här är en annan familj och hus i en annan by runt Sunne. Jag har en massa papper efter mamma och har för mig  att jag sett att det fanns Gullströmmare i Tjustersby men är inte 100. Förhoppningsvis finns det någon annan som känner igen huset eller folket./Lotta

2015-08-31, 12:18
Svar #6

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Hej Eva-Lotta! Min farmor bodde i Jonstuga i Tjustersby då de gifte sej, fotot du ser på bilden, är från bröllopet men det hölls i Gullströms hus i Gullsby alltså. Farmor hette Borg som flicka, o bodde då alltså i Jonstuga Tjustersby. Men kan det där huset vara Myrgärdet, Tjustersby tro o kan de heta Gyllström??? Ja du får kolla vidare, hoppas du får svar.  
Vore roligt att se dina bilder, kan ju vara något av de mina med på dem kanske?  
Vänlig hälsning,
Margareta

2015-08-31, 16:22
Svar #7

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
Ojojoj! Slumpkollade i min Där Fram, Tjustersby-pärm där mamma samlat en massa dokument och vad hittar jag väl där?! Ett förmynderskapsprotokoll från 1913 i maskinskriven text bevittnat av Magnus och Anna Borg Tjustersby!  
 
Och tack för att du nämner Myrgärdet för mamma har gjort en notering om Myrgärdet 1:150 på ett papper och även ritat in det och namnet Gyllström på en karta över Tjustersbys fastigheter.
 
Jag har alltså blandat ihop det med Gullström. Det är Ludvig Gyllström som ansöker om att min mammas morfar Olof Jönsson skall bli god man, eftersom Ludvigs svärmor tillika gode man Kajsa Persdotter avlidit. Jag får väl kolla med Gyllströms :-)  
 
Återkommer till dig om det kan var någon bild som jag inte har koll på eller dokument där det finns Borg/Gullström omnämnt.
 
(Meddelandet ändrat av Lottak 2015-08-31 16:24)

2015-09-02, 11:26
Svar #8

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Åh men Eva-Lotta Karnlind, Det skulle jag vilja ha kopia av, deras namnteckningar, om det skulle kunna gå bra!!!
Ska se om jag kan kontakta dej/Margareta

2015-09-02, 21:33
Svar #9

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
Margareta! Det är maskinskriven text utan handskrift, ett utdrag av ett protokoll och undertecknad av någon å Häradsrättens vägnar. Förlåt om jag lurade dig men jag trodde jag var tydlig när jag skrev maskinskriven text.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna