ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Människor i Nyed, Värmland?  (läst 3091 gånger)

2003-08-14, 13:26
läst 3091 gånger

Utloggad Sten-Åke Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2021-02-04, 14:55
    • Visa profil
Kan någon tipsa om vilka dessa mämmiskor kan vara?
Fotot är troligen taget i Nyed, omkring 1910, och har tillhört Ida Larsson f 1879-10-04 i Svenserud, Nyed (S), utvandrad till USA 1905.
Det har återfunnits i samma album som de foton jag lagt ut under avdelningen  
Gamla bilder/Bildgåtan/Byggnader och miljöer, med rubriken Hus i Molkom, Värmland.

 
Mvh Sten-Åke

2003-08-14, 18:30
Svar #1

Christina Holmér-Gunnerfält

Har inget tips men måste kommentera bilden.  
Ta den gamle mannen till vänster med hund i koppel, (kan vara en av Sveriges första Boxrar) om bilden är tagen omkring 1910 och de personer som så högtidligt blir fotograferade hade haft en aning om att detta fotografi kunde ses på Internet nästan 100-år senare av i princip hur många datoranvändare som helst hade dom naturligtvis inte kunnat föreställa sig detta och säkert blivit arga över ett sådant påstående.

2003-08-14, 21:42
Svar #2

Inger Johansson

Christina!
Vad är det för påstående som de fotograferade på bilden skulle ha blivit arga över?
 
MvH
Inger Johansson

2003-08-14, 22:46
Svar #3

christina holmr-gunnerfältk

Hej Inger Johansson vem du nu är,
Av egen erfarenhet har gamla människor svårt att ta till sig utvecklingen som går så fort. Egen släkt som reagerat med just ilska för att dom inte förstår.  
 
STARTA FÖR GUDS SKULL inte en ny diskussion, mitt inlägg var väl mera gulligt, hade man frågat mannen med hunden med den kunskap vi har idag om han trodde att bilden kunde visas över Internet tror jag han hade blivit arg och inte förstått någonting. Ta bilar, telefon, radio som alternativ till internet på 1910-talet.
 
MÅSTE VARA MYCKET INTRESSANT FÖR ALLA ER SOM INTE SKRIVER UNDER EGEN MAIL-ADRESS ATT BEVAKA ALLA INLÄGG PÅ FORUMET OCH PETA IN LITE VED I BRASAN OAVSETT ÄMNE, MAN MÅSTE VÄL HÅLLA ELDEN VID LIV ELLER? NI LYCKAS SÄKERT SNART ATT FÅ ALLA ATT SLUTA GÖRA INLÄGG I FORUMET ELLER ÄR DET BARA MITT NAMN SOM ÄR INTRESSANT ATT FÖLJA, I SÅ FALL FÅR NI/DU VÄL FORTSÄTTA ATT HÅLLA KOLL.

2003-08-15, 14:16
Svar #4

Jan Wallander

Inger, Christina har nog alldeles rätt. Om man har lite fantasi och tänker sig in i situationen för 100 år sedan när fotografen säger till personerna på bilden att. Nu är det bäst att ni står alldeles stilla och ser prydliga ut, för om 100 år så kommer människor runt hela vår jord att samtidigt kunna se på denna bilden och beundra er så tror jag nog att man skulle ifrågasatt fotografens nykterhet och, om inte blivit arga, så åtminstone tyckt att han pratade ovanligt mycket skit.
 
Så till Christina. Jag har svårt att förstå varför du upprörs så över oss som inte sätter ut vår mailadress här. Det är inget tvång, många av oss tycker att det är direkt fel för Anbytarforum syftar inte till brevväxling via mail, här läggs frågor ut till allmänt beskådande och svaren likaså. Det är ju detta som gör Anbytarforum så fantastiskt. De som anser att svaren skall ske via mail har missuppfattat det hela.
 
Mvh
Jan W

2003-08-15, 16:41
Svar #5

Christina Holmér-Gunnerfält

Tack Jan för ditt svar.  
Du har tagit mig ur en villfarelse, jag trodde nämligen att det var ett krav att sätta in sin e-mailadress. Orsak att jag är med i flera diskussionsforum (hundar och faktiskt även där bl.a. pedegree vilket vi ju söker här) där man genast får en repremand om man inte sätter ut sin e-mailadress med risk för att bli portförbjuden helt enkelt stoppad.
Till Sten-Åke vill jag säga att jag tycker det var ett vackert kort och att jag speciellt fäste mig vid den gamla mannen med skägg och hund. Tyvärr kunde jag ju inte hjälpa dig med tips på vilka människorna var.

2003-08-15, 23:54
Svar #6

Inger Johansson

Hej igen Christina!
Jag ställde en enkel fråga till Christina och underteckande med MvH, det betyder MED VÄNLIG HÄLSNING, och fick dels ett svar på min fråga, och dels ett skrikande med versaler. Jag förstår inte varför Du blir så upprörd och aggressiv (?)
 
Ditt tredje stycke i Ditt senaste inägg berör varför inte jag och många andra uppger våra respektive E-post-adresser i forumet. Om Du går in och tittar under ämnet  Datavirus och liknande otrevligheter så finner Du svaret där.
 
Trevlig helg önskar
Inger Johansson

2003-08-20, 11:22
Svar #7

Stefan Vedeja

Hej!
Varför inte bara svara på en enkel fråga istället för att reagera så? Det kan ju faktiskt vara så att, i likhet med mig själv, man missuppfattat någons inlägg och vill ha ett förtydligande!
 
Ursäkta Sten-Åke, för jag kan inte säga nåt om ditt kort.

2003-08-20, 20:43
Svar #8

Inger Johansson

Hej Sten-Åke!
Jag måste också hålla med Stefan Vedeja och ursäkta att jag inte har några upplysningar angående Din bild, men jag kan inte låta bli att fortfarande undra varför Christina Holm?r-Gunnerfält blev så upprörd och aggressiv på grund av min fråga men det lär jag väl inte få något svar på, misstänker jag.  
 
Sedan återigen, varför jag och många andra besökare på Anbytarforum inte uppger vår E-mail-adress förklaras väl med de senaste dagarnas inägg under samma ämne som jag angav i mitt inlägg den 15/8 kl.23.54
 
MvH
Inger Johansson

2003-08-20, 23:29
Svar #9

Christina Holmér-Gunnerfält

Måste säga att efter flera inlägg från Inger Johansson under flera frågor, finns det inte någon som helst anledning att svara på varför, då jag tycker att Jan Wallander gav ett rätt bra svar på vad jag menade.

2003-10-04, 11:47
Svar #10

Utloggad Sten-Åke Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2021-02-04, 14:55
    • Visa profil
Jag gör ett nytt försök att hitta någon som kan ha någon information om människorna eller huset på min gamla bild.
Då jag först lade ut denna fråga ledde det tyvärr bara till en helt annan diskussion, som på inget sätt gav mig svar på min fråga.
 
Mvh
Sten-Åke

2004-06-30, 08:35
Svar #11

Utloggad per johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2018-10-07, 22:36
    • Visa profil
Hej!
Jag känner igen huset på bilden. Jag har släkt från Nyed och var för några somrar sedan där och hittade gården som vi härstammade ifrån. Släkten hette Lettenström och hade alltså ett liknande hus i just Nyed. Minns inte hur stor byn var men säkert ett flertal gårdar.  
Har försökt känna igen några av människorna på bilden men inte lyckats. Känner du igen namnet Lettenström?

2004-06-30, 19:58
Svar #12

Utloggad Siv Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 22:24
    • Visa profil
Hej
Ja namnet Lettenström finns i minst två byar i Nyed. Duvnäs och Hulteby. Liknande hus finns i båda byarna. Man ser ett hus i bakgrunden och detta får mig att tänka på en annan by i Nyed, Gaperud.Där ligger gårdarna tätt och flera kan nog ha sett ut som den på bilden.

2004-07-01, 08:39
Svar #13

Utloggad Sten-Åke Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2021-02-04, 14:55
    • Visa profil
Hej Per.
Jag har inga Lettenström i mitt register. En sökning i Folkräkningen 1890 gav följande namn i Nyeds församling:
Anna Stina Lethenström f. 1824, Börserud
Peter Gustaf Lethenström f. 1848, Hemmansegare, Hulteby skatte
Kristina Lethenström f. 1851, Hulteby skatte
Wilhelm Lethenström f. 1855, Arbetare, Hulteby skatte
Anna Sofia Lethenström f. 1857, Acksjön Vestra
Peter Lethenström f. 1827, Hemmansegare, Dufvenäs
Maria Lethenström f. 1805, Högåsen
 
Var det någon av dessa byar du besökte och såg huset?
 
Hälsningar Sten-Åke

2004-07-07, 17:34
Svar #14

Utloggad Hans Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2016-06-09, 12:16
    • Visa profil
Hej Sten-Åke!
 
Det finns en liten by mellan Svenserud, Nyed (S),
och sjön Gapern. Byn heter Rådatorp, ligger i
Nyed, och där finns ett gammalt hus som liknar
det på din bild.
 
Om kortet är taget mitt på dagen så stämmer
väderstrecken också!
 
Mvh Hans

2004-07-08, 16:49
Svar #15

Utloggad Sten-Åke Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2021-02-04, 14:55
    • Visa profil
Tack för tipset, Hans.
Jag skall besöka platsen under semestern, för att undersöka saken.
Mvh Sten-Åke

2004-07-28, 21:45
Svar #16

Utloggad Sten-Åke Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2021-02-04, 14:55
    • Visa profil
Det stämmer att huset är Rådatorp i Nyed (S). Ett stort tack till dig, Hans Carlsson, som lämnade det avgörande tipset.
Jag har nu besökt huset. Det är välbevarat och utan tvivel det samma som finns på det 100-åriga kortet.
Nu återstår att identifiera personerna på kortet.
Jag tror bestämt att damen på höger sida av bordet är Idas mor Kristina Andersdotter f 1847-04-24 i Alster (S), Hult, bosatt från 1852 i Nyed (S), Svenserud.
Mannen med hunden, vid vänstra sidan av bordet, skulle kunna vara Johan Andersson f 1853-10-15 i Nyed (S), Svenserud, d 1911-10-03 i Rådatorp och broder till Kristina Andersdotter. Men jag är inte säker.
Vilka alla andra personer är kan jag inte ens gissa: Här behöver jag hjälp fråm anbytarforums läsare.
Mvh Sten-Åke

2013-05-25, 21:45
Svar #17

Utloggad Gunn Håkansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
Huset är Rådatorp och mannen med hunden är min farfarsfar Håkan Elofsson. Den äldre kvinnan till höger i vitt förkläde är min farfarsmor Ingeborg Nyström. Övriga på bilden är barnen från Håkans första och andra gifte. Dom heter Håkansson i efternamn. Jag har namn på alla om någon är intresserad. Jag blev jätteglad när jag fick se denna bilden för jag har samma foto i mina gömmor.
Mvh Gunn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna