ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gård i Värmland  (läst 1766 gånger)

2009-04-09, 23:57
läst 1766 gånger

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Hei!
Bildet av denne gården har jeg funnet i et gammelt fotoalbum, etter min farmor, og bildet er antakelig tatt i perioden 1908-1916, i Värmland.
Er det noen som vet hvor i Värmland, denne gården lå, kan det ha vært i Brunskog, eller Frykerud?
Mvh Bente

2009-10-21, 23:51
Svar #1

Utloggad Svante Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-10-27, 22:41
    • Visa profil
Några funderingar och iakttagelser:
 
Huset har ingen brädfodring (vilket var ovanligt i Värmland, men vanligare i Norge och tex Dalarna). I Värmland var det vanligt att timrade hus förseddes med brädfodring. I och för sig kunde brädfodring sättas upp långt efter att huset byggdes, men fotot tycks taget under 1800-talets slut, varför det rimligen borde haft brädfodring/panel.
 
Huset har med stor sannolikhet inte skiffertak. Åtminstone inte lagt på ett sådant sätt som är vanligt för Värmland. Skiffertak i Värmland lades vanligen med betydligt smalare vindskivor som dessutom, åtminstone under 1800-talet målades röda, som huset i övrigt. Om huset legat i Fryksdalen eller västra Värmland hade det sannolikt haft skiffertak och vindskivor med en annan utformning.
 
Det runda fönstret i gavelspetsen känns inte särskilt värmländskt i förhållande till hustypen.
 
När det gäller landskapet i fonden ges indikationen att vi befinner oss i en dal, med sidor som känns betydligt brantare än vad som generellt är vanligt i Värmland.
 
Byggnadernas former och läge i förhållande till varandra för inte omedelbart tankarna till det generellt värmländska (i den mån vi överhuvudtaget kan tala om något generellt värmländskt med avseende på byggnadskultur...)
 
Sammantaget känns gården mer norsk än svensk. En kvalificerad gissning leder oss till  Glåmdalen eller södra Østerdalen. Om det överhuvudtaget är fråga om Värmland är sannolikheten stor för att det rör sig om Klarälvdalen.
 
Men detta är endast kvalificerad spekulation :-)

2009-10-22, 16:59
Svar #2

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Hei Svante!
Jeg synes dine funderinger og iakttagelser ang. bildet av gården, er interessante, og det er mulig at gården faktisk kan være norsk og ikke svensk.
Du nevnte Glåmdalen og Syd-Østerdalen, - i min farmor\s sin far\s slekt var det flere personer som utvandret fra Värmland til Østerdalen i Norge, og det kan være at bildet av gården kan ha en tilknytning til noen av disse personene.
Bildet finnes i et gammelt fotoalbum som min farmor hadde med seg, da hun utvandret fra Värmland til Norge, så det var derfor jeg gikk ut i fra at  
bildet av gården var fra Värmlandstraktene.
Men i følge dine iakttagelser har jeg nå fått et helt nytt spor. Takk!
Mvh Bente

2009-10-22, 18:21
Svar #3

Utloggad Svante Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-10-27, 22:41
    • Visa profil
Hej Bente!
 
Spontant, med maggropskänslan, skulle jag gissa på bygderna längs Glomma från Elevrum och uppöver mot Koppang, men också ännu längre upp mot Os och Tolga kanske eller österöver mot Trysil etc?  
 
Var i Österdalen bosatte de sig?
 
Han tittat lite mer:
 
Det som kan vara avgörande är om huset är rött eller svart/brunt. Men det är förstås mycket svårt att bedöma från just det här fotot. Finns det fler foton på huset?  
 
Takvinkeln upplevs som något brantare än vad som är vanligt på de värmländska husen av samma typ. Utan andra belägg än maggropskänsla leder takvinkeln tankarna till just Österdalen. Gårdar i tex Heidal har ofta en mer ålderdomlig karaktär med trubbigare takvinnkel.
 
Kombinationen vitputsad grund/stensockel och brun/svart fasad (tjära) var ju betydligt vanligare på Östlandet i Norge än i Värmland. Men ju längre söderut vi kommer längs Glomma och ner mot Östfold, desto vanligare blir det med de vita husen med profilerade paneler och en helt annan karaktär (som i hög grad påverkades av den framväxande såg- och hyvleriverksamheten (som ju var särskilt dominerande längs Glommas södra delar). Något som alltså talar för bygderna norröver från Kongsvinger.
 
Men, och jag säger , men, det Kan vara i Värmland!  
 
mvh
 
/svante

2009-10-22, 22:30
Svar #4

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Hei!
Mine slektninger var bosatt i Trysil og Åmot i Syd-Østerdalen.
Jeg har kun dette ene bildet av gården, og det er jo som du skrev, vanskelig å bedømme fargen på huset ut fra bildet, men
den hvite grunnmuren kan peke i retning av et tjærebredd hus.
Det som jeg synes skiller seg litt ut, er det runde vinduet på huset, det er ikke så ofte man ser det på en gård.
Mvh Bente

2009-10-23, 13:55
Svar #5

Utloggad Svante Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-10-27, 22:41
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag skulle inte bli förvånad om detta hus fortfarande finns kvar (större gårdar/byggnader har vanligen fått leva kvar längre än de små torpen/husmansplasserna). I så fall skulle det mycket väl kunna vara moderniserat med vitmålad/gulockra panel och kanske en veranda vid huvudingången? Sannolikt sitter det runda fönstret i gavelspetsen kvar, eftersom det utgör ett distikt karaktärsdrag åt huset. När du nämner Åmot så tänker jag mig östsidan av älven mellan tex Elverum och Evenstad (jag får för mig att bilden är tagem mot väster och således flyter älven bakom ladan).
 
mvh
 
/svante

2009-10-23, 18:30
Svar #6

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Jag får intrycket att huset på bilden är övergivet. På nedervåningen har man dragit för fönstren med något slags gardiner. Dessutom ser det ena fönstret på övervåningen på något sätt trasigt ut.
 
Kan detta möjligen förklara varför huset inte är brädfodrat? Om huset stått tomt under en period, så har det inte moderniserats. Man skulle kanske därför kunna gissa att huset ligger i Värmland, trots att husen där oftast var brädfodrade vid sekelskiftet 1900?
 
Mvh
Anders

2009-10-24, 10:07
Svar #7

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Bente!
 
Jag undrar om inte denna bild har varit med tidigare här på Rötter. Jag tycker att jag känner igen den eller också har jag sett den någon annanstans. Här under kommer en länk till Frykerud. Om du klicka på någon av länkarna till höger, där det står namn på hus eller gård i Frykerud, får du fram bilder på husen:
 
http://www.rundofager.se/frykerudsbilder/index.html
 
 
Jag tycker att huset eller gården Sör i gårn under Gunnarsbytorp påminner om ditt hus.
 
 
 
Mvh: Anita karlsson.

2009-10-24, 14:40
Svar #8

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Hei Anita!
Takk for linken til Frykerud. Jeg synes også at huset på Sör i gårn, ligner på mitt hus, jeg har sett på de andre gårdene i Frykerud, men finner ingen andre gårder som ligner mer enn denne.
Jeg har  ikke funnet min gård i bøkene Frykerud I,II,III,IV, utgitt av Stiftelsen Frykeruds historia.
Landskapsmessig sett kan min gård passe inn i Frykerud, men den passer også inn i landskapet i Syd-Østerdalen, Norge.
På bildet av gården ser  hovedbygningen ubebodd ut, foran huset ligger det noen stokker på bakken, det ligger en gjenstand (helt fremst på bildet) som ligner en benrest, eller et stykke tre
I bakgrunnen på bildet skimtes en kvinneskikkelse med lyse klær og mørke strømper, og det ser ut som det står en person til venstre for denne kvinnen.
Foran låven/uthuset står det en hest med en høyvogn, så det tyder jo på at det var en viss aktivitet på gården, mulig bildet ble tatt da det ble gjort høyonn på gården, og at den var ubebodd resten av året.
Men hvor vanlig var det egentlig at en såpass stor gård ble stående øde på slutten av 1800 -tallet?
Mvh Bente

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna