ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlsdals herrgård?  (läst 1996 gånger)

2011-12-01, 21:01
läst 1996 gånger

Utloggad Michael Ardenheim

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2022-10-17, 21:09
    • Visa profil
Har två släktkort som jag inte vet var det är taget eller vilka som är på bilderna. En gissning jag har är att det skulle vara taget på Karlsdals Herrgård i Värmland. Min mormors mors far var kusk där i femtio år hos hos Brukspatron Carl Lindberg. Hans namn var Anders Andersson, född 1821 i Gräve och död 1900 på Karlsdal. Kanske kan någon med hjälp av t.ex kläder hjälpa mig att tidsbestämma kortet eller lokalisera gården som det är taget på. Min släkt är ifrån Grava, Stora Kil, Gräve med omnejd.
 

 
Mitt andra kort är taget hos Albin Andersson Artelierer i Karlskoga Kyrkoby. Dom enda i släkten som jag vet bott i Karlskoga är Carolina Andersson Sjögren, född 1863 i Karlsdal och död 1934 i Karlskoga, och hennes man Erik Sjögren (1858-1945), samt barnen Torkel, Ester, Gerda Karolina och Sigrid Ingeborg. Kanske det är dom på kortet?  Att någon här skulle kunna identifiera dom är väl att hoppas för mycket, men jag gör i alla fall ett försök!
 

 
Michael Ardenheim
Mvh

2011-12-02, 16:50
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Michael,
Letade efter fotografen i Lennart Snabbs eminenta register och fick en del träffar; Är Du säker på att kortet är taget i Karlskoga kyrkby? - det finns lite att välja på:
 
Degerfors (Örebro län)
Andersson , Albin Filial, se Karlskoga Kyrkby. 1890-talet och framåt. (1899, 1911)
Grythyttehed (Örebro län)
Andersson , Albin Filial,1890-talet och framåt. se Karlskoga Kyrkoby och Degerfors. (1899)
Karlskoga (Kyrkoby) (Örebro län)
Andersson, Albin Etabl. 1883, filialer Nora, Grängesberg, Grythyttehed, Degerfors. (1899)
Inneh. Albin Andersson.
- ” - Etabl. 1883, inneh. Pontus Andersson f. 4 juli 1886, övertog atelien (1911)
den 1 juni 1910. Filial i Degerfors.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-12-02 16:55)
Vänligen,
Olle Elm

2011-12-07, 10:22
Svar #2

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Huset på den första bilden i tråden ser inte ut att vara Karlsdals herrgård.
Hittade av en tillfällighet den här bilden av herrgården på Tradera.
 
MvH
 
Peter

2011-12-09, 17:59
Svar #3

Utloggad Michael Ardenheim

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2022-10-17, 21:09
    • Visa profil
Tack Peter för bilden! Jag har letat efter kort på den men aldrig lyckats, så det var väldigt roligt att äntligen få se den. Jag tror att Herrgården är borta sen länge, kanske någon vet något om det.
Skulle vara roligt att veta lite historia om den.
Angående det andra av mina kort så står det tryckt på baksidan Karlskoga kyrkby, så troligen är väl kortet taget där.
 
Mvh
Michael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna