ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-16  (läst 3447 gånger)

2003-10-02, 21:21
läst 3447 gånger

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jag har nog också tänkt i samma  banor angående bilden och texten på baksidan som Du, Sari. Kanske någon  i efterhand  har skrivit texten på baksidan av bilden och efter ganska lång tid. Bilden är svår att datera men det kan ju lika gärna vara sent 30-tal som år 1919.
 
Vad beträffar den skjutne Andersson som jag hittade i Älvsbackas dödbok 1917 blev han inte begraven i Älvsbacka utan i den församling han var skriven i, alltså Övre Ullerud som jag skrev  
i mitt förra inlägg.
 
Utan att vara bombsäker vill jag nog påstå att Östra Örtens sydligaste del ligger i Nyed. Både Borganäs och Örtensborg ligger i Nyed även om församlingsgränsen mot Älvsbacka ligger ganska nära, åtminstone Örtensborg. Men det kan ju för all del vara så att hela sjön så att säga hör till Älvsbacka och att församlingsgränsen finns i strandlinjen, det är möjligt, jag är inte helt hundra på det och det spelar väl kanske mindre roll i sammanhanget.
 
Hursomhelst vore det roligt att få det fastställt vad som hände Din Andersson, samt när och varför. Sedan instämmer jag helt i ditt påstående att Anbytarforum ÄR fantastiskt! Vilken guldgruva vi har i det!
Jag måste också tillägga att ingenstans i kyrkoboksmaterialet där Tidlund finns med nämns namnet Meijerhjelm, inte på något ställe. Kanske han själv gav sig det, vad vet jag?
MvH
 
Peter B

2003-10-02, 23:44
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Församlingsgränsen mellan Nyed i söder och Älvsbacka i norr lär ju vara den vi ser på den kartbild jag lade in ovan här den 23/9. Således ligger både Örtensborg och Borganäs i Nyed..
Den tidiga uppgiften i diskussionen om att Östra Örten låg i Älvsbacka var bara avsedd för att placera den sjö som vi till att börja med knappt visste var den låg; och eftersom större delen av sjön hör till Älvsbacka så blir det väl det som anges i Svenska ortnamn också..

2003-10-02, 23:58
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
När nu datum för Anderssons död är känt, kanske någon kan kolla i lokalpressen vad där står?

2003-10-03, 01:05
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Denne märklige person, som verkar ha förändrat sitt förnamn från (Carl) Gustaf till Gösta kan väl likaväl även ha tagit sig det extra tillnamnet Meijerhjelm. Namnet var ju känt i Värmland och var väl passande för en person med påstådd kunglig börd.

2003-10-09, 12:45
Svar #4

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej igen!
Åkte förbi Örtensborg och Borganäs idag på förmiddagen. Stannade till och tog några bilder:
Så här ser Örtensborg ut idag.
 
Peter Borg
 

2003-10-09, 12:47
Svar #5

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Och här är platån där Borganäs låg.
 

2003-10-09, 12:50
Svar #6

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Vy över östra Örten från Borganäs.
 

2003-10-09, 19:32
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Och ytterligare ett vykort (samma som ovan) av någon som valt att sända en hälsning med detta motiv. En gäst kanske...eller bara någon som varit i Molkom ..
Stämplat Karlstad 22.1 190? (enligt Tradera)
 

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-10, 15:24
Svar #8

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Mitt identiska kort har jul och nyårshälsning och är stämplat den 12 december 1905.
 
Peter Borg

2003-10-15, 21:23
Svar #9

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Besökte Värmlandsarkiv häromdagen och gjorde en koll ang. vår vän kolaren Andersson.
Domböcker för den aktuella tiden fanns inte, de var inte inlevererade från tingsrätterna till Landsarkivet än så det gav inget.  
Däremot kikade jag i SCB:s utdrag ur dödboken för Övre Ulleruds församling år 1917 och där fanns ju ”Andersson” eftersom det var hans hemförsamling.  
   -”Anders Andersson Qvist, f. 1881-10-16, d. 1917-10-02. Dödsorsak: Skott ur eldvapen och
      tillskrivet senare i kanten:  DRÅP. Dödsort: NYEDs församling!” Två nya uppgifter alltså,  
     dödsfallet rubricerades som dråp samt att dråpet ägde rum i Nyeds församling.
 
Jag tror vi kan utgå ifrån att denne stackars kolare var den person som blev skjuten av Tidlund i trädgården på Borganäs  hösten 1917, vad tror Ni andra?
 
Vid genomgång av dödböcker för både Nyed och älvsbacka åren 1915-1925 kan jag inte finna något mer dödsfall som orsakades av någon form av skottlossning eller liknande.
 
Den ursprungliga och tillika slutgiltiga frågan kvarstår ju faktiskt fortfarande även om dimman har lättat en hel del; Var den skjutne kolaren Andersson identisk med den Andersson som avses på baksidan av bilden på Örtensborg och som gav upphov till hela den här diskussionen, eller...?  
 
MvH
 
Peter Borg

2003-10-16, 08:22
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Peter!
Jag får så dåligt samvete, själv har jag minsann inte sprungit på något arkiv för att finna ut alla omständigheter i den här frågan... jag blir så glad och tacksam att du har gjort det, har ju själv inte tid att med tvillingarna springa på några arkiv för tillfället. Tänk vad spännade det börjar bli....
Jag tror som du att det är Anders Andersson Qvist som var den som blev dödad vid Borganäs, men Andersson är ju dessvärre inget ovanligt namn, så om det är han som avses i brevet är än så länge lite osäkert....fast det känns som att det kan vara han...terrassen och altan styrker ju teorin om Andersson.  
Då är bara frågan hur och vilken koppling han kan tänkas ha till min gubbes släkt.
Jag ska sätta mig och gå igenom allt jag har, en stövelkartong med vykort, alla gamla bilder m.m. för att se om det kan finnas någon koppling till denne Qvist. Tror inte jag kommer hitta något för jag har tittat igenom vykorten tidigare och har inte noterat någon Andersson eller Qvist inte vad jag kan minnas iallafall. Bäst att ta det säkra före det osäkra....Tack Peter, du är suverän...
 
MvH Sari

2003-10-16, 14:39
Svar #11

Anders Andersson

Jag hakar fortfarande upp mig på frågan om vad det egentligen står på kortet - på altan eller på ettan? Som det är skrivet liknar det mest ettan, men vad är det i så fall för etta som avses?
 
Den dag någon undersöker händelsen närmare, via antingen domböcker eller tidningsarkiv, så skulle det vara intressant att få veta huruvida min namne med tillägget Qvist avled omdelbart av skottet eller först hann föras till någon sjukstuga (där bestämningen på ettan vore begriplig) för vård.
 
Jag har för övrigt letat i 1917 års utflyttningslängd i Uppsala efter Carl Gustaf Tidlund, men inte hittat honom där heller. Det var omkring 2.000 personer som skrevs ut från Uppsala domkyrkoförsamling det året, och jag granskade endast november och december, men jag kan ha råkat passera hans namn ändå.
 
Jag misstänker att det var dödsskjutningen på Borganäs och den förestående (eller pågående) rättsprocessen som föranledde Tidlund att vederbörligen skriva sig i Nyed i stället för att kvarstå som obefintlig i Uppsala.

2003-10-16, 21:50
Svar #12

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jag har nog också hela tiden haft svårt att se att det står altan på kortet, det måste jag erkänna,när jag läser det blir det nog ettan.
 
 Teorin om att kolaren Andersson efter skottet skulle ha vårdats eller rent av avlidit på någon sjukstuga eller dylikt tror jag vi kan avfärda, dels på grund av att om man skall tro på uppgifterna vi har fått tidigare om att han blev skjuten just i nacken borde han ha avlidit tämligen omedelbart, dels finns i SCB:s utdrag ur dödböckerna en kolumn där det noterades att om den avlidne dog någon annanstans än där de var skrivna och bosatta.Dödsort, annan än hemvisten står det över kolumnen och skulle han efter skottskadan ha förts till ex. Karlstads lasarett, Filipstads sjukstuga eller liknande skulle det stå angivet att han avled i SVITERNA efter en skottskada.Efter vad jag har sett i böckerna blir min slutsats i alla fall att han dog på stället direkt efter skottet.
 
Sedan kan man ju återigen fråga sig om denne skjutne Andersson har någonting med Andersson som är nämnd på baksidan av kortet, kanske det inte alls är samma person som avses? Antingen har någon i efterhand på grund av den gememsamma länken, Gösta Tidlund, förväxlat Örtensborg med Borganäs eller också var det ursprungliga olycksfallet Andersson någon helt annan person och hans olycka av en helt annan och kanske mildare karaktär.

2003-10-17, 00:06
Svar #13

Lasse Nilsson

Nu vet jag inte hur kolningsarbetare bodde i Värmland 1917, men om man för skojs skull antar att det inte var små kolarkojor utan något större byggnadsverk så kanske 'ettan' referar till det rum Andersson bodde på.
Ungefär som man i lumpen kunde säga att någon var på ettan, menandes första logementet.
 
Bara en id?.
 
Mvh/Lasse

2003-10-17, 14:27
Svar #14

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej alla hjälpsamma!
 
Några funderingar jag har bl.a. på grund av Lasses kommentar. Min makes morfar Gustav Nord f.1894 i Långbanshyttan, Färnebo. Gick i lumpen 1917, han gjorde den antagligen i Uppsala. Logemente nr ett stämmer inte utan han gick på Logemente 3, 4de battaljon. Men kan det ändock vara så att han lärt känna denne Andersson där. Är det möjligt att Anders Andersson f. 1881 också gick i lumpen då eller hade repmånad. Jag menar han var ju trots allt 36 år 1917.
Jannes farfar var Karl Oscar Wilhelmsson var f.1886 i Hova Västerg.l. Var han gjorde lumpen kommer jag nu inte ihåg. Det här kanske långsökt, men det känns som att det skulle kunna vara en möjlighet.
Sedan funderar jag på om Anders Andersson Qvist var född i Övre Ullerud. Eller var han bara ditflyttad? Vet du det Peter?
Har tittat igenom en del av vykorten och bilderna jag har, den enda Andersson jag funnit än så länge är en Arvid Andersson i Bredreven, Gåsborns sn.(3 fotografier från ca.1890-1910 skulle jag tro).
Sedan tog jag ett 3 timmars abbonemang på Arkion för att se om jag skulle kunna hitta något släktskap eller annat i Folkbokföringen, men jag hittade ingen Anders Andersson Qvist.  
Som sagt tidningsartikeln om händelsen skulle vara intressant. Finns dessa i Karlstads bibliotek tro, kan man skriva till dem och be dom titta mot en avgift. Nu har jag ju ett datum att gå på oktober 1917.
 
MvH Sari

2003-10-17, 15:34
Svar #15

Olle Hörnlund

Det kan inte vara så att en mila hette ettan? Kan man skriva en roman som heter Mila 18, så kanske milorna i Värmland kunde vara numrerade.
 
MVH
Olle

2003-10-17, 20:21
Svar #16

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Nja, det där med lumpen och logementsnummer etc. tycker jag verkar en smula långsökt men vem vet?
Om Andersson Qvist var född i Ö. Ullerud eller inte tittade jag aldrig efter, faktiskt.
 
Betr. lokaltidningen så vet inte jag om den har skrivit om den här händelsen, jag vet bara att Nya Wermlandstidningen finns mikrofilmad sedan starten 1836 på stadsbiblioteket i Karlstad, en film för varje månad och totalt blir det ganska många filmer. Däremot står allt uppställt systematiskt så det går väldigt lätt att få rätt film med en gång. Hmm...man borde kanske ta en titt med det snaraste, får se när det passar.
 
Teorin om benämningen på milorna kanske kan vara något? Själv har jag inte någon direkt kunskap om kolning och milor, kanske det finns någon som vet?
 
Hursomhelst så tror jag vi löser det här vad det lider!
 
MvH
Peter Borg

2003-10-17, 20:45
Svar #17

Lasse Nilsson

Vet lite något om kolning och även om man kan ha numrerat och kallat milor för ettan, tvåan etc. så var det, vid större kolningar, ett arbetslag. Jag har svårt att tänka mig att kolare individuellt ansvarade för en specifik mila.
 
Mvh/Lasse

2003-10-18, 05:57
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Hej Lasse
Vet ingenting om kolning i större skala i gamla tider. Men under krigstiden 1940 så var det flera som hjälptes med att resa milan och när den kolades, så bodde en ensam stackare i en liten svart kolarkoja, och skötte om den. Men det var ju en och en mila på olika ställen. Däremot kunde det brännas fler eftersom på samma tomt, om det gick skaffa dit veden, som ofta var skräpvirke och gamla hus å sånt. Dessutom fanns ju stybben sen föregående mila kvar, vilket underlättade för täckning av den nya. Så jag kan tänka mej att det var en person som skötte om och ansvarade för varje mila, under dom c:a 3 veckor det gällde, även före det tidevarvet.
mvh
rune

2003-11-13, 18:39
Svar #19

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Nu har jag lusläst Nya Wermlandstidningen för oktober 1917 på mikrofilm så nu kan Ni få se hur  dödsskjutningen gick till på Borganäs gick till:
 
 
Skottdramat på Borganäs.
 
Nya Wermlandstidningen (NWT) torsdag 4 oktober 1917:
 
Natten till tisdag utspelades i Molkom en ruskig händelse som krävde ett människoliv. Vid halv tiotiden på aftonen ankom till Borganäs gård som äges av Hr G. Meyerhjelm tre berusade personer, en kolare Andersson Kvist samt två bröder Andersson likaledes boende i närheten av Borganäs. De uppgav sig söka efter några tjänsteflickor vid gården. Då de uppträdde störande fann sig gårdens ägare föranlåten att uppmana dem att avlägsna sig från gårdsplanen. De besökande åtlöd dock icke denna uppmaning utan stannade kvar därstädes.
 
Under sina försök att lugna Kvist som uppträdde hotfullt tilldelade Kvist Meyerhjelm ett kraftigt knytnävsslag i ansiktet. Omedelbart efter överfallet sprang M. in i huset och hämtade en revolver varpå han med denna gick ut på trappan och ropade: -Ge er i väg, annars skjuter jag!!
M. avsköt därefter ett skott i luften för att skrämma bråkmakarna och härefter avlägsnade sig Kvists kamrater för att förtära mera spritdrycker, vilka de hade förvarade i sitt hem.
 
Kvist blev alltmer vildsint och slog sönder ett flertal fönsterrutor på byggnaden. Under bullret vaknade två arbetare, vilka hyrde ett rum på nedre botten av huset. En av dem, sågförman Gunder Olsen gick ut för att hjälpa Meyerhjelm. Kvist tilldelade därvid Olsen flera kraftiga slag i ansiktet. Sedan Olsen åter kommit in i huset hämtade han ett tvåpipigt jaktgevär som han stack ut genom ett krossat fönster och ropade åt Kvist:
-Om du inte går din väg nu, så skjuter jag!!
Uppmaningen åtlyddes ej varefter Olsen avlossade två hagelskott i hastig följd Därefter blev allting tyst.
Efter en stund återkom bröderna Andersson och fann därvid Kvist liggande på gårdsplanen till utseendet livlös och kraftigt blödande ur ett skottsår i nacken.
 
Så fort sig göra lät tillkallades kronolänsman C. Nyqvist och doktor Lindblom. Det konstaterades därvid att döden inträtt men man kunde ej på stället avgöra huruvida såret i halsen orsakats av en kula eller hagel. Kommisarie Nyqvist begärde igår hos Länsstyrelsen om en obduktion av liket.
 
Den dödade Andersson Kvist var omkring 35 år gammal och änkeman. Efterlämnar tre minderåriga barn. Olsen är norrman men har sedan några år vistats i Sverige, han är skriven i Skäggeberg i Sunne. Liksom sin rumskamrat, N.E. Höjer är han anställd vid Molkom kvarn och grynverks ångsåg. Båda ha namn om sig att vara ordentliga och skötsamma.
 
NWT Måndag 8 oktober:
 
På begäran av kronolänsmannen i Molkom anhölls i fredags ägaren till Borganäs gård, direktör G. Meyerhjelm. Vid verkställd undersökning lär det ha konstaterats att det dödande skottet tillfogats med en kula och icke av ett hagelskott som man först trodde. M. hade vid tillfället avlossat ett revolverskott. Den anhållne som även äger en ambulerande biograf anhölls omedelbart efter en biografföreställning i Kloten.
 
NWT  torsdag 11 oktober:
 
Efter polisförhör med de inblandade har man ännu fått ordentlig klarhet i vem som egentligen avlossade det dödande skottet. Obduktionen av Kvist visade tydligt att han blev dödad av en kula och icke av ett skott från ett hagelgevär.
Meyerhjelm hävdade fortfarande att han endast avlossat ett skott med sin revolver och det upp i luften i syfte att skrämma bråkmakarna.. En av tjänsteflickorna berättar däremot att när Olsen avlossade sina två hagelskott skulle Meyerhjelm samtidigt skjutit ytterligare ett skott med sin revolver och denna gång inte i luften utan åt samma håll som Olsen. Flickan berättade också att M. brukade hota folk med sin revolver.
 
NWT tisdag 23 oktober:
 
Rannsakning inför tingsrätten i ett fullsatt tingshus i Molkom.  Meyerhjelms försvarare kräver att han försätts på fri fot tills vidare vilket också beviljas.Samtidigt åtalas bröderna Andersson för hemfridsbrott och målet skjuts upp tills den 1 november.
 
Det framgick senare att den dödande kulan avlossades av M, som senare frikändes av en enig tingsrätt som ansåg att han handlat i självförsvar.
 
Ja, längre kunde jag inte gå p.g.a tidsbrist annars hade jag väl suttit kvar på stadsbiblioteket än.
 
 
Men........är han samme person som den som avses på baksidan av Saris kort??
 
MvH
Peter Borg

2003-11-14, 00:15
Svar #20

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Peter!
 
En sådan hemsk historia! Jag undrar om Mejerhjelm skulle ha frikänts idag; om det är likadant i Sverige numera som här i England, så hade han med all säkerhet dömts för dråp om inte för mord.  
 
Med vänliga hälsningar
Ann

2003-11-14, 12:05
Svar #21

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Peter!
Jag kan inte tack dig nog för allt du gör. Väldigt roligt att få läsa ur artiklarna, det skulle jag aldrig kommit till skott med
En sak har framkommit ur artikeln och det är att Kvist har avlidit på platsen, han kan alltså inte ha legat på lasarettet och avd/rum ett efter skjutningen.
Sedan verkar han inte ha blivit skjuten på altan, han hittades ju på gårdsplanen livlös.
Får se om man kommer något längre på den här historien, i vilket fall som helst så har det varit en riktig detektivhistoria och en spännande resa med all respons som har blivit.  
 
Vänligen Sari

2003-11-14, 14:16
Svar #22

Lotta Nordin (Lotta)

Lite teorier i den här spännande följetongen.  
 
Om en ”officiell” person (läkare, polis eller journalist) eller en som inte kände Kvist skrivit texten på kortet skulle han väl ha skrivit just Kvist och inte Andersson, om det gäller den händelsen. I tidningsartiklarna kallas den döde Kvist. Om däremot en barndoms/ungdomskamrat eller lumparkompis som kände Kvist innan han tog/fick det namnet har skrivit det, så kan det kanske hända att han kallade honom för Andersson, om han nu tog namnet Kvist i vuxen ålder. Kvist kan ju ha tagit det namnet när han arbetade som kolare, det fanns ju uppenbarligen ett par Anderssöner till i närheten.  
Om det är en äldre person som skrivit texten långt efter att händelsen inträffade så kanske han mindes fel angående vilken gård det var frågan om.  
 
”Ettan” är däremot knepigare. Gäller det den ovan nämnda händelsen med Kvist, så kan det som sagt inte vara en sjuksal eller liknande. Om det har skrivits av en journalist skulle ”ettan” kunna betyda första sidan i en tidning, men det passar ju inte in i sammanhanget. Var bodde Kvist? Fanns någon numrering på bostaden eller platsen där han arbetade? Om det är en gammal lumparkompis som skrivit, kan det i så fall röra sig om ett logementnummer eller liknande? Församlingsboken borde väl kunna ge lite besked i en del av frågorna, bostad och namnändring samt när han gjorde militärtjänst.  
 
Mvh//
Lotta

2003-11-14, 15:50
Svar #23

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej Sari!
Jag har funderat lite mer på det här under dagens lopp, har haft rätt lugnt på jobbet.
Jag tror att vi kan fastslå att Andersson på baksidan av Saris kort är identisk med den Andersson Kvist som blev skjuten på Borganäs.
Vad beträffar altan så tror jag faktiskt efter sista rönet att det faktiskt ska stå altan, även om det är lättare att läsa ettan.
Vi vet ju att Borganäs byggdes på en platå där Tidlund anlade terasser runt om huset. Eftersom gårdsplanen på Borganäs var en enda stor terass(det talas ju tidigare om hans terassvärld)kan ju altan vara helt korrekt. Nog anser jag att orden altan och terass mycket väl kan ha samma betydelse. Jag måste erkänna att jag inte ens i min vildaste fantasi kan föreställa mej vad ettan skulle ha för betydelse i sammanhanget.
 
Sedan måste det vara så att den ursprungliga mottagaren av Saris kort måste ha känt Andersson eller åtmistone känt till honom och vilken olycka som drabbade honom. Beskrivningen verkar lite för personlig för att skicka till vem som helst, så att säga.Mottagaren måste ha varit en bekant eller släkting till Andersson eller som sagt någon som åtminstone kände till hans existens och öde.Vi får försöka ta reda på någon koppling mellan Andersson och Din mans farmor och farfar,
 
Den som skrev texten på kortet av Örtensborg har antagligen inte haft så god lokalkännedom, kanske fått felaktiga andrahandsuppgifter mycket senare än 1917 och på så sätt blandat ihop de två fastigheterna som tillhörde Tidlund. Den handskrivna texten kan ju lika gärna vara skriven 1940 som 1917 och att den som skrivit texten förmodligen inte var från trakten.
 
Det får bli min teori!  (Åtminstone tills vidare).
 
Peter Borg

2003-11-14, 16:21
Svar #24

Lotta Nordin (Lotta)

Jag tror fortfarande att det står ettan.
Här är bilden med mer kontrast:

 
Jämför man dubbel-l och dubbel-t så är det helt klart olika. I ettan syns det tydligt att den som skrev har gjort en extra liten krok längst ner på varje t, och när det är dubbel-l finns ingen sådan. Alla t har den där lilla kroken och alla l saknar den.
e:et är också helt olikt alla a.
 
Mvh//
Lotta

2003-11-14, 19:29
Svar #25

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jodå, visst läser jag ettan jag också men jag kan inte begripa vad det ordet skulle stå för i sammanhanget, om inte det har med milor etc att göra som föreslås i ett föregående inlägg, det kan ju också vara beteckningen på en bostad eller lägenhet, vilket också har föreslagits. När allt annat s.a.s. stämmer är det lätt att vilja att det skall stå altan. Som jag sa i mitt förra inlägg att även om jag också helst läser ettan så förefaller det som att skrivaren skrivit och menat altan, men jag håller med Dig, Lotta, solklart är det ju inte. Vi får väl se såsmåningom om pusselbitarna faller på plats.

2003-11-15, 14:48
Svar #26

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil

2003-11-16, 11:06
Svar #27

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jag har även en id? om att det skulle kunna stå ottan, men på ottan skriver man ju inte, det borde i sådana fall stå i ottan. En sak jag nu skulle kunna göra är att jämföra skrivstilarna på vykort och brev som jag har.
 
MvH Sari

2003-11-16, 11:23
Svar #28

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Ottan låter långsökt.Den som har skrivit torde ha avsett altan eller afton även om det helt klart är lättare att läsa ettan. Men vad sjutton skulle ettan betyda i sammanhanget?? Jag stör mej något oerhört på att inte få fram något som kan binda den här storyn till någon etta.
Å andra sidan kan vi ju inte helt bortse från att den på Borganäs skjutne kolaren Andersson Kvist inte har ett dyft med den Andersson som avses på baksidan av Din bild på Örtensborg. Det kan ju vara en helt annan händelse som avses även om det ligger nära till hands att få till en koppling .
 
Peter Borg

2003-11-16, 11:52
Svar #29

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Ja, du Peter....det verkar hopplöst, har bläddrat igenom vykort och brev för att se om någon handstil stämmer med det ovan skrivna kortet, än så länge har jag inte fått något napp. Har hittat handstilar av Gustav Nord och Karl Oskar Wilhelmsson(se inlägg 17 okt) och dessa stämmer inte, båda skriver med ett t med streck på. Sedan har jag letat efter ett brev skrivet av Ragnhild Nord som jag vet ligger någonstanns, för att se om jag kan jämföra hennes handstil. Gissar på att det är bottennapp där också. Vi får nog se oss besegrade i den här historien....
 
MvH Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna