ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-23  (läst 4859 gånger)

2003-09-18, 11:40
läst 4859 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Östensborg? byggd av Gösta Tidlund.
 
Hej!
Har en bild med text på baksidan, tror det står att byggnaden heter Östensborg. Frågan är var den ligger och när den byggdes. Sedan står det även om en Andersson som varit med om en olycka där. Vet någon något om detta.

2003-09-18, 11:42
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Texten...

 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-09-18, 12:25
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Örtensborg . är beläget vid sjön Östra Örtens strand.
Östra Örten ligger i Värmland.

2003-09-18, 12:26
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Tycker det står att den är belägen vid Östra Örtens strand.. En sjö Östra Örten finns enl. 'Svenska ortnamn' i Älvsbacka församling, ca 1 mil NNV om Molkom i Värmland.
Namnet 'Gösta Tidlund Meyerhjelm' ger en träff vid sökning på nätet - även det med värmländsk anknytning (en Gösta Tidlund-Meijerhielm som nämns i samband med Hagfors; visade ryckig film här). Så det är säkert värmland det gäller..
I början står väl: Platsen där olycksfallet Andersson, på aftonen, mötte sin olycka.

2003-09-18, 14:48
Svar #4

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil

2003-09-18, 16:14
Svar #5

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jodå, visst är det Örtensborg på bilden. Det ligger ca 1 mil norr om Molkom på vägen mot Hagfors mycket riktigt vid sjön Östra Örtens östra strand väl synligt från landsvägen. Det finns kvar än i dag och efter div. renoveringar på senare år är huset vackrare än någonsin. Gösta Tidlund Meijerhjelm var enligt sägnen oäkta son till Oscar II och erhöll från hovet pengasummor med jämna mellanrum. Han var mycket riktigt ambulerande filmvisare, åkte alltså omkring  i tidernas morgon och visade film i bygderna. Den sägenomspunne Meijerhjelm skall vara begravd på Öland någonstans. Han innehade även ett annat större hus någon kilometer söder om Örtensborg, nämligen Borganäs ett kråkslott som förföll mer och mer för att slutligen brinna ner någon gång runt 1970, skulle jag tro.
MvH
Peter Borg
 
 

2003-09-18, 16:32
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Tack allihopa för hjälpen, själv sökte jag efter någon sjö som hette Örka och Örkensstrand , skulle vara intressant att veta vem denna Andersson var(kan ju ha varit en bekant eller släkting till min mans släkt). Kan anta att olyckan hände någon gång på 1900-talet iallafall, antar jag. Vet du Peter när Örtensborg byggdes och när Gösta Tidlund levde? Kanske finns det någon tidningsnotis eller liknande, vilken tidning är det man ska söka i då?  
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-09-18, 18:00
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Sari Wilhelmsson,
Kollade med www.tradera.com. Vykortserien Från Sveriges bygder tycks vara från tiden före 1905/06, troligen så tidigt som 1904. Som Du ser har framsidan en vit kant där man kunde skriva en hälsning. Baksidan var hel och var endast avsedd för adress, porto och postverkets stämpel och ev noteringar. Från 1905/06 fick man även skriva på baksidan.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-18, 18:27
Svar #8

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej Sari!
I vilket sammanhang har Du hittat bilden? Jag vet att jag har en gammal urklippt tidningsartikel om Meijerhjelm och hans bravader vilken jag febrilt har letat efter här en stund utan resultat.Någonstans i bakhuvudet ringer en klocka om att jag någonstans har läst att det hände något skumt på Örtensborg vid något tillfälle, eventuellt något som inte blev uppklarat eller dylikt. Det är svårt att exakt datera Din bild men man kan ju se att det hänger elektriska ledningar i luften så det är väl inte 1800-tal i alla fall.
Hmm... måste leta lite mer efter artikeln, där kanske det finns något mer.
MvH
Peter B

2003-09-18, 19:40
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Bilden kommer från samlingar efter min make Jans föräldrar, problemet är att jag inte vet vilken av dem det har tillhört. Kan berätta så mycket att Jannes mor var född och uppvuxen i Långbanshyttan, Färnebo och hans far var född i Hova, Västergötland men uppvuxen i Långbanshyttan även han. Misstänker väl att det kan vara till Jannes mammas släkt som bilden hör. Kanske var denne Andersson en vän eller släkting till familjen, därav intresset att visa var olyckan skedde. Hoppas du hittar artikeln, om det nu är rätt händelse....det vore ju otroligt om man fick en så snabb lösning på det hela.
Tack för dateringen Olle, det gör ju sökandet en hel del lättare.
 
Mvh Sari

2003-09-18, 20:09
Svar #10

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Jag skäms men jag hittar inte urklippet, har väl för mycket gammal bråte!
Du tror inte att Andersson helt enkelt var någon slags trafikoffer? Örtensborg ligger rätt högt invid vägen mellan Tidafors och Älvsbacka och trots allt ganska nära både landsvägen och den alldeles angränsade sjön, Östra Örten. Det kan helt enkelt vara så att Andersson vem han nu var skuttade rätt ut på landsvägen och blev påkörd? Christer Lindströms inlägg om polisfoto(<)kanske är helt rätt?
Jag får en känsla av att Din bild, Sari inte ligger riktigt rätt i Gösta Tidlund-Meijerhjelms aktiva tid på platsen. Texten på baksidan säger visserligen att Örtensborg byggdes av Meijerhjelm men fotot ser ut att vara av något senare datum, kanske 1910- eller 1920-tal om jag skulle våga mej på en gissning. Det står ju också att Örtensborg är platsen där olycksfallet Andersson mötte sin olycka, så det kanske är långsökt att tro att det rör sej om något brott som mord el. dylikt. Jag skulle tro att det rör sej om någon olyckshändelse av något slag; trafikolycka, eller kanske någon olycka i någon jordbruksmaskin, harv, tröska el.dylikt men säker kan man ju inte vara.
MvH
Peter B

2003-09-19, 01:27
Svar #11

Anders Andersson

Olyckshändelse låter rimligt, men om det varit en trafikolycka ute på vägen verkar det en smula långsökt att någon antecknat detta på en bild av huset.
 
När jag läser handskriften tycker jag det står Platsen där olycksfallet Andersson, på altan, mötte sin olycka, alltså inte på aftonen som förelogs ovan. En olyckshändelse vid själva byggnaden, snarare än ute på åkern eller vägen, verkar naturligare att omnämna på detta sätt. Det är svårt att spekulera kring olycksorsaken utan att veta huruvida denne Andersson var bosatt, anställd, eller enbart tillfällig besökare på Örtensborg. Kan vi utgå från att det handlar om ett dödsfall?
 
Uttrycket olycksfallet Andersson antyder för mig att det inte nödvändigtvis är en släkting eller vän till Andersson som gjort anteckningen, utan snarare en tjänsteman som berörts av händelsen, kanske en läkare eller en polisman. Att det skulle vara ett foto taget av polisen verkar dock långsökt; de streckade raderna på baksidan tyder på att det är ett vykort.
 
Olles datering (1904) avser väl för övrigt färgvykortet med Meyerhielmska slottet i Borganäs, inte Saris bild av Örtensborg?
 
Jag skulle föreslå att man studerar församlingsböckerna för den aktuella socknen och tar reda på vilka som bodde på Örtensborg under början av 1900-talet. Kanske dyker det upp någon Andersson där.

2003-09-19, 06:14
Svar #12

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Olycksfallet Andersson....
Jag kanske är ute och cyklar, men är inte  
texten  
ironiskt menad?
En mindre väl sedd person träffar sin till  
tillkommande på altanen till huset.
 
Kan de va' nå't??
 
Dessutom 'Elledningarna' på bilden är  
troligen  
telefonledningar.
 
Mvh
 
Rolf L

2003-09-19, 09:27
Svar #13

Utloggad Siv Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 22:24
    • Visa profil
Ett litet tillägg i debatten. Rykten i bygden gör gällande att det förekom en hel del oegentligheter med pengar o bråk omkring Tidlund.
Församlingsböckerna finns att läsa på pastorsexp. i Molkom, damerna där är mycket hjälpsamma i mån av tid, vidare är biblioteket i Molkom välinformerade om bygden. Om jag inte minns fel så står både slott och man omnämnda i Nyedsboken. Borganäs och Örtensborg ligger i Nyeds socken.  
Har någon släktforskat på Tidlund?

2003-09-19, 09:45
Svar #14

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, och tack för alla synpunkter och ide?r. Själv har jag varit inne på att det skett en olyckshändelse eller ett fall vid själva byggnaden. Altan skulle ju stämma bra, i sådana fall. Lutar nog själv att det står altan.
Tanken har inte alls funnits att det skulle ha varit en polisman eller liknande som skrivit anteckningen. Om det så är, borde det ju antyda, att det är en nära släkting eller liknande som fått beskedet. Sedan funderar jag på om byggnaden har använts som bostad eller om det använts som något annat? Kan iallafall tänka mig att Andersson var anställd på platsen.
Sedan var jag inne på att Olle menade den första bilden, men nu ser jag ju att det måste vara den andra.
Tror inte heller att det nödvändigtvis skett vid tiden för Gösta Tidlunds levnadstid, om man visste när Örtensborg byggdes eller när bilden är lanserad skulle man ju få ett efter datum s.a.s.
När kom de första telefonledningarna till Sverige skulle också vara intressant att veta, vet du Rolf hur det är med det?
Sedan är ju inte din tes heller fel, riktigt rolig faktiskt, skvaller förekom väl även då. Har ett annat gamalt foto på en fröken, där någon skrivit Fröken Tåfis på det (hon var tydligen inte särskilt omtyckt, lite mallig kanske).
 
Mvh Sari

2003-09-19, 09:51
Svar #15

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Siv!
Tack för ditt svar, det låter ju jätteintressant. Du råkar väl inte ha telefonnummret/e-mail adress till pastorsexpeditionen och biblioteket. Sedan var det bra att jag fick svar på vilken församling Örtensborg låg i. Du kanske för övrigt vet när Tidlund levde och när Örtensborg byggdes, ungefär iallafall.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-09-19, 11:28
Svar #16

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen!
Hittade en mailadress till Molkoms bibliotek, har nu skickat en förfrågan om dom kan hjälpa mig på något vis.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-09-19, 14:22
Svar #17

Anders Andersson

Jag tror inte på teorin om en ironiskt menad kommentar; det blir i så fall dubbeltydigt med olycksfallet Andersson ... mötte sin olycka. Skulle både Andersson och hans tillkommande var för sig betraktas som olyckor?
 
Hur som helst är det knappast en släkting till Andersson som skrivit detta, främst därför att man då inte gärna kallar vederbörande vid enbart efternamn, och uttrycket olycksfallet antyder avståndstagande, antingen därför att man tyckte illa om personen, eller endast kände honom å tjänstens vägnar. Det behöver inte vara en läkare eller en polisman, utan det kan vara en journalist, en arbetsgivare, eller måhända en granne som uppmärksammade händelsen.
 
Även om den som skrivit texten fått vetskap om händelsen i tjänsten, så ser påskriften inte ut att vara något officiellt meddelande till mottagaren, utan det rör sig snarare om ett privat meddelande innehållande lokalhistorisk kuriosa, kanske en olyckshändelse som inträffat det senaste året och var omtalad på orten. Ett officiellt meddelande skulle knappast skrivas på baksidan av ett vykort och kompletteras med upplysning om vem som byggt huset. Måhända har mottagaren gjort förfrågningar om antingen huset eller olyckshändelsen, och fått detta kort som svar. Finns det journalister eller författare i släkten?
 
Telefontrådarna följer sannolikt en väg som inte syns på bilden, och kanske kan någon historiker på Telemuseum upplysa om när Nyed/Älvsbacka fick telefon.
 
Är det en bikupa som skymtar till vänster i bilden, mellan träden bakom stängslet?

2003-09-19, 17:55
Svar #18

Anders Andersson

Enligt ett äldre inlägg skall Gösta Tidlund ha varit född 1869, och enligt LIBRIS utkom 1899 en skrift En vidräkning med distriktsföreståndaren C.J.Nyvall med G Tidlund-Meijerhielm som författare. Jag har inte lyckats hitta något dödsår för Tidlund, och jag har ingen aning om vem C. J. Nyvall var.

2003-09-19, 20:34
Svar #19

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Anders, jättetack för dina kloka teorier, dom är mer än välkomna. Kan börja med att säga att jag inte funnit några som helst, journalister eller författare i släkten. Endast en spåkärring (synsk)Rosina Abrahamsson(f.Österberg), hon korrensponderade en del, runt om i hela Sverige. Hon dog ca.1917 i Hova. Så hon bodde ju inte i Molkom.
Några tankar som jag har angående den som skickat kortet, mottagaren och Andersson är:
 
* Låt säga att avsändaren av kortet är en myndighetsperson, som skickat en notering som denna. Mycket väl kan kalla Andersson för just Andersson, då han inte har något personligt med Andersson att göra, annat än i sitt ämbete.
 
*Sedan menar jag på att mottagaren kan vara en släkting till Andersson.
 
*Men om mottagaren är en god vän till Andersson, skulle kanske inte myndighetspersonen ha brytt sig om att skicka denna noteringen.
 
*Har funderat på om detta inte handlar om tre vänner/gamla grannar/lumparkompisar eller dylikt.
Avsändaren och mottagaren diskuterar Andersson i ett tidigare brev eller samtal, kanske frågar mottagaren hur det är med Andersson. Avsändaren som har hört om Anderssons olycka skickar denna noteringen, kanske tillsammans med ett brev där händelsen förklaras tydligare.
 
Nåja, det här blev kanske inte helt tydligt....
 
Mvh Sari
 
Ps. Peter du har väl inget att skämmas för, jag är jättetacksam för din hjälp. Ds

2003-09-19, 21:47
Svar #20

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej Sari!
Jag skäms bara över att jag har så mycket material av alla de slag att jag inte kan hitta det jag för tillfället söker.
 
Betr. Andersson behöver det ju inte vara så dramatiskt som ett mord eller överhuvudtaget ett begånget brott; han kan ju helt enkelt ha skadat sej på ett eller annat vis vid någon form av vistelse på eller vid Örtensborg. Kanske ramlat och brutit ett ben eller på något annat sätt skadat sej eller kommit i olycka för något.
Hursomhelst skulle det vara intressant veta vad som hände Andersson. Vi får väl se vad det lider.
 
MvH
 
Peter B

2003-09-19, 23:06
Svar #21

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Det har föreslagits flera tolkningar av texten  om Andersson,  Platsen där olycksfallet Andersson, på aftonen, mötte sin olycka. eller Platsen där olycksfallet Andersson, på altan, mötte sin olycka,
Här ett förslag till: Platsen där olycksfallet Andersson, på ettan, mötte sin olycka.  Och jag menar då att 'på ettan' anspelar på en avdelning eller motsvarande och är angivet för att identifiera nämnde Andersson.

2003-09-20, 08:34
Svar #22

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ansluter mig till Irmas tolkning ettan.
Samma typ av e finns i första e i Meyerhjelm

2003-09-20, 12:11
Svar #23

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej och tack!
Nu när ni säger att det står ettan, så måste jag nog hålla med om den tolkningen.
Kanske har då Örtensborg haft funktion som hospital eller liknande. Får se om jag får svar från biblioteket i Molkom. Jag är onekligen nyfiken nu vem denne Andersson var och vad han har för koppling till släkten.
Jannes mormor var en tid sköterska i Göteborg (ca 1920-25), men jag har aldrig hört att hon skulle ha varit det i Molkom.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-09-20, 12:23
Svar #24

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Måste genast göra en rättelse, tittade i anteckningarna jag har. Jannes mormor var piga i Göteborg och sedan sjukvårdsbiträde i Filipstad några år fram till 1932.
 
Mvh Sari

2003-09-22, 16:51
Svar #25

Anders Andersson

Jag instämmer i läsningen på ettan, och det ökar sannolikheten att det är en läkare eller motsvarande som skrivit meddelandet, eftersom det förefaller vara yrkesjargong. Dessutom kan mottagaren vara en kollega eller någon annan som förväntas förstå vilken etta som avses.
 
Däremot är det inte lika säkert att Örtensborg var den plats där Andersson vårdades. Det verkar en smula långsökt att läkaren (eller vem det nu var) skulle dokumentera en därstädes inträffad olyckshändelse med ett fotografi av själva vårdanstalten, och dessutom kommentera vem som byggde stället, för vad har det med patienten Andersson att göra?
 
Då tycker jag det känns mer sannolikt att Örtensborg enbart är platsen där olyckan inträffade, och att Andersson antingen gjort ett besök där under sin vistelse på någon vårdinrättning i närheten, eller att det var olyckshändelsen på Örtensborg som ledde till att han sedan lades in på ettan för vård. Jag lutar åt det senare.
 
Jag gissar att kortet inte skickats ensamt, utan följt med som bilaga till ett brev, kanske lagts tillsammans med sjukjournalen, annars borde kortet ha undertecknats. När sedan de möjliga journalanteckningarna har gallrats bort, så har någon tagit vara på kortet. Finns det måhända märken på kortet som tyder på att det suttit fast med ett gem eller liknande?
 
Församlingsboken bör kunna ge besked om vilken funktion Örtensborg har haft, och därmed komplettera eventuella upplysningar om saken från Molkoms bibliotek.

2003-09-23, 13:47
Svar #26

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Det här mailet fick jag av Inger Wassenius på Molkoms stadsbibliotek. Vilken ska ha en stor eloge för att hon hjälpte mig finna lite uppgifter.
 
Här kommer några upplysningar om Örtensborg.
Ett slottsliknande hus, som hette Borganäs byggdes av Gösta Tidlund alias Meijerhjelm 1905.Han var född i Uppsala 1869 och kom till Nyed(Molkom) 1889 efter en vistelse i Amerika.På 1920-talet inträffade en tragisk dödsolycka på Borganäs, då en ung man av misstag sköts av Meijerhjelm. Kan det vara denna olycka, som åsyftas? I alla fall blev det rättegång, men Meijerhjelm frikändes.  
Efter rättegången lät Meijerhjelm uppföra ett nytt, även det slottsliknande hem alldeles i närheten av
Borganäs. Borgen kallas Örtensborg och finns fortfarande kvar och var nyligen till salu.(Borganäs brann ner 1966) Kan det ha skett en förväxling av de två borgarna? Jag har inte hört att det skulle ha skett någon olycka på Örtensborg, men det finns Molkomsbor, som påstår att platsen har en ond aura.Gösta Tidlund Meijerhjelm dog 1938 och det blev aldrig klarlagt om han var av kunglig börd, något som han låtit antyda.
De här upplysningarna har jag hittat i Sällsamheter i Värmland, del 2, och Ronge: Original i Värmland. I Nyedsboken står det däremot ingenting om Meijerhjelm. Tidningar från den tiden måste naturligtvis ha skrivit en del om händelsen, men det har vi ingen möjlighet att kontollera. Kanske kan du själv genom ditt bibliotek beställa de aktuella filmrullarna och titta på dem.
 
Mina egna kommentarer/ Som det står så är Örtensborg uppfört ca.1920 och det verkar som att det var Tidlunds privatbostad, skulle kunna tänka mig fram till hans död 1938.
Har mailat till Inger igen och frågat om hon känner till att Örtensborg varit ett hospital eller liknande.
 
Mvh Sari

2003-09-23, 14:56
Svar #27

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Intressant, Sari!
Beträffande tidningar så finns Nya Wermlandstidningens alla årgångar sedan starten år 1836 mikrofilmade på stadsbiblioteket i Karlstad. Har själv varit där och bläddrat några gånger och letat efter dödsannonser, dödsrunor etc rörande gamla förfäder och släktingar. Det är visserligen en del år sedan men de måste ju finnas kvar.
Om det nu hände en vådaskjutning på Borganäs borde det definitivt ha uppmärksammats av lokaltidningarna. Haken just nu är att vi inte vet det exakta årtalet.(Kan bli lite jobbigt att gå igenom alla tidningar under i värsta fall ett helt decennium). Kanske är det lättare att gå via domböcker och se om det finns något spår där?
Ja, vi får väl se, följer utvecklingen med spänning och intresse.
 
Hälsningar
Peter B

2003-09-23, 14:56
Svar #28

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Varifrån fick han namnet Meijerhjelm? Har i ett annat sammanhang stött på Meijerhelm, alltså nästan samma namn men med en bokstav mindre.

2003-09-23, 14:56
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En ytterligare bild där Borganäs finns nämnt (år 1943).

Är det Borganäs vi ser eller är kortet tagit över sjön på Borganässidan? Peter Borg anger att ställena låg på Örtens östra strand. Finner dem ej på lantmäteriets terrängkarta med namn, men väl några misstänkta hus nära vattnet .
Vänligen,
Olle Elm
PS. Obs tiderna på de tre sista meddelandena... DS.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna