ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-23  (läst 2982 gånger)

2003-11-16, 12:24
läst 2982 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen!
Här kommer en bild på ett vykort, mottagaren är Ragnhild Nord g.m. Gustav Nord, tycker att den här handstilen stämmer bra.  
Har inte lyckats finna ut hur avsändarna är släkt, men jag har en dödsnotis från Munkfors där avsändarna står med och det innebär att dom på något vis är släkt med Gustav Nord. Vad tycker du Peter, är handstilen densamme?
 
MvH Sari

2003-11-16, 15:08
Svar #1

Greger Wik

Hej
Jag följer era intressanta efterforskningar, men har tyvärr ingen information att tillägga.
Anledningen till mitt intresse är att jag bor i en gård som heter Sjöändan, vilken ligger ca 100m ifrån där Borganäs låg, mitt emot Örtensborg. En snickare har signerat en planka och skrivit ett årtal, 1883 i vårt hus vilket innebär att det alltså fanns där vid tiden för de händelser som ni diskuterar.
Har någon av er stött på gårdsnamnet Sjöändan i ert sökande?
Vi vet nämligen väldigt lite om detta hus och man undrar om det var en bondgård eller om det hade något med bruket och malmhanteringen att göra?

2003-11-16, 17:24
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Sari!
 
Jag tror inte att det är samma person som skrivit om Örtensborg och vykortet med inbjudan. Texten på den senare är rundare och lutar inte lika mycket. Om man jämför bokstäver så finns det en hel del olikheter och också skillnader i sättet att skriva. Några exempel: G i Gerd och G i Gösta är olika; små r är olika skrivna, dom är bredare upptill med liten krok på vykortet; t har ”kroken” längre upp på den senare texten än på den första. På flera ställen i den senare texten har skrivaren lyft pennan mitt i ett ord, det har inte den förste gjort, där är alla bokstäver ihopskrivna. Om du lägger texterna brevid varandra ser du olikheterna lättare.
 
För att återgå till den första texten. Hur säger man i Värmland, säger man ”på altan” eller ”på altanen”? Om det nu är en värmlänning som skrivit..  Men jag håller fortfarande på att det står ”ettan”. Bokstäverna e och a i skrivstil skrivs helt olika, och här syns ju öglan i e tydligt.
 
Så här tror jag att det kan ligga till, om det gäller Andersson Kvist:  
En äldre man sitter och går igenom sina gamla fotografier och får upp bilden på Örtensborg. Han vet vilket hus det är och att Mejerhjelm byggt det och bott i det. Han kommer också ihåg att Mejerhjelm var den som sköt ihjäl Andersson. Andersson låg på 1:a logementet (”på ettan”) när han gjorde lumpen (eller under mobiliseringen under 1:a världskriget?). Det han skriver ner på kortet är vad han kommer ihåg när han kopplar ihop gården med gårdsägarens namn och en händelse där gårdsägaren var inblandad. Eftersom händelsen ligger långt tillbaka i tiden (minnet sviker), eller på grund av att han inte bodde i trakten då (eller senare), så har han tagit fel när det gäller vilken gård det var. Han kanske inte ens har hört talas om att det egentligen var Borganäs, bara att det var Mejerhjelms gård. Att han skriver ”på ettan” betyder antagligen att Andersson inte låg på samma logemente som han själv, om han hade gjort det skulle han nog ha kallat honom ”Andersson från Ullerud”, ”Andersson på luckan” eller liknande. Eller vad säger ni karlar som gjort lumpen och repmöten?  
Jag tror att ”den äldre mannen” bara är bekant med Andersson, möjligen enbart från det militära. Om han varit närmare vän eller släkting tror jag att han skulle ha skrivit förnamnet istället. Jag tror inte att kortet skickats till någon, utan att det bara är någon som gjort anteckningar på sina egna, möjligen ärvda, gamla fotografier.  
 
Sari, några saker som borde kontrolleras är när Andersson och din mans släktingar låg i det militära och var, och var de befann sig under mobiliseringen. Församlingsböckerna där de olika personerna bodde bör kunna upplysa om när de gjorde sin värnplikt och var.
 
Det här är kul, du får inte ge upp än!  
Mvh//
Lotta

2003-11-16, 18:35
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Lotta!
Tack för dina synpunkter och uppmuntrande ord. Jag får nog syna texterna lite mer.
Karlskoging som jag är säger jag på altan.
När jag hittade kortet såg jag bara t'et, sedan tyckte jag stilarna påminde om varandra, trodde nog jag hade hittat något där.
Hittade brevet som Ragnhild Nord skrivit och där var stilen en hel annan.  
Jag ska fortsätta söka på det här, tycker att jag fått så mycket hjälp att den hjälpen inte ska ha varit förgäves.
Men teorierna är så många att man inte vet riktigt var man ska fortsätta. Får försöka sammanställa vad jag har och vad jag ska titta på här hemma först, brev, dokument m.m. Kanske hittar jag en ny text att lägga fram här för jämförelse.
 
MvH Sari

2003-11-16, 20:50
Svar #4

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Jag tycker inte heller att det är samma handstil på korten. Det med Örtensborg har mera liggande stil med mer bindande mellan bokstäverna så det är nog inte samma person som skrivit de två korten.
Det här med logement och lumparkompisar, den teorin tror jag inte alls på , det är liksom lite för trivialt. Jag börjar mer och mere tro att de olika Andersson inte är samma personer och att olyckan på Örtensborg inte har ett sk-t med dödsskjutningen på Borganäs att göra. Det som är skrivet på Saris kort kan mycket väl vara något ironiskt menat, att Andersson skulle ha träffat sin tillkommande el. dyl. på Örtensborg;det har föreslagits tidigare i den här diskussionen.Det verkar nästan så, jag får ingen ordentlig koppling så länge som ordet ettan spökar.
 
MvH
 
Peter Borg

2003-11-16, 21:49
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Peter!
 
Vill du vara snäll och förklara vad du menar med att det är för trivialt. Det vore roligt att få din motivering till att du inte tycker att teorin håller.
 
Mvh//
Lotta

2003-11-17, 14:32
Svar #6

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Först vill jag säga att jag naturligtvis inte kasserar Din teori som sådan, jag måste ha drabbats av någon tillfällig sinnesförvirring och jag uttryckte mej klumpigt, och det ber jag Dej om ursäkt här och nu! Hoppas Du ursäktar mej.
 
Jag har ju lagt ner en del tid på det här för att jag tyckte det var roligt, kikat i församlingsböckerna, besökt LA samt läst lokaltidningen för tiden vid dödsskjutningen på Borganäs. Faktum är att jag hela tiden har haft en känsla av att det här med altan - ettan - afton eller vad det nu kan vara är en koppling med ganska lokal karaktär och inte har med lumpen eller logement el. dyl. att göra, men det är vad jag TROR, jag VET ju självklart inte vad som är det rätta. Jag börjar fundera på om det i alla fall kan ha med kolning och milor att göra som tidigare föreslagits. När man kolade för ett järnbruk hade man väl flera milor på i stort sett samma plats antar jag och någon slags benämning för att hålla i sär dem borde man ju ha haft. Jag har försökt ringa till en gubbe som har forskat en del på just milor och kolning för att höra om han vet vad man brukade för benämning på de olika milorna. Har inte fått tag i honom än men jag ger mej inte! Någonstans bak i min träskalle att jag har läst eller sett något om ettan - trean o.s.v. när det gäller milor. Till de större järnbruken gick det åt ofantliga mängder träkol till smideshärdarna så det borde ha varit små byar med milor här och där i skogarna. Det är ju inte som nu att man tänder en mila på hembygsgården och packar grillkol i några säckar.  
 
Än en gång,ursäkta mej att jag uttryckte mej klumpigt, Lotta!
 
MvH
 
Peter B

2003-11-17, 21:38
Svar #7

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Peter!
 
Det är OK!  Jag bara undrade vad du menade.
Jag vet att du har lagt ner en massa jobb på det är, och själv skulle jag troligen ha åkt Värmland runt för att hitta ledtrådar om jag hade bott där, för sånt här detektivarbete tycker jag är kul.  
 
Om vi fortsätter att utgå ifrån att det är Andersson Kvist det handlar om, så måste väl hans liv ”ringas in” först. Var han bott, vad han jobbat med, var han gjort militärtjänst och eventuellt varit inkallad under första världskriget och eventuella andra händelser. Utifrån dom uppgifterna kan kanske Sari sedan försöka hitta någon släkting som varit på samma ställe som Andersson vid något tillfälle där ”på ettan” passar in. Jag tycker det verkar klart att ”på ettan” är ett förtydligande av vem Andersson var, inte var på gården olyckan skedde.
 
Det här med att numrera milorna kan ju vara en sak, men då förutsätter ju det att den som skrivit var vid samma arbetsplats som Andersson och vid tiden för olyckan, en mila varar ju inte särskilt länge. Det var ju troligen bara dom som arbetade runt milorna som i så fall talade om dom som nummer. Jag tror inte heller att den teorin håller för då borde ju rimligtvis den skrivande ha kallat honom för Kvist och inte Andersson, och dessutom borde han ju då ha vetat att det var Borganäs och inte Örtensborg, eftersom han måste ha varit ”på plats” vid tiden för olyckan. Säger man förresten ”på milan”, säger man inte ”vid milan”?
 
En annan möjlighet kan vara att Andersson och skrivaren legat på sjukhus samtidigt någon gång före olyckan på Borganäs, och för den skull kallar skrivaren honom ”Andersson på ettan”, alltså avdelning eller sal ett. Men jag tycker det verkar mer långsökt.  
 
Jag tror nog att man måste utgå ifrån att det är en man som skrivit både med tanke på handstilen och på sättet att uttrycka sig (efternamn och inte förnamn). Troligen en man som inte var nära vän eller släkting med Andersson för då skulle han ha skrivit hans förnamn istället. Det där ”på ettan” som sagt, om hur många saker/ställen kan man säga ”på ettan” när man säger det i samband med att man ska tala om vem en person var eller var man träffat personen? Det kan vara avdelning/sal inom vården, logement i det militära och ….? Om en lägenhet och hus säger man i, inte på.  
 
Mvh//
Lotta

2003-11-17, 22:24
Svar #8

Anna-Carin Betzén

Möjligen kan man kanske säga på om hus, om man talar om våningsplanet?

2003-11-18, 08:31
Svar #9

Olle Hörnlund (Harverjan)

På en fabrik skulle man kunna hänvisa till en maskin. Som jag tror tidigare nämnts en båt t e x Vaxholms ettan.
 
MVH
Olle

2003-11-18, 09:41
Svar #10

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej igen!
Sari, det här med Munkfors kan vara intressant.  
Munkfors är en relativt ny församling, den bröts ut ur Ransäter någon gång på 1910-1920-talet tror jag. Ransäter och Övre Ullerud angränsar till Älvsbacka församling så rent geografiskt kan det ha någon koppling.  
De här Gerd och Karl som har skrivit kortet med inbjudan, hur är de släkt med Ragnhild och Gustav Nord? Kan det vara så att Nils Nord( änkeman efter Agda) var bror till Gustav? Och i så fall; Kan det möjligen vara Nils som har skrivit på baksidan av kortet på Örtensborg och skickat till Gustav?
 
Jag har hört mej för om Nord-släkter i trakten. I Nyed fanns och finns fortfarande en Nord-släkt men den är inflyttad så den är nog inte aktuell, däremot finns en släkt Nord med rötter i Älvsbacka. Om det är så att Nils och Gustav Nord var bröder(har jag fel?) vet Du i så fall var de var födda? Det är kanske i Nils Nords förflutna vi ska söka efter svaret på gåtan? Om Nils har skrivit till Gustav om Andersson borde de känna till honom bägge två på ett eller annat sätt. Det här börjar onekligen bli spännande!
 
Från det ena till det andra; Om Lotta läser detta, jag såg i Din profil här på Anbytarforum att Du bor på Öland. Vi vet ju att Tidlund alias Meijerhjelm flyttade till Torslunda församling på Öland 1930. Har Du hört talas om hans Hildingshus där? Enligt ett gammalt tidningsurklipp som jag har skulle det vara okänt var han ligger begravd, är det något Du känner till?
 
MvH
Peter B

2003-11-18, 14:22
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Peter!
Jag har varit inne på samma sak som du, men jag kan inte hitta någon handstil som stämmer, än så länge.  
Gustav Nord hade en bror Johan Edvard Nord f.1887-12-23 som var gift med Agda. Sedan var Johans barn Nils f.1914, Gerd och Stina. Jag har en stövelkartong med vykort, då min make Jans mamma Marianne som liten sparade på vykort, fick hon kort av hela släkten. Jag har ett flertal kort från Nordsläkten som är avsändare men ingen som riktigt stämmer med handstilen. Jag har handstil av Johan eller Agda och Nils eller hans fru, från Gustavs bror Karl Johan eller fru, systrar Anna, Maja och Erika. Sedan har jag även från Gustavs föräldrar.  Ingen av dessa stämmer till fullo.
Jag ska kika ytterligare på vykorten men jag tvivlar på att någon handstil kommer att överensstämma med Örtensborgskortet.
 
MvH Sari

2003-11-18, 21:17
Svar #12

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Jag ska göra mitt bästa för att spåra Tidlund-Meijerhjelm på Öland. Hildingshus har jag aldrig hört talas om, inte heller något litet slottsliknande hus i Torslunda församling. Församlingen är stor så det kan ju finnas något. Jag talade med en dam i hembygdsföreningen i Torslunda som har väl reda på området, hon kände inte heller till något Hildingshus, däremot visste hon vem Meijerhjelm var. Hennes pappa hade talat om honom och att han visst var lite egen. Han hade visat film även här, möjligen i skolor. Hon mindes också något om ett ”slott” han byggt, men kom inte ihåg var, möjligen att det var i Småland. Eftersom Torslundas kyrkoböcker är ivägskickade till Vadstena ringde jag dit och bad om uppgifter, som jag förhoppningsvis får ganska snabbt. Då ska det väl åtminstone framgå exakt var i Torslunda han bodde och om han flyttade därifrån eller bodde kvar till sin död 1938.
 
Hildingshus, förresten, är det inte ett litet märkligt namn om det är byggt av Meijerhjelm? Var fick han namnet Hilding ifrån? Det blir bara fler och fler frågor ju mer man rotar i den här historien. Men det är kul, som sagt.
 
 
Mvh//
Lotta

2003-11-18, 22:23
Svar #13

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Sari!
Vet Du möjligtvis varifrån bröderna Nord (de äldre)kom ifrån? Som jag sa tidigare, rent geografiskt är det intressant med Munkfors, det ligger ganska nära epicentrum för den här historien, så att säga. Alla små detaljer kan tillsammans hjälpa oss att lösa detta, eller hur?
 
Lotta!
Det är boken Sällsamheter i Värmland som innehåller ett kapitel om Meijerhjelm och hans bravader. Där står att han flyttade till Öland på sin ålders höst och Nyeds församlingsbok samt utflyttningslängd bekräftar att det var år 1930 som han flyttade till Torslunda i Kalmar län. I den först nämnda boken anges att han där byggde Hildingshus och man utläser då att det skulle ligga på Öland. Kapitlet i boken innehåller en hel del mer eller mindre motsägelsefulla uppgifter rörande både det ena och det andra så troligtvis har författaren använt sig av lokala muntliga källor härifrån trakten.
 
Det vore kul att veta något om hans sista år för att så att säga runda av berättelsen om Karl Gustav (Gösta) Tidlund, alias Meijerhjelm. Jag hittade för övrigt en gammal trevlig bild (från Tradera vykortsauktioner) med utsikt från Borganäs.
 
MvH
 
Peter Borg
 

2003-11-18, 23:29
Svar #14

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Peter!
Gustav och Johan var båda födda i Långbanshyttan, Färnebo. Johan måste ha flyttat till Munkfors, när vet jag inte riktigt. Jag vet inte heller hans yrkesval, kanske jobbade han med kolmilor, vem vet.
Tack snälla ni för alla era ansträngningar, fast det känns lite hopplöst. Men om vi löser detta vore det ju fantastiskt, vilken historia att skriva om. Gåtan och lösningen till det hela....
 
MvH Sari

2003-11-18, 23:32
Svar #15

Peter Karlsson (Peterk)

Lite festligt med identiska personer (en röd och en mörk) i en båt precis som på bilden som är tagen från udden mittemot.. -jämför här den 18/9 (samt även Olles exemplar från den 9/10).
-Det ger intrycket av att korten skulle vara tagna exakt samtidigt från skilda håll, men jag antar att man förbättrat dessa bilder en smula..  (Eller har de legat ute och kajkat där en bra stund för fotografen som tog sig runt viken tro?)

2003-11-19, 19:26
Svar #16

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Tja, nu har jag funnit ett vykort som jag tycker har mycket likhet med Örtensborgskortet, det här kortet är dock från en för mig okänd typiskt Adolf till Ragnhild Nord. Om ni har någon synpunkt på likhet av handstil så får ni gärna hjälpa mig.  

Lägger in Örtensborgkortet igen för lättare jämförelse

 
MvH Sari

2003-11-19, 22:08
Svar #17

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen!
Peter du vet inte om det finns en sjö vid namn Västra Östen i trakterna av Forshaga kommun eller rättare sagt, vet du var sjön är belägen? Har letat efter sjön i kartor men kan inte hitta den, däremot såg jag på Forshaga kommuns hemsida att en sådan sjö ska finnas där. Jag har nämnligen en bild på en gård som heter Sjösta ,beläget vid sjön Västra Östen. Den bilden kommer ifrån Ragnhild Nords album med bilder tagna för tiden då hon jobbade på Filipstads lasarett ca.1920.
Tänke om det kunde vara ett samband där.
 
MvH Sari

2003-11-19, 23:03
Svar #18

Peter Karlsson (Peterk)

Misstänker att du frågar Petern med äkta lokalkännedom  - men jag undrar om det inte är Västra Örten du avser helt enkelt.. (Ligger strax väster om Östra Örten :-)
 
Jag kommer inte åt lantmäteriets kartor nu, men Sjöstad (och namn som börjar så) finns i krokarna enligt ortnamnscd'n..
 
För övrigt var denna nya text mycket lik tycker jag; att 'flytet' skiljer något kan ju bero på att det är blyerts och inte bläck - men något helproffs kan säkert ge klarare besked.
 
Mvh
Peter (långt öster om Värmland)

2003-11-19, 23:22
Svar #19

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej på er alla!
Kan inte låta bli att lägga mig i denna spännande historia men Ragnhilds adress Lasarettet får mig att undra om hon var sjuksköterska tex och att avsändaren Adolf kanske också arbetade på sjukhuset. Andersson på ettan låter i så fall inte konstigt alls.
Hälsningar
Laila

2003-11-20, 07:34
Svar #20

Olle Hörnlund (Harverjan)

V Örten ligger ca 1 mil NO om Deje som ligger NO om Forshaga.
 

 
MVH
Olle

2003-11-20, 13:37
Svar #21

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
 
Det står faktiskt Västra Östen, och det ska tydligen finnas en sjö som heter så i Forshaga kommun. Ragnhild kan ju förstås ha skrivit fel. Eller så finns det ett annat Västra Östen i landet, med en gård som heter Sjösta.  
Ragnhild var undersköterska på Filipstads lasarett och som du säger Laila är det möjlig att även Adolf jobbade där eller var patient.
 
MvH Sari

2003-11-20, 15:58
Svar #22

Olle Hörnlund (Harverjan)

Sjöstad ligger vid Västra Örten.
 

 
MVH
Olle

2003-11-20, 20:16
Svar #23

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Halva Västra Örten ligger i Forshaga kommun och den östliga halvan i Karlstad kommun dit Nyed och Älvsbacka hör.
 
Det här med kortet från Sjöstad var ju intressant.
Sjöstad ligger inte långt från Borganäs, kanske ett par kilometer, fågelvägen. Via landsvägen är det väl lite längre men på den tiden när folk fick gå till fots valde man säkert den närmaste vägen som i många fall väl var en enkel kostig genom skogen.
 
Den som har sänt Örtensborgkortet kanske också är pappa till kortet som föreställer Sjöstad. Om han dessutom bodde på Sjöstad kände han ju självklart till tragedin på Borganäs. Kan ha varit en patient på Filipstads lasarett som fick fin kontakt med syster Ragnhild och de av någon anledning pratade med varandra om mer än vad som rörde hans lasarettsvistelse . Han kanske berättade var han bodde, om trakten, Meijerhjelm, Borganäs, Örtensborg etc. I efterhand har han blandat ihop gårdarna och angett Örtensborg som platsen för olyckan. Men i så fall borde det ha varit en del år senare än Anderssons dödsår 1917, dels byggdes inte Örtensborg ju förrän 1919, dels var väl inte Ragnhild verksam vid lasarettet redan 1917, eller hur, Sari? (Det är väl den Ragnhild Nord 1903-1972, änka 1948, i Långban som Du avser)? Är det hon som har fått Örtensborgkortet har det säkert skett betydligt senare.
 
Frågan kvarstår; Vad är ettan Kortskrivaren och Andersson kan ju inte ha legat på t.ex. avdelning eller sal ett tillsammans, åtminstone inte under Ragnhilds tjänstgöring på sjukhuset.
Ja, vi får fundera vidare. Egentligen är det ju hemskt, vi sitter med sånt här som i de flestas ögon är nonsens samtidigt som världen drabbas av värre och värre hemskheter, nu senast terrorattacken i Istanbul.
 
Ha en bra kväll!
 
Peter B

2003-11-20, 21:01
Svar #24

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Först, tack för kartbilderna Olle, har kommit fram till att det måste vara Västra Örten med Sjösta som är på fotot. Här kommer den bilden

Peter det är just den Ragnhild som jag avser, hon var undersköterska under 1920 talet, av hennes födelseår skulle jag tro att hon var åtminstonne 20-25 år när hon började jobba där, troligtvis lite äldre, hon hann nämnligen med en sväng till Göteborg innan, där hon jobbade som barnpiga. Min slutsats är att hon då började på lasarettet ca. 1927-29. Sedan när hon träffade sin blivande make och blev med barn lär hon ha slutat på lasarettet, troligtvis ca.1931-32. Det verkar iallafall som att det är Ragnhild som fått kortet och det är ju lite närmare lösningen.
Jag håller med dig i detta nu med allt som händer kan det här tyckas vara nonsens, men det känns ibland bra att få koppla bort nutid och vandra bakåt i tiden...
 
MvH Sari

2003-11-21, 10:01
Svar #25

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Nu har jag hittat ännu en sak, vet inte om detta kan ha något samband. Har i en pärm med gamla tidningsurklipp funnit en notis om en spåtant Inez Kvist född i Långban, boende i Kristinehamn när artikeln skrevs ca.1950-70, hon verkar vara ca 55-60 år gammal på bilden. En ny teori eller en fortsättning på teorin Ragnhild.
Kan Ragnhild vara bekant med denne Inez och kan Inez ha varit släkt med Anders Andersson Kvist. Kanske finns det en koppling till Ragnhilds intresse, nyfikenhet för händelsen om Anderssons olycka.
 
Mvh Sari

2003-11-21, 15:15
Svar #26

Olle Hörnlund (Harverjan)

Har du sökt på Kvist i 1890 års folkräkning ?
 
MVH
Olle

2003-11-21, 16:16
Svar #27

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Kollade just som hastigast det på lunchen förut men kunde inte se någon som stämde. Ska kolla lite bättre i kväll efter jobbet, men troligtvis tog kolaren sig namnet Kvist senare i livet, han hette nog bara Andersson till att börja med.
 
MvH
Peter

2003-11-21, 21:06
Svar #28

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jag hoppades att den Inez Qvist Du nämner, Sari, skulle ha varit ogift, då skulle hon kanske kunnat ha varit dotter till Andersson Kvist och kanske barndomskamrat till Ragnhild eftersom de båda två var födda i Långban, Färnebo församling.
 
Vid en glutt i CD:n Sveriges dödbok 1950-1999 finner jag följande :
 
 
1911-12-26  
 
Qvist, Inez Elisabet
 
Västernäs  
68891  Storfors
 
Död 8/5 1997.
 
Folkbokförd i Bjurtjärn, Storfors kn, Värmlands län.
 
Född 26/12 1911 i Färnebo (Värmlands län).
 
Änka (6/7 1985)
 
 
och då måste detta vara hennes man:
 
1910-05-11
 
Qvist, Karl Uno
 
Österlångg. 7C
68100
Kristinehamn
 
Död 6/7 1985
 
Kyrkobokförd (1984) i Kristinehamn.
 
Född 11/5 1910 i Kristinehamn (Värmlands län)
 
Gift man (31/12 1947)
 
Ja,det är säkert den Inez som figurerar i den tidningsartikeln Du nämner.
 
Frågan är om det här paret har något samband med Andersson Kvist. Kvist eller Qvist är väl kanske inte ett unikt namn men heller inte så jättevanligt. Den skjutne kolningsarbetaren var ju änkeman vid sin död och hade tre minderåriga barn; kanske Karl Uno Qvist var hans son? Familjen kan ju ha flyttat runt och sonen kan ju ha varit född i Kristinehamn, hans hustru Inez kan ha varit någon bekant till Ragnhild eftersom de bägge två var födda i Långban. Ragnhild måste ha känt eller åtminstone känt till denna Inez Qvist på något sätt eftersom hon sparat en tidningsartikel som berör henne.
Däremot tror jag inte att varken Inez eller hennes man Karl Uno skulle ha skrivit texten på baksidan av Örtensborgkortet, i så fall borde någon av de benämntolycksfallet med far, respektive svärfar och inte Andersson.
 
Ja, det här är bara sådant som rör sig i min skalle, jag är långt ifrån övertygad att det ligger till på det här viset. Vi får tänka vidare.
 
Ha en bra kväll!
 
Peter B

2003-11-23, 10:39
Svar #29

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Tack för att du kollade upp Inez Kvist. Tror att det kan vara ett samband till hennes man kanske. Men jag tror inte att det är någon av dom som skrivit kortet.  
Mycket tror nu... men jag tror att det är Adolf som skrivit Örtensborgskortet, handstilarna har stor likhet bl.a. om man ser på hans tt, lutningen och sedan är det även en stor likhet på R och P(öglan).  
Men typiskt nog har inte Adolf skrivit något efternamn så vem kan han vara. Nej, det blir alldeles för många frågetecken i den här historien. Han kan ju inte heller vara bror till Karl Uno för då borde även han ha skrivit Far eller Pappa.
Till Olles fråga, det var nu ett tag sedan men jag gjorde en sökning på Folkräkningen 1890, på namnet Kvist/Qvist. Om jag inte minns fel fick jag en del träffar i Värmland bl.a. Gåsborn tror jag. Får nog gå in och göra en ny sökning.
 
MvH Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna