ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hus i Molkom, Värmland?  (läst 1152 gånger)

2003-08-01, 12:03
läst 1152 gånger

Utloggad Sten-Åke Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2021-02-04, 14:55
    • Visa profil
Vilket hus är det på dessa två bilder?
 
Jag tror att det kan ha varit i Molkom, eller någon annan ort däromkring omkring år 1910, men vill ha hjälp av er andra.
 
Fotona skickades från Sverige till Ida Larsson, f 1879-10-04 i Svenserud, Nyed S, utvandrad till USA 1905.
 
Min teori är att korten är tagna omkring 1910, och skickades till Ida från dem som fanns kvar där hemma i Svenserud.
 
Om detta är rätt antagande så skulle personerna på bild 1 kunna vara, från vänster,
svågern Karl Larsson f. 1881 i Alster, brodern Johan Adolf f. 1872 i Svenserud, systern Emelia f. 1881 i Svenserud,
modern Kristina Andersdotter f. 1847 i Alster samt systern Hulda f. 1884 i Svenserud.
 
Idas far Lars Magnus Jonsson f. 1847 i Svenserud dog 1908, och saknas därför på bilderna.
 

 
På bild 2 förekommer samma personer plus ytterligare ett par personer, vilka jag inte har någon aning om vilka de kan vara.
Huset ser i alla fall ut att vara detsamma. Huset är inte familjen Larssons hem i Svenserud.
Kan korten vara tagna utanför fotografens hus? Arvid Kjerling hade en filial i Molkom...
 

 
Mvh  
Sten-Åke

2003-09-27, 13:23
Svar #1

Utloggad Sten-Åke Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2021-02-04, 14:55
    • Visa profil
Viberg i Väse är svaret.
Jag har hittat huset på ovanstående bilder.
På sida 804 i boken Sveriges bebyggelse, Värmlands län, del 1. Bokförlaget Hermes, Uddevalla, 1962.
 
Texten i boken lyder:
Väse socken,: Viberg 1:15 mfl, Framme, Väse:
65 ha, 30 åker, 35 skog m.m. Tax 76.400 (47.000, 29.400). Släktgård i minst 3 generationer, förvärvad 1944.
Trä 1835, 5 rum, 1 kök, 2 hallar. Omb. 1879, mod. 1954. El, avl, cv, vv, wc, badr.
Stall o ladug., sten, 1916, för 4 hästar o. 12 nötkr.
Äg. Karl-Erik o. Agnes Wester; Barn: Aino, Agneta, Anders.
 
Det väcker en del frågor:
Jag tror fortfarande att personerna är de som jag beskrivit i inlägget ovan, men...
... varför fotograferades de vid Viberg (3-4  km hemifrån)?
... hade man kamera på Viberg eller besöktes Viberg av hågon kringresande fotograf?
... vem bodde i detta hus i Viberg vid denna tiden?
 
Om jag hittat rätt på kartan ligger Viberg i Väse socken, ca 3  km söder om Bäckelid i Nyed (S) socken.
Svenserud ligger 1 km väster om Bäckelid.
 
Familjen Larsson i Svenserud hade, vad jag vet, ingen anknytning till Viberg.
 
Finns det någon Väseforskare som känner till något mera om Viberg?
 
Mvh
Sten-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna