ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örtensborg - byggd av Gösta Tidlund.  (läst 4374 gånger)

2003-11-23, 11:55
läst 4374 gånger

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jag tror att kolaren tog sej namnet Kvist senare i livet. Från början hette han säkert bara Andersson. Jag tror att nästa steg i det här får bli att kontakta eller besöka församlingsexpeditionen i Övre Ullerud, den församling där Andersson Kvist var skriven vid tillfället för sin tragiska död och på så sätt få lite mer fakta om hans ursprung, hans födelsort, familj, hans döda hustru samt de tre minderåriga barnen som han enligt tidningen skulle ha haft, vilka de var och se om man kan följa dem och på något sätt se om det kan finnas någon koppling till Sjöstad, någon Adolf och naturligtvis sist men inte minst Ragnhild Nord.
 
Egentligen borde vi väl släppa det här nu men samtidigt är det ju så spännande att det skulle vara roligt att göra ytterligare en ansträngning för att få klarhet i det hela. Jag tror i alla fall att vi kan vara överens om att vi har identifierat olycksfallet Andersson i alla fall.
 
Vi får väl se när tillfälle ges att gå in i nästa fas.
 
MvH
 
Peter

2004-02-12, 23:33
Svar #1

Hans C

I boken Original i Värmland av Mats Ronge kan man läsa bla följande:
 
Hildingshus, beläget ett stycke söder om Färjestadens järnvägsstation i Torslunda socken på Öland. Slottet var till omfånget högst obetydligt - endast c:a 90 km. och i en våning - men det var likväl utfört i en slottsliknande stil med två vinkelställda flyglar.
 
Hans C/Molkom

2004-02-15, 12:01
Svar #2

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Angående den skjutne Andersson Kvist och hans familj har jag av en mycket trevlig dam på församlingsexpeditionen i Ullerud fått följande uppgifter som jag har komlpetterat med data från Sveriges dödbok 1950-1999.
 
 
Kolaren Anders Andersson Kvist, f. 1881-10-16 i Leksand, Falu län
Hustrun Märta Jansson, f. 1888-01-14 i Övre Ullerud  (S) död 1913-09-22 i Ö. Ullerud.
Vigda 1910-12-24.
 
Barn:
1) Anders Bernhard, f. 1908-01-02 i Grava(S)
2) Gustaf, f. 1909-12-06 i Forshaga(S)
3) Lars Valdemar, f. 1912-02-10 i Övre Ullerud.
 
Enligt SDB 1950-1999 om de tre sönerna:
 
1) Anders Bernhard, död 1986-03-27 under adress: Källvägen 20, 79300 Leksand. Gift sedan 1946 med Anna Linn?a, f. 1907-09-30 i Siljansnäs(W). Hustrun död 1987-06-30 under samma adress.
 
2) Gustaf, död 1983-06-22 under adress: Enås, PL 5571, 68500 Torsby. Gift sedan 1936
med Margit Kristina Elisabet, f. 1917-11-03 i Fryksände (S), död 1994-05-07 under adress: Bada 88, 68592 Torsby.
     
3) Lars Valdemar, död 1985-02-02 under adress: Lisselbyv. 1, 79300 Leksand. Skild        
Sedan 1969 från Märta Valfrida, f. 1909-05-12 i Stigtomta (D). Död 1999-03-26 under adress: Tibble servicehus, 79336 Leksand.
 
Inte tror jag att det gav något nytt till gagn för det ursprungliga ämnet men ändå...

2004-02-15, 14:36
Svar #3

Utloggad Hans Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2016-06-09, 12:16
    • Visa profil
Försökte hitta några nya pusselbitar, här är dom.
 
 
Ur Original i Värmland:
 
Några unga män nere från fabriksområdet vid Tidafors smögo sig en kväll upp
på slottsgården...
 
Han blev pensionär på ålderdomshemmet i Skogsby.
 
 
Ur NWT 27/2 1982:
 
Han var född i Uppsala, emigrerade efter en tid i Skåne till Amerika...
 
Karl Persson var född på Föskeds gård i Nyed, dit kom Meijerhjelm och bad att
få stanna. Han hade fäst sig vid trakten och blev gäst på Fösked i åtta år.  
Därefter byggde han Borganäs åt sig och flyttade dit.
 
Under den rättegång han genomgick efter att ha skjutit en kolare
från Molkoms bruk....
 
Meijerhjelm dog på Skogsbackens ålderdomshem utanför Färjestaden...
 
 
På fabriksområdet i Tidafors fanns arbetarbostäder som åtminstone till viss del
tidigare varit fattighus och dörrarna till rummen hade därför nummer påmålade.
Mer om det kan läsas här (Jonssonhuset): http://www.th-data.se/tidafors.asp
 
/Hans C

2004-02-15, 19:27
Svar #4

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hmm, intressant, Hans!
Den här sidan om Tidafors har jag aldrig ramlat på trots att jag bott i Molkom i fjorton år.
 
Jag förutsätter att Du, Hans, har läst inläggen i den här diskussionen från dess början (18/9 2003).
Andersson på ettan kan mycket väl ha haft logi i Jonsson-huset. (I rum nummer 1 då, kanske)?
 
Det som förbryllar mej är att dödsfallet nämns i Älvsbacka församlings dödbok för år 1917. Andersson Kvist var ju vid tiden för sin död kyrkoskriven i Södra Ås i Övre Ulleruds församling och dog i Nyeds dito 2/10 samma år.
Visserligen ligger Södra Ås i Ullerud väldigt nära gränsen till Älvsbacka socken och Älvsbacka kyrka men ändå....
 
Ur Ronges bok (som jag ej har läst) framgår tydligen att han bodde på ålderdomshemmet i Skogsby. Var det Tidlund-Meijerhjelm som avses? Och i så fall: Var ligger Skogsby? Kanske på Öland? Om Lotta Nordin,som gjort inlägg i det här ämnet och tillika bor på Öland läser detta, har någon aning om var detta Skogsby fanns eller är,kan Du väl tjoa till.
 
Och Hans, eftersom vi båda två bor i Molkom, borde vi känna till varandra.

2004-02-15, 19:55
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Tjo!
 
 
Skogsby  ligger lite söder om Färjestaden och hör till samma församling, Torslunda. Det fanns/finns ett ålderdomshem i Skogsby. Det heter däremot inte Skogsbacken.
 
Dessutom ber jag om ursäkt för att jag alldeles glömt bort att skriva svaret jag fått från VaLa.
Eftersom VaLa bara ger ett uppslag (gratis) när man frågar, så fick jag inte svar på vart han tog vägen efter Färjestaden (om han flyttade därifrån), men det ska jag se till att dom svarar på nu. Det är ju nytt år...
Så här skrev dom iallafall som svar när jag frågade vart i Torslunda församling Meijerhielm tog vägen:
Karl Gustaf Tidlund (Meijerhielm), född 1869-03-06 i Uppsala församling, inflyttade 1930-12-04 till Hildingshus, Färjestaden i Torslunda församling från Ny Eds församling.
 
Han byggde alltså inte Hildingshus, det fanns redan. Söder om Färjestadens station kan det inte ha funnits många hus på den tiden. Jag ska försöka ta reda på var det kan ha legat.
 
Mvh//
Lotta

2004-02-15, 20:08
Svar #6

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Vad roligt, Lotta!
Kanske vi kan blåsa liv i det här igen och såsmåningom lösa gåtan. Om inte annat vore det kul att kunna runda av sagan om Gösta Tidlund-Meijerhjelm med fakta från hans sista år på Öland efter det han lämnat Ny Eds församling här i Värmland

2004-02-16, 12:06
Svar #7

Utloggad Hans Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2016-06-09, 12:16
    • Visa profil
Jag har pratat med personer som jobbat på Molkoms Bruk och det förekom tydligen kolning och kolmilor på bruksområdet under den aktuella peioden. Man kolade det virke som blev över från sågverket. Så det kan ev stämma att Andersson jobbade där (men bodde i Tidafors?)
 
Peter - Du kan väl skicka ett mail så kan vi ringa/ses sen. Jag har urklipp och bok om du vill låna och läsa om Meijerhjelms ytterligare bravader, bla var han inblandad i en biografsprängning i Norrland!!

2004-02-16, 13:35
Svar #8

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Det verkar inte otänkbart att han bodde i Tidafors men jobbade på Molkoms Bruks område, det såg vi ju i tidigare inlägg att de två hyresgästerna hos Meijerhjelm som deltog i skjutningen jobbade på Molkoms såg fast de hyrde rum av M. på Borganäs.
 
Kul med boken och urklippen Du nämner. Jag lånar dem gärna vid tillfälle. Vi kan höras via mail sedan.

2004-03-05, 16:57
Svar #9

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hans Carlsson och jag har suttit och gått igenom det material vi har om Meijerhjelm och dödsskjutningen på Borganäs m.m och jag tror att vi nu kan göra en sammanfattning av det som var kärnfrågan i denna diskussion; nämligen: Vem var olycksfallet Andersson ”på ettan”och vilken typ av olycka var det som avses på baksidan av Sari Wilhelmssons kort av Örtensborg.
 
En kväll i tidiga oktober år 1917 kommer tre berusade män från fabriksområdet i Tidafors upp till Borganäs som ligger ett litet stycke från deras bostad. De tre männen bor i en arbetarbostad benämnd ”Jonssonhuset” som har numrerade rum där arbetarna bor. Kolaren Anders Andersson Kvist, 36 år och änkeman bor i rum nummer ett (ettan)och de två andra som var bröder är likaledes inhysta i huset. Vissa uppgifter säger att de tre kom till Borganäs i avsikt att söka upp några flickor som var i tjänst hos Meijerhjelm, en annan uppgift säger att deras enda avsikt med besöket var att provocera Meijerhjelm.
 
Trots  uppmaningar från både Meijerhjelm och en inneboende, sågförman Olsen att ge sig av
fortsätter de tre att bråka och provocera tills Meijerhjelm hämtar en revolver och skjuter ett skrämskott, varefter två av fridstörarna avlägsnar sig men den kraftigt berusade kolaren Andersson Kvist vägrar att ge sig av utan blir allt mer vildsint och slår sönder ett antal fönster på Borganäs varefter hyresgästen Olsen skjuter två skott med ett hagelgevär mot Andersson Kvist samtidigt som Meijerhjelm avlossar  ytterligare ett skott med sin revolver.
Andersson Kvist träffas i nacken av ett skott och avlider tämligen omedelbart på platsen.
Det framkommer senare att Kvist avlidit av ett revolverskott och INTE av ett hagelskott så Meijerhjelm anhålls men frikänns senare av en enig tingsrätt som dömer att han har handlat i självförsvar.De två andra bröderna döms av samma tingsrätt för hemfridsbrott.
 
Den som har skrivit uppgiften på baksidan av Sari Wilhelmssons kort har naturligtvis känt eller åtminstone känt till vem ”Andersson på ettan” var men i efterhand blandat ihop de Meijerhjelmska boningarna och angivit Örtensborg som platsen för olyckan. Säkerligen har mottagaren av kortet också känt Andersson eller känt till vem ”Andersson på ettan” var.
 
Längre tror jag inte vi kommer med detta men den ursprungliga frågan är väl i stort sett besvarad. Men hoppas givetvis på bidrag av forumets läsare att klarlägga Meijerhjelms sista tid på Öland.

2004-03-05, 20:39
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej alla!
 
Tack, tack så jättemycket för alla era bidrag, eran hjälp och entusiasm att klarlägga det mesta om olycksfallet Andersson.
Ganska roligt att gå tillbaka och titta på dom första inläggen och funderingarna som fanns....att av så lite information få fram så mycket är ju fantastiskt. Ska bli spännande att se vad framtiden bär med sig, jag kan dock lova att om jag finner kopplingen till min mans släkt så kommer jag höra av mig på forumet. Ser fram emot att höra mer om Meijerhjelm sista år.
 
Hälsningar Sari

2008-02-09, 10:30
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen,
Då det nu förekommer frågor under Introducerad adel, von Meijerhelm, kan jag inte låta bli att fråga; Reddes det ut i denna diskussion om det fanns ett samband mellan Meijerhjelm och von Meijerhelm? Jag har nu bara ögnat igenom ovanstående omfattande och intressanta diskussion - (som vi väl kan tipsa om som Månadens bild).
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-02-09, 22:08
Svar #12

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Det verkar inte finnas något samband mellan Gösta Tidlund-Mejerjelm och den adliga ätten von Meijerhelm.

2008-02-10, 02:36
Svar #13

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Håller med Olle om att detta borde vara nästa Månads bild story, den har allt. Borde ges ut som bok.
 
Mvh Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna