ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okända personer från Hallstavik/Harg(?) cirka 1950  (läst 2314 gånger)

2014-12-14, 15:19
läst 2314 gånger

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Hej,
 
Är det någon som känner igen någon av personerna på denna bild, eller i vilket sammanhang den kan vara tagen? Bilden bör vara tagen någonstans i trakten av Hallstavik eller Harg i slutet av 1940-talet eller cirka 1950.
 
Andra personen från höger är min far, men övriga tre känner jag inte igen.
 

 
 
///
Sven-Åke

2014-12-14, 16:23
Svar #1

Utloggad Thomas Ekelund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2017-11-05, 20:31
    • Visa profil
Kroppsspråket och minerna gör att man undrar om dom håller på att utreda  
någon form av konflikt. Finns ytterligare en person till höger i sällskapet
som inte fick vara med i bild av någon anledning. Är din far anställd i  
försvaret vid tidpunkten eller värnpliktig ? En spontan gissning är att dom
håller på att utreda någon form av markskada ed. efter en militärövning.

2014-12-14, 16:33
Svar #2

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Hej Thomas,
 
Han bör ha gjort värnplikten vid den här tiden, och det kanske är permissionsuniformen han hade på sig? Han var inte anställd i försvaret.
 
///
Sven-Åke

2014-12-14, 17:15
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vilka brukade ha sådana yllestrumpor? Jag tänker på någon godsägare (om det finns gods i de trakterna), som kontrollerar sina marker. Kan nr två från vänster, vara hans juridiske rådgivare? Det ser ut som de två till vänster hör ihop och de övriga är i en annan grupp. Markstridigheter?
Ann-Mari Bäckman

2014-12-16, 12:52
Svar #4

Utloggad Birgitta Jacobson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 10:11
    • Visa profil
Jag är uppväxt i Hallstavik. Flyttade därifrån 1955.  Den andre mannen från vänster påminner om en möbelhandlare Nilsson som hade sin verksamhet i Hallstavik och mannen längt ut till höger liknar Ragnar Jansson, även kallad Bendel.

2014-12-16, 20:58
Svar #5

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Spännande om det kan gå att nå klarhet i vad bilden faktiskt föreställer. Det är onekligen en bister skara män i olika åldrar.... Jag har också tänkt att han till vänster kanske kan vara godsägare eller liknande - Ronöholms säteri eller Hargs bruk kanske? Eller kanske jägmästare/skogsmästare - vad jag förstår så hade de någon sorts uniform.
 
Vad gäller dina uppslag Birgitta så ska jag se om jag hittar dem i min fars noteringar.
 
Tack för hjälpen!
 
///
Sven-Åke

2014-12-16, 21:56
Svar #6

Utloggad Thomas Ekelund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2017-11-05, 20:31
    • Visa profil
Vet inte om jag är ute på djupt vatten nu men mannen med korslagda armar  
är väldigt lik Nils Nesser, dåvarande ägare till Ronöholm.

2014-12-16, 22:05
Svar #7

Utloggad Birgitta Jacobson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 10:11
    • Visa profil
Det fanns, ev fortfarande finns, två större gårdar i Hallstaviks närhet, Lundås och Berga.

2015-01-22, 20:09
Svar #8

Utloggad Sven-Åke Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 19:16
    • Visa profil
Tack alla som bidragit, både här och på annat sätt. Det har visat sig säkerställt att bilden visar ett studiebesök arrangerat av LTK, (Lantbruksförbundets Tidskriftsaktiebolags Korrespondensskola) vilket tydligen ingår i LRF (Lantbrukarnas Riksförbund), och att fotot måste vara taget 1950 eller 1951.
 
Det bör handla om LTK:s Häverödalsskola, så min skrivning ovan om Hallstavik/Harg är relevant, men det är inte absolut säkerställt.
 
Däremot har jag inte lyckats få helt bekräftat vilka personerna på bilden är. Några tips finns ovan, men jag är inte klar där.
 
///
Sven-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna