ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 november, 2008  (läst 1901 gånger)

2008-10-31, 11:10
läst 1901 gånger

Leif R. Blom

Hej,
vet någon när och varför denna bild togs ?
Platsen är ju uppenbar, men vilka skall begravas ?
Mvh Leif

2008-10-31, 11:26
Svar #1

Birgit Hirsch

Kan det vara en stadsministers begravning Per  Albin Hansson

2008-10-31, 11:33
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tänkte också på en socialdemokratisk stadsminister, fast tidigare, för om det nu är en begravning, så verkar det gå några arbetare längst ned till höger.
 
Vilket år kan det vara? Om man tittar på den lilla flickan till vänster, så verkar det vara på 1920-talet. Synd att man inte ser några kvinnor, för det är lättare att bedömma deras klädsel efter årtalet.
Ann-Mari Bäckman

2008-10-31, 12:22
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Kan det vara en sorgeprocession för Hjalmar Branting? Det finns en gata i Uppsala, uppkallad efter honom.
 
Helene

2008-10-31, 12:28
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Han dog den 24/2 1925. Antingen är det vår eller höst på bilden. När kan begravningen ha skett? I mitten av mars? Kan det vara så bart i mitten av mars i Stockholm? För det är väl därifrån bilden är?
Ann-Mari Bäckman

2008-10-31, 12:29
Svar #5

Birgit Hirsch

Per Albin  dog ju 1946 så då kan det inte vara han

2008-10-31, 12:35
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Branting avled i Stockholm och ligger begrav på Adolf Fredriks kyrkogård.  
 
Jag har stirrat på fotot men var är kistan?

2008-10-31, 12:35
Svar #7

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Männen längst bak bär ju på två stora flaggor. Är det någon som kan se vad detta kan vara för flaggor.  
Hjalmar Branting avled ju 1925, jordfästes i Storkyrkan, men han dog i februari så det stämmer kanske inte med klädseln. Gick flickor så lätt klädda på vintern?
Ursäkta en norrländskas dumma fråga men var är detta fotograferat?

2008-10-31, 12:51
Svar #8

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Enligt nysvensk historia går vid Brantings begravning processionen efter jordfästningen i Storkyrkan via, Slottsbacken, Skeppsbron, Lejonbacken, Norrbro, Gustav Adolfs torg, Fredsgatan, Drottninggatan, Adolf Fredriks kyrkogata, Holländaregatan till graven på Adolf Fredriks kyrkogård.
Processionen hade följande ordning från Storkyrkan. I spetsen en musikkår om 110 man av musikerförbundets medlemmar. Härefter kommer en fanborg. Därefter kistan på en flakvagn dragen av spann. Närmast efter kistan bäres kransarna och därefter åka de anhöriga, följda av de i Storkyrkan närvarande gästerna med regeringens ledamöter i spetsen.

2008-10-31, 13:56
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tycker att det är lite folk, som står och ser på detta. Vid sådana här speciella tillfällen brukade det ju krylla av åskådare.
 
Det verkar vara förts ett hästekipage, sedan kommer två till. Därefter kommer fanbärare och efter dem syns två vita hästar.
 
Jag säger som Helene, var är kistan?
Ann-Mari Bäckman

2008-10-31, 14:18
Svar #10

Birgit Hirsch

Kistan kommer ju alltid först vad jag vet i ett begravningsfölje  Kanske vi inte ser den i bild .  
Det måste vara en begravning  av någon av Högre stånd  . Men vart och Vem .Leif skriver  att *Platsen är ju uppenbar* Var Ligger platsen ???

2008-10-31, 14:34
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är ju en stad med spårvagnar i alla fall. Är det inte ett kyrktorn där bak?
 
Jag tippar på att tiden i alla fall är på 20-talet. Jag ser en kvinna i bilden, som verkar ha den typiska pottan på huvudet.
Ann-Mari Bäckman

2008-10-31, 14:36
Svar #12

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag kan inte se att någon av herrarna på fotot bär sorgband på vänster arm.  
 
De unga männen som går brevid den första vagnen verkar dock bära studentmössor och ordensband.

2008-10-31, 15:15
Svar #13

Leif R. Blom

Jag är ledsen om bilden blivit något oskarp vid skanningen. Den mäter i orginal 28x40 cm. Platsen är nedanför Uppsala domkyrka och det ljusa huset i bakgrunden är Skytteanum. Att kistorna, som finns i och på vagnarna inte syns så bra, beror nog på att de är överhöljda med blommor. Snett bakom spårvagnen med skylt Centralstationen kommer ytterligare ett ekipage.
Jag håller med om att processionen inte är särskilt välbevakad och även jag tycker det ser ut som 20-tal. Fotografens signatur är G Angel.
Att det var fråga om Uppsala trodde jag skulle framgå då bilden var lagd under Uppland.  Tyvärr vet jag inget mer än vad jag ser på bilden.
Mvh Leif

2008-10-31, 15:18
Svar #14

Leif R. Blom

Jag är ledsen om bilden blivit något oskarp vid skanningen. Den mäter i orginal 28x40 cm. Platsen är nedanför Uppsala domkyrka och det ljusa huset i bakgrunden är Skytteanum. Att kistorna, som finns i och på vagnarna inte syns så bra, beror nog på att de är överhöljda med blommor. Snett bakom spårvagnen med skylt Centralstationen kommer ytterligare ett ekipage.
Jag håller med om att processionen inte är särskilt välbevakad och även jag tycker det ser ut som 20-tal. Fotografens signatur är G Angel.
Att det var fråga om Uppsala trodde jag skulle framgå då bilden var lagd under Uppland.  Tyvärr vet jag inget mer än vad jag ser på bilden.
Mvh Leif

2008-10-31, 15:20
Svar #15

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Platsen är Uppsala. I övre vänstra hörnet på bilden ser man en liten bit av domkyrkan. I bakgrunden syns Skytteanum. Gatan heter Biskopsgatan och till höger (utanför bilden) finns Riddartorget (som snarare är en park än ett torg).
 
Jag skulle gissa att det är en professor som skall begravas, eftersom det finns ett antal studenter på bilden, samtidigt som det ser ut att finnas nationsfanor längre ner i begravningsföljet.

2008-10-31, 15:56
Svar #16

Birgit Hirsch

aha Nu var platsen löst iaf . Det som jag tycker är konstigt att vagnen med sörjande ?! går förre kistorna .Eller är det så att Kistan finns i den vagnen och de  som kommer efter är full med kransar?  Ber om ursäkt Leif att jag inte läste  på en gång att bilden  var lagd under Uppland . D¨å kanske jag sett med en gång att det var från Uppsala

2008-10-31, 16:02
Svar #17

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Det är alltså flera kistor? Kan det exempelvis röra sig om en expedition där flera personer omkommit? Det finns i Uppsala en staty av en polarforskare (vet ej namnet på personen). Kan det finnas ett samband där?

2008-10-31, 16:21
Svar #18

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Anders, jag tror du tänker på Finn Malmgren (1895-1928). Svensk Meteorolog som avled under en expedition till Nordpolen. En staty föreställande honom finns i Uppsala.  
 
Jag funderade lite på Nathan Söderblom men han avled 1931 i Uppsala.

2008-10-31, 16:27
Svar #19

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
En helt vild gissning; Nobelpristagaren Svante Arrhenius

2008-10-31, 16:35
Svar #20

Leif R. Blom

Jo jag har också tänkt på Finn Malmgren, docent i Uppsala, som omkom sommaren 1928. Men han var ju ende svensk i expeditionen.  
Bilden är även i original svårläst, så jag kan hålla med om att det är svårt att se, om det finns kistor under blommorna på de två öppna vagnarna. Kanske det bara är kransar och blommor på dessa två och endast kista i den täckta vagnen. Jag vet inget om hans begravning.  
Mvh Leif

2008-10-31, 22:47
Svar #21

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Finn Malmgrens kvarlevor fördes sommaren 1928 till Uppsala och nedsattes i Västmanland-Dala nations grav. Han hade varit aktiv medlem i nationen och en tid också kurator. Hans staty av skulptören Nils Sjögren restes 1931 i parken vid Börjegatan. V-Dala nationshus finns på andra sidan Skolgatan.

2008-11-01, 13:31
Svar #22

Leif R. Blom

Sett till årstiden skulle Arrhenius vara ett bra förslag då han begravdes sen höst 1927. Inte ens på orginalet kan man tyda fanorna och man kan undra över fotografens signatur: G.Angel = Skyddsängel?  
Mest ändå över manifestationens storlek och de få åskådarna.  
Jag tar bilden till UNT för vidare förfrågan. Tack för alla tips.
Mvh Leif

2008-11-01, 14:29
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif!
 
Det måste ju vara en dignitär, som begravs, men som man ser av den ringa folkmängden, inte känd av allmänheten. Det fanns säkert många professorer av rang, som var värdig en sådan här begravning, antar jag.
 
Det ska bli spännande att få veta om du får någon klarhet i detta.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-01, 20:57
Svar #24

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Sannolikt är det en relativt högt uppsatt person, troligen från den akademiska världen. Dock var ju ceremonier generellt sett mycket mer högtidliga jämfört med i dag. Det var väl exempelvis rätt vanligt att gästerna var klädda i frack vid födelsedagsfester, bröllop, begravningar, etc, även bland vanligt folk. Men på den här bilden verkar det finnas någon koppling till universitet. Dessutom är det ett långt begravningsfölje.
 
Fotografiet verkar vara taget senvinter/vår (eller möjligen senhöst), därmed bör Finn Malmgren falla bort. Nathan Söderblom dog tydligen på sommaren 1931, så det kan knappast vara han heller. Svante Arrenius dog 2 oktober 1927, vilket inte heller verkar stämma med årstiden på bilden. Med tanke på att det är så lite folk på bilden var det kanske en mera okänd professor som begravdes?
 
Mvh
Anders
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 01 november, 2008)

2008-11-01, 21:15
Svar #25

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Processionen följer Biskopsgatan som går parallellt med domkyrkan, och alltså i öst-västlig riktning. Skuggorna visar att bilden är tagen ungefär vid middagstid. Det ser ut som att solhöjden är omkring 45° (se skuggan från vagnshjulet). Detta inträffar i slutet av april och i mitten av augusti i Uppsala - det ser knappast ut att vara det senare.
 
Jag tänkte även att spårvagnen kunde vara en ledtråd. Enligt Wikipedia gick det en spårvagnslinje där åren 1906-1945, så det gav nog inte så mycket nytt.
 
/Jan

2008-11-02, 02:16
Svar #26

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Angående fotografen är det nog Gustaf Angel:
 
http://www.genealogi.se/portratt/files/19/Uppsala_Gustaf_Angel.html
 
Han skall ha etablerat sin atelje i Uppsala 1/10-1908:
 
 
 
Det finns en bok om denne fotograf:
http://www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8227&extras=808020%2FID
---------------
Angående spårvagnen så finns en späckad sida om Spårvagnar i Uppsala här:
 
http://www.colind.se/us/index.htm
 
Den här bilden är tagen ett stenkast till höger om där vår bild är tagen.
 
http://www.colind.se/us/skytteanum-webb.jpg
 
..och de här bilderna är tagna från andra hållet upp mot vår fotograf:
 
http://www.colind.se/us/gustafianum.jpg
 
http://www.colind.se/us/riddartorget-webb.jpg
 
 
/Jonas
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson den 02 november, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson den 02 november, 2008)

2008-11-02, 10:55
Svar #27

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Den av Jonas omnämnda boken kanske kan ge svar på vilken begravning det är. Annars torde Upplands museets faktarum med databas över fotografier och fotografer i Uppsala och Uppland sannolikt kunna bidra med lösningen. Alla deras bildsamlingar är inte ute på web än.  
[color=0000ff]www.upplandsmuseet.se[/color]  Faktarummet är öppet och bemannat tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 13-17. Telefon: 018-16 91 59 under öppettid.

2008-11-02, 11:48
Svar #28

Leif R. Blom

Tackar för fler bra tips, fotografen Gustaf Angel ger ju en bra ledtråd.
Tidsangivelsen också, men den måste väl vara med en viss marginal.
Jag har också funderat på varför processionen kommer från Trädgårdsgatan; ja genom Skytteanum kunde man naturligtvis inte komma, men direkt från Universitetet till Domkyrkan skulle man inte komma den här vägen.
Och processionen nerför Carolinabacken verkar vansklig. Har transporten tidigare skett med båt eller tåg ? Var har man börjat ?
Mvh Leif

2008-11-02, 13:12
Svar #29

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Leif, jag har mailat Carl-Olof Lind, mannen med spårvagnssidan jag länkar till ovan. Han skriver att om man kan tyda vagnsnumret så kanske han kan vara behjälplig. Är det möjligt att ställa in scannern på max och sikta på fronten ovanför stötbalken/kofångaren.
 
Mvh
 
Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna